Lietoto preču tirgus Latvijā pieaug: Visaktīvāk pērk un pārdod apģērbu un apavus, piegādei izmantojot paku termināļus
foto: Publicitātes foto

Lietoto preču tirgus Latvijā pieaug: Visaktīvāk pērk un pārdod apģērbu un apavus, piegādei izmantojot paku termināļus

Sadarbības projekts

Vairāk nekā 60% Latvijas iedzīvotāju vismaz reizi gadā pērk vai pārdod lietotas preces, norāda jaunākā “Smartpost Itella” aptauja, tā veicinot lietotu preču tirgus attīstību valstī. Vērojams, ka apģērbs un apavi ir visbiežāk pirktais un pārdotais preču segments visās vecuma grupās. Aptaujāto patērētāju atbildēs skaidri atklājas, ka šī preču kategorija tirgū ir pieprasītākā. Vairākums aptaujāto (87%) kā visbiežāk pirkto vai pārdoto lietoto preču kategoriju norāda apģērbu un apavus. Starp populārākajiem tirdzniecības kanāliem, kas tiek izmantoti, lai iegādātos vai pārdotu lietotas preces, izceļas vietnes: Ss.com, Andele Mandele un Facebook Marketplace. Šīs platformas ir izvēle tiem, kuri dod priekšroku iepirkšanās procesam tiešsaistē.

Aptaujā iegūtie dati iezīmē to, ka lietoto preču tirgus Latvijā turpina augt. Arvien vairāk cilvēku izvēlas iegādāties un pārdot lietotas preces digitālajās platformās un komisijas veikalos. Tā tiek nodrošināta ērta piekļuve plašam preču klāstam, kā arī sniegta iespēja dzīvot ilgtspējīgāk, samazinot jaunu preču patēriņu un ietekmi uz vidi. Pieaug arī pieprasījums pēc ērtiem piegādes risinājumiem, piemēram, “Smartpost Itella” paku termināļiem, kas kļūst par izvēli, apvienojot ērtības un ātrumu.

Sievietes vairāk pārdod apģērbu un bērnu preces, vīrieši - sadzīves tehniku un automašīnas

Sievietes visaktīvāk iegādājas apģērbu un apavus (68%), kam seko bērnu apģērbs, aksesuāri un apavi (31%) un grāmatas (22%). Pārdodot lietotas preces, sievietes visbiežāk piedāvā apģērbu un apavus – šo kategoriju tirgo puse aptaujāto sieviešu. Citas populāras pārdošanas kategorijas ir bērnu apģērbi, aksesuāri un apavi (31%), kā arī bērnu preces (21%).

Līdzīgs novērojums ir vīriešu vidū - starp pirktajām lietotajām precēm ir apģērbs un apavi (30%), tomēr augsts rādītājs ir arī automašīnām - 27%. Trešo vietu pirktāko lietoto preču topā dala sadzīves tehnika un datori, biroja tehnika – to atzīmēja viena piektdaļa aptaujāto kungu. Savukārt, visbiežāk pārdoto preču sarakstā kungiem ir sadzīves tehnika, ko atzina gandrīz ceturtdaļa aptaujāto vīriešu jeb 24%, automašīnas (23%), bet apģērbs un apavi ieņem trešo pozīciju (22%).

Tiek konstatēts, ka arvien vairāk cilvēku izvēlas lietotās preces ne tikai ekonomisku iemeslu dēļ, bet arī piekopjot ilgtspējīgu dzīvesveidu, kas palīdz samazināt jaunu preču patēriņu un atbalstīt resursu atkārtotu izmantošanu, saskanot ar globālajām vides aizsardzības tendencēm. Šī tendence veicina arī pieprasījumu pēc augstas kvalitātes lietotām precēm un vietējiem uzņēmumiem, kas piedāvā ilgtspējīgus risinājumus. Viens no šādiem uzņēmumiem ir Latvijas ģimenes vintage veikals “Northern Grip,” kas atbalsta šo ilgtspējīgo izvēli, piedāvājot preces ar individuālu pieeju. “Katra prece tiek rūpīgi pārbaudīta un vajadzības gadījumā tiek salabota, izglābjot to no nokļūšanas poligonā un dodot iespēju to valkāt vēl daudzus gadus. To mēs saucam par ilgtspējīgu modi”, stāsta uzņēmuma īpašniece Beāte Korte-Vītola.

Iedzīvotāji aktīvi sūta lietotās preces ar paku termināļu starpniecību

Lietoto preču sūtīšanas popularitāte turpina augt, īpaši izvēloties ērtus un pieejamus piegādes risinājumus. “Smartpost Itella” paku termināļu izmantošana kļūst biežāka – gandrīz piektā daļa (17%) aptaujāto izvēlas saņemt lietotās preces tieši šādā veidā, kas ir tikpat populāri kā piegāde ar kurjera starpniecību. Šī tendence liecina par strauju piegādes servisu attīstību, kas piedāvā ātrus un ērtus risinājumus gan Rīgā, gan reģionos. “Novērojot “Smartpost Itella” pakalpojumu pieprasījuma pieaugumu, esam nolēmuši paplašināt tīklu, lai mūsu sniegtie pakalpojumi ir pieejami vēl lielākai klientu daļai. Šobrīd kopējais paku termināļu un paku izsniegšanas punktu skaits pārsniedz 1000”, stāsta Jānis Ronis, “Smartpost Itella” Paku piegādes biznesa operāciju vadītājs Latvijā. Kā citus piegādes veidus respondenti atzīmēja arī “Omniva” un “DPD” piedāvāto servisu, bet lielākā daļa jeb 63% dod priekšroku saņemt preci klātienē.

* “Smartpost Itella” ekspress aptauja veikta 2024. gada oktobrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, tiešsaistē aptaujājot 502 Latvijas iedzīvotājus no visiem reģioniem vecumā no 15 līdz 90 gadiem.