Nokritušās "Air India" lidmašīnas pilots bija sūtījis briesmu signālu uzreiz pēc pacelšanās. FOTO, VIDEO

Indijas Gudžarātas štata lielākajā pilsētā Amdāvādā ceturtdien nogāzusies aviokompānijas "Air India" lidmašīna ar 242 cilvēkiem, un vietējie mediji vēsta, ka lidmašīnas otrais pilots briesmu signālu bija raidījis uzreiz pēc pacelšanās. Lidmašīna nogāzās netālu no lidostas drīz pēc pacelšanās.
Indijas Civilās aviācijas direktorāts apstiprināja, ka lidmašīnas otrais pilots raidīja briesmu signālu (mayday) gaisa satiksmes vadības centram uzreiz pēc pacelšanās, taču vairs neatbildēja uz vadības centra signāliem. Lidmašīnas kapteinis bija ar 8200 stundu lidojumu pieredzi, otrais pilots — ar 1100 stundu lidojumu pieredzi.
Atsaucoties uz ekspertiem, "ndtv.com" vēsta, ka, iespējams, pacelšanās brīdī lidmašīna sadūrās ar putniem, tādējādi abi dzinēji zaudēja jaudu un lidmašīna nespēja normāli pacelties.

"Air India" lidmašīnas katastrofa Amdāvādā, tajā atradās 242 cilvēki; 12.06.2025.
Lidmašīna "Boeing 787-8", kurai bija plānots doties uz Londonas Getvikas lidostu, nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no ...





Lidmašīna “Boeing 787-8”, kurai bija plānots doties uz Londonu, nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no lidostas Amdāvādā. Lidmašīnā atradās atradās 230 pasažieri un 12 apkalpes locekļi. Pasažieru skaitā 169 ir Indijas pilsoņi, 53 ir Lielbritānijas pilsoņi, viens Kanādas pilsonis un septiņi Portugāles pilsoņi.
Kas ir briesmu signāls "mayday"?
“Mayday” ir starptautisks briesmu signāls, kas radiotelefonijā nozīmē to pašu, ko SOS signāls radiotelegrāfijā. Tas cēlies, angliski transkribējot franču valodas vārdu m`aidez, kas ir saīsināta frāze venez m'aider jeb "nāciet man palīgā".
“Mayday” signālu lieto situācijās, kad cilvēku dzīvībām draud tiešas briesmas, piemēram, lidmašīnu un jūras kuģu katastrofu gadījumos. Signālu raida trīs reizes pēc kārtas — “Mayday, Mayday, Mayday", lai nesajauktu ar kādu līdzīgi skanošu frāzi, kā arī, lai varētu atšķirt pašu briesmu signālu no paziņojuma par to.
“Mayday” vārda lietošanu avārijas situācijām sāka lietot pagājušā gadsimta 20. gadu sākumā pēc Kroidonas lidostas pie Londonas vecākā radista Frederika Stenlija Mokforda ierosinājuma. Viņam tika lūgts izdomāt vārdu, kas norādītu uz avārijas situāciju un kuru viegli saprastu visi piloti un personāls uz zemes. Tā kā tolaik lielākā daļa gaisa satiksmes bija starp Kroidonu un Leburžē lidostu Parīzē, viņš ierosināja terminu “mayday”, kas ir fonētiski atgādinātu franču valodas frāzi. 1927. gadā Starptautiskajā radiotelegrāfu konferencē Vašingtonā “mayday” balss signālu pieņēma kā nelaimes signālu radiosakaros papildus Morzes ābeces SOS signālam telegrāfa sistēmā.