BBC: "Rail Baltica" kļūst par Baltijas drošības simbolu un militārās mobilitātes atbalstu
Sākotnēji "Rail Baltica" tika plānots kā ambiciozs projekts, lai uzlabotu pasažieru un kravu pārvadājumus, taču pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā tas ieguvis jaunu nozīmi – militārās mobilitātes stiprināšanu. Lielbritānijas raidsabiedrība "BBC" norāda, ka pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā "Rail Baltica" ir kļuvis par būtisku stratēģisko projektu.
Apmeklējot visas trīs Baltijas valstis ar sabiedrisko transportu, "BBC" raidījuma vadītāja Liza Luī aplūkoja dažādus "Rail Baltica" aspektus, tostarp finanšu izaicinājumus, ieguvumus un ģeopolitisko nozīmi. “Valstīm, kas neilgi pēc neatkarības atgūšanas no Krievijas pievienojās Eiropas Savienībai un NATO, "Rail Baltica" nav tikai infrastruktūras projekts, tas ir simbols tam, kur tām pienākas būt,” saka raidījuma vadītāja Liza Luī.
"BBC" ziņoja, ka līdz šim Baltijas valstīs tika izmantots Krievijas standarta sliežu ceļš, kas saglabājies no padomju laikiem. Jaunā dzelzceļa tīkla sliežu platums būs atbilstošs Eiropas dzelzceļa sliežu platumam, kas nodrošinās savienojumu ar dzelzceļiem visā ES, neliekot pasažieriem pārsēsties Eiropas sistēmas vilcienos, nonākot pie Polijas robežas. “"Rail Baltica" palielinās militāro mobilitāti un ļaus vilcieniem doties tieši no Nīderlandes uz Tallinu,” sacīja NATO spēku integrācijas vienības komandieris Pēters Nilsens.
"Rail Baltica" aptauja, kas veikta sadarbībā ar pētījumu aģentūru "Norstat", liecina, ka 46% aptaujāto piekrīt, ka "Rail Baltica" projekta īstenošana veicinās Latvijas drošību un uzlabos militāro mobilitāti reģionos.
Raidierakstā tiek apspriesti projekta posmi un nozīme no visu Baltijas valstu skatupunkta, kā arī ekonomiskie un vides faktori. Rīgas investīciju un attīstības aģentūras direktors Fredis Bikovs pauž viedokli par ieguvumiem, ko šis projekts sniegs Rīgai, tostarp lielāku talantu mobilitāti Baltijas reģionā, kur galvenie ieguvēji būs Rīgas uzņēmumi. Tiek prognozēts, ka "Rail Baltica" palielinās arī investīcijas nekustamajā īpašumā un citās nozarēs.
Raidierakstā tiek pārrunāta arī projekta finansiālā puse. "RB Rai"l AS tehniskais direktors un valdes loceklis Emiljēns Dangs skaidro, ka karš Ukrainā, kā arī Covid-19 pandēmija un augstā inflācija ir dramatiski palielinājuši materiālu izmaksas.
Nesenajā "Rail Baltica" un "Boston Consulting Group" veiktajā analīzē kopējais ekonomiskais ieguvums tiek lēsts 6,6 miljardu eiro apmērā. Kā raidierakstā secina Edams Koens no Kalifornijas Universitātes Bērkli: “Lielākā daļa pētījumu par esošajām ātrgaitas dzelzceļu sistēmām liecina par pozitīvu ekonomisko ietekmi”.