
Vai traģiskajā "Air India" aviokatastrofā vainojami piloti? Pirmais izmeklētāju ziņojums izraisījis īstu spekulāciju vilni

Tieši mēnesi pēc traģiskās "Air India" aviokatastrofas, kurā gāja bojā 260 cilvēki, Indijas Aviācijas negadījumu izmeklēšanas birojs (AAIB) publicēja savu sākotnējo ziņojumu par avāriju. Tomēr tas izraisījis īstu spekulāciju vilni un daudzi iedzīvotāji notikušajā steidz vainot pilotus.

"Air India" lidmašīnas katastrofa Amdāvādā, tajā atradās 242 cilvēki; 12.06.2025.
Lidmašīna "Boeing 787-8", kurai bija plānots doties uz Londonas Getvikas lidostu, nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no ...





AAIB ziņojumā atklāts, ka lidmašīnas degvielas padeve tika apstādināta vien dažas sekundes pēc tās pacelšanās, un lidmašīna sāka zaudēt vilci, pirms tā bija šķērsojusi lidostas perimetru. Degvielas kontroles slēdži lidmašīnai bija izslēgti, un eksperti šo novērojumu nodēvējuši par "savādu", jo lidmašīnas bloķēšanas mehānismam vajadzētu novērst to nejaušu izslēgšanos.
Ziņojumā iekļauts tikai īss sarunas fragments starp abiem pilotiem pilotu kabīnē. Melnās kastes balss ierakstā dzirdams, kā viens no pilotiem vaicā otram, "Kāpēc viņš pārtrauca degvielas padevi?" uz ko otrs atbild, ka "viņš to nav darījis".
Šo īso sarunas fragmentu daudzi iedzīvotāji interpretējuši kā "pierādījumu" tam, ka avārijā vainojama "cilvēciska kļūda" vai pat "apstiprinājumu" tam, ka "notikusi apzināta sabotāža".
Tomēr šīs spekulācijas asi noraidījušas abas lielākās Indijas komeciālo pilotu asociācijas. “Esam dziļi satraukti par spekulācijām, kas [pēc AAIB ziņojuma] sabiedrībā uzvirmojušas... Iedzīvotāju runas, par to, ka negadījums noticis, jo kāds no pilotiem šādi it kā veicis pašnāvību ir rupjš ētikas pārkāpums," paziņoja Indijas Komerciālo pilotu asociācija.
Bet Indijas Aviokompāniju pilotu asociācija (ALPA) apsūdzējusi AAIB par to, ka izmeklēšanā notiek pārāk lielā slepenībā. "Mēs uzskatām, ka izmeklēšana tiek īstenota, pieņemot to, ka tajā vainojami piloti, un mēs stingri iebilstam pret šādu domu gājienu," norādīja ALPA India prezidents Sems Tomass.
Tikmēr bijušais pilots un Bekingemšīras universitātes vecākais aviācijas operāciju lektors Marko Čans norāda, ka šorīd ir pāragri izteikt kādus secinājumus. “Sākotnējā ziņojuma uzdevums ir fiksēt laika grafiku, fiziskos pierādījumus un sākotnējos reģistratora datus. Viena dialoga rindiņa pilotu kabīnē nav pierādījums tam, ka notikusi cilvēciska kļūda, turklāt ziņojumā nav minēts, kādēļ degvielas slēdži bija izslēgti".
Negadījuma dienā lidmašīnu vadīja 32 gadus vecais pilots Klaivs Kunders, bet otrais pilots bija 56 gadus vecais Sumets Sabharvals. Abi bija pieredzējuši piloti ar "pieklājīgu" darba stāžu: Sabharvals bija uzkrājis 15 638 lidojuma stundas, tostarp 8596 stundas ar Boeing 787, un Kunders - 3403 lidojuma stundas. Abi bija nokārtojuši arī visas nepieciešamās fiziskās, garīgās un narkotiku pārbaudes.
Lektors Čans norāda, ka patlaban atklāto var interpretēt trīs veidos: vai nu avārijā vainojama netīša apkalpes rīcība, vai nu notikusi kāda mehāniska kļūme vai arī notikusi elektroinstalācijas kļūme. “Pašlaik mums vienkārši nav pietiekami daudz pierādījumu, lai apstiprinātu kādu no scenārijiem," viņš norāda.
Gan "Air India", gan "Boeing" ir daudz kas likts uz spēles, ja turpmākajos ziņojumos tiks atklātas jebkāda veida elektroniskās vai mehāniskās kļūdas lidaparātā. Svētdien "Boeing" kopā ar ASV Federālās aviācijas administrācijas (FAA) regulatoriem publicēja ziņojumu, kurā teikts, ka "Boeing" lidmašīnu degvielas kontroles slēdžu slēdzenes ir drošas un to pārbaudes nav nepieciešamas. Taču Indija un Dienvidkoreja pirmdien lika savām aviosabiedrībām pārbaudīt šos slēdžus vairākos "Boeing" modeļos.
Čans norāda, ka degvielas kontroles slēdžu bloķēšanas ir kaut kas tāds, kam viņš pievērsīs uzmanību turpmākajos izmeklēšanas ziņojumos un aicina sabiedrību priekšlaicīgi nevainot notikušajā pilotus. Tāpat viņš pauž cerību, ka patiesība par notikušo tiks atklāta: "AAIB izmeklēšanā jau ir pieaicinājis novērotājus no dažādām trešajām pusēm, kas ir iepriecinoša zīme. Ja pierādījumi galu galā norādīs uz sistēmas kļūmi, jebkurai ieinteresētajai personai būs grūti slēpties aiz "cilvēciskas kļūdas" apzīmējuma."