Vai mazināsies Īlona Maska ietekme uz Donaldu Trampu un pasaules ekonomiku?
foto: ZUMAPRESS.com
ASV prezidents Donalds Tramps un kolorītais uzņēmējs Īlons Masks kopā apmeklē UFC cīņas pasākumu Maiami.
Pasaulē

Vai mazināsies Īlona Maska ietekme uz Donaldu Trampu un pasaules ekonomiku?

Ārzemju nodaļa

LETA

Donalda Trampa otrais uznāciens nav iedomājams bez kolorītā uzņēmēja Īlona Maska klātbūtnes un ietekmes. Ar Maska tiešu līdzdalību turpinās līdzšinējās kārtības graušana un visaptveroša ASV pārveidošana, kas iet roku rokā ar interešu konfliktiem, politisku favorītismu un iezīmēm, kas drīzāk raksturīgas autoritāriem režīmiem, nevis brīvās pasaules līderei. Tomēr pēdējā laika notikumi rada iespaidu, ka Masku un Trampu vienā fotogrāfijā redzēsim retāk nekā iepriekš.

Vai mazināsies Īlona Maska ietekme uz Donaldu Tram...

Bagātākais pasaulē

Masks tiek uzskatīts par pasaulē bagātāko cilvēku. Viņa uzņēmumi virza uz priekšu attīstību kosmosa, komunikāciju, elektroauto, mākslīgā intelekta, pazemes tuneļu būvniecības, datortehnikas un citās jomās. Viņš ziedoja gandrīz 300 miljonus ASV dolāru Donalda Trampa priekšvēlēšanu kampaņai un pēc Trampa atgriešanās Baltajā namā kļuva par vienu no tuvākajiem prezidenta sabiedrotajiem. Tramps viņam uzticēja vadīt ASV Valdības efektivitātes departamentu (DOGE), dodot pilnvaras taupības vārdā atlaist tūkstošiem federālo aģentūru darbinieku, atcelt dažādus projektus un programmas. Lai gan viņa laiks DOGE kā īpašajam valdības darbiniekam, pēc visa spriežot, tuvojas noslēgumam, Maska ietekme Vašingtonā, visticamāk, saglabāsies.

Gadu gaitā Masks ir iesaistījies dažādu uzņēmumu attīstībā, bet pašreiz viņam pieder sešas lielas kompānijas - elektroautomobiļu ražošanas kompānija "Tesla", kosmosa tehnoloģiju uzņēmums "SpaceX", sociālo mediju platforma "X" (bijušais "Twitter"), tuneļu būves jaunuzņēmums "Boring Company", medicīnas tehnoloģiju uzņēmums "Neuralink" un jaunuzņēmums "xAI", kas darbojas mākslīgā intelekta jomā. Ja par pēdējiem trim daudzi nebūs dzirdējuši, tad pirmie trīs ir plaši pazīstami. Šo sešu uzņēmumu vērtība mērāma miljardos dolāru, un tie nostiprinājuši un turpina audzēt Maska ietekmi tehnoloģiju un inovāciju jomā.

Maska rūpju bērns "Tesla"

Pēdējā laikā mediji bieži ziņo par incidentiem, kas saistīti ar "Tesla". Vēstīts gan par uzņēmuma akciju cenu kritumu un pārdošanas apjomu samazināšanos, gan par elektroautomobiļu dedzināšanu un apķēpāšanu ar kāškrustiem. "Tesla" pavisam īsā laikā no Maska lepnuma pārvērtusies par rūpju bērnu, kas no visām miljardiera kompānijām visvairāk cieš no viņa paša izteikumiem un darbībām politikā.

"Tesla" akcijas cena strauji pieauga pēc ASV prezidenta vēlēšanām, investoriem uzskatot, ka Maska pietuvināšanās Trampam palīdzēs viņa uzņēmumam gūt panākumus. Novembrī "Tesla" tirgus vērtība pārsniedza triljonu dolāru, bet februārī nokritās zem triljona. Kopumā "Tesla" akciju cena ir samazinājusies par vairāk nekā 40%, salīdzinot ar decembrī sasniegto augstāko punktu, kad vienas "Tesla" akcijas vērtība sasniedza 488 dolārus par akciju.

Krītas "Tesla" pārdošanas apjomi

Saskaņā ar uzņēmuma publiskoto informāciju "Tesla" pārdošanas apjomi šī gada pirmajā ceturksnī bijuši par 13% mazāki nekā pagājušā gada pirmajos trīs mēnešos. Automobiļu tehnoloģiju uzņēmums "Cox Automotive" lēš, ka arī ASV šī gada pirmajā ceturksnī "Tesla" pārdošanas apjoms, visticamāk, būs par 14,5% mazāks nekā 2024. gada ceturtajā ceturksnī un par 0,9% mazāks nekā 2024. gada pirmajā ceturksnī. "Tesla" ir vienīgais lielais autobūves uzņēmums, kas nesniedz detalizētu informāciju par savu pārdošanas apjomu, tāpēc uzņēmumiem jāizmanto alternatīvi avoti, piemēram, reģistrācijas dati, lai iegūtu detalizētākas pārdošanas apjoma aplēses.

Tomēr pārdošanas apjomu samazināšanās ASV nav nekas salīdzinājumā ar Eiropā piedzīvoto kritumu. "Tesla" pārdošanas apjomi Eiropā šī gada janvārī un februārī samazinājās par 49%, salīdzinot ar to pašu periodu pirms gada, liecina Eiropas Automašīnu ražotāju asociācijas (ACEA) dati. Vienlaikus elektrisko automobiļu sektorā kopumā Eiropā bija vērojama augšupeja. Arī vairāku Eiropas valstu publicētie dati par martu un pirmā ceturkšņa rezultātiem liecina par kritumu.

"Tesla" automobiļu pārdošanas apjomi Vācijā, kas ir lielākais elektrisko transportlīdzekļu tirgus Eiropā, februārī, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, samazinājās par 76%, ziņoja Vācijas Automobiļu rūpniecības asociācija. Uzņēmums izpelnījies negatīvu reakciju Vācijā pēc Maska iesaistīšanās Bundestāga vēlēšanās un paustā atbalsta labējai eiroskeptiķu partijai "Alternatīva Vācijai". Arī Maska aicinājumi vāciešiem pārstāt "koncentrēties uz pagātnes vainu" un nacistu sveiciena publiska demonstrēšana ir atsvešinājusi daudzus potenciālos pircējus Vācijā. Nesenā aptaujā, kurā piedalījās 100 000 vāciešu, vairāk nekā 94% respondentu norādīja, ka vairs neiegādātos "Tesla" mašīnu, rakstīja izdevums "Politico".

Pieprasījums pēc "Tesla" automašīnām samazinājies arī citās Eiropas valstīs. Saskaņā ar automobiļu organizācijas PFA datiem februārī pieprasījums pēc "Tesla" automobiļiem Francijā samazinājās par vairāk nekā 26%, salīdzinot ar iepriekšējā gada februāri. Arī Norvēģijā, kas ir pietuvojusies mērķim šogad izbeigt iekšdedzes dzinēju automobiļu pārdošanu, "Tesla" mašīnu pārdošanas apjomi februārī samazinājās gandrīz uz pusi, ziņoja Norvēģijas Ceļu satiksmes informācijas padome. "Tesla" daļa kopējā Norvēģijas tirgū šogad samazinājusies līdz 8,8%, salīdzinot ar 20% 2023. gadā, norādīja "The New York Times". Dānijā "Tesla" automašīnu pārdošanas apjomi februārī samazinājās par 48% un Zviedrijā par 42%, kamēr automobiļu tirgū kopumā abās valstīs bija vērojama augšupeja.

Atšķirīga situācija bija vērojama Lielbritānijā, kur "Tesla" automašīnu pārdošanas apjomi februārī pieauga par 20%, salīdzinot ar 2024. gada februāri, liecina Lielbritānijas Automobiļu ražotāju un tirgotāju apvienības (SMMT) dati. Taču, neraugoties uz pieaugumu, "Tesla" pārdošanas apjomi Lielbritānijā kāpa lēnāk nekā citiem elektromobiļu zīmoliem, un tās kopējā tirgus daļa saruka par trim procentpunktiem līdz 10,8%.

Arī Ķīnā, kas ir pasaulē lielākais auto tirgus, "Tesla" pārdošanas apjomi februārī samazinājās par 49%. Tur Maska politiskajai darbībai, visticamāk, nav lielas lomas, bet Ķīnā arvien spēcīgāka kļūst konkurence. Ķīnieši arvien biežāk izvēlās Ķīnas kompāniju ražojumus. Nozīmīgs faktors ir arī pieprasījuma samazināšanās pēc automašīnām kopumā, kas novērojams Ķīnā, norāda "The New York Times". Turklāt daudzi "Tesla" konkurentu piedāvātie auto ir ievērojami lētāki. Runājot par situāciju Ķīnā, elektroauto ražotāja "Arcfox" pārstāve "The New York Times" norādīja, ka "Tesla" un BYD joprojām ir zīmoli, kam ķīnieši uzticas visvairāk, taču jaunāki cilvēki labprāt izvēlas arī jaunus zīmolus. "Turklāt jūs varat iegādāties divas mūsu mašīnas par vienas "Tesla" cenu," viņa piebilda.

Novecojuši "Tesla" modeļi un konkurence

Iespējams, daļa potenciālo pircēju gaidīja "Tesla" atjauninātā "Model Y" nonākšanu tirgū, bet tas, visticamāk, ir tikai viens no iemesliem pārdošanas apjomu lejupslīdei un nebūt ne galvenais. Daudz lielāka loma, visticamāk, bijis faktam, ka "Tesla" modeļi ir novecojuši un vairs nepārsteidz, kā arī pieaugošā konkurence - gan no tradicionālajiem automašīnu ražotājiem, gan no jauniem elektroauto ražotājiem Ķīnā, piemēram, BYD, "Xpeng" un "Nio". BYD, kas ir pasaules lielākais elektrisko automobiļu ražošanas uzņēmums, piemēram, nesen prezentēja jaunu tehnoloģiju, ar kuru automašīnas akumulatorus iespējams uzlādēt vien piecās minūtēs. Pēc jaunās tehnoloģijas prezentācijas Ķīnas kompānijas akcijas cena sasniedza rekordaugstu līmeni. Šī uzlādes sistēma nodrošina 1000 kilovatu (kW) uzlādes jaudu, tādējādi vien pēc piecu minūšu lādēšanas ar automobili iespējams nobraukt līdz pat 470 kilometriem. "Tesla" šobrīd spēj nodrošināt vien 500 kW maksimālo uzlādes jaudu. Ķīnas elektroauto ražotāji iekaro arvien lielāku vietu Eiropas tirgū, neskatoties uz ievedmuitas tarifiem, ko Eiropas Komisija (EK) pērn piemēroja elektriskajām automašīnām, kas ražotas Ķīnā.

Lai gan "Tesla" pārdod masveidā ražotus modeļus un pagājušajā gadā samazināja cenas visā pasaulē, tās automobiļi joprojām ir dārgi. To cena sākas no aptuveni 40 000 eiro līdz 50 000 eiro. Patērētājiem ir daudz jaunu, lētāku modeļu, no kuriem izvēlēties, kā arī augošs lietotu elektroauto tirgus.

Masks solīja radīt pieejamu elektroauto, kas maksātu no 25 000 ASV dolāru, bet pievērsās futūriskā izskata "Cybertruck" izstrādei, kas ASV atsaukts jau astoto reizi. Analītiķi norāda, ka martā izsludinātais atsaukums ir lielākais "Cybertruck" atsaukums, un tas aptver būtībā visus ASV pārdotos šī modeļa automobiļus. "Tesla" arī nevedas ar solījumiem ieviest robotizētus taksometrus un pilnībā automatizētus automobiļus.

Vai "SpaceX" gaida zelta laiki?

Kamēr "Tesla" cieš no Maska politiskās darbības, tā, visticamāk, ienesīs miljardiem dolāru lielu peļņu "SpaceX" no jauniem līgumiem ar ASV Aizsardzības ministriju, Federālo Aviācijas administrāciju (FAA), Federālo Komunikāciju komisiju (FCC), Nacionālo aeronautikas un kosmosa pārvaldi (NASA) un citām aģentūrām.

Šeit interešu konflikti varētu rasties ne tikai tāpēc, ka Masks ir "SpaceX" vadītājs un Trampam pietuvināta persona, bet arī tāpēc, ka pašreizējie un bijušie "SpaceX" darbinieki ieņem amatus valdībā un var izmantot savu amata stāvokli "SpaceX" interešu virzīšanai.

Pentagonā "SpaceX" raķetes tiek pasniegtas kā lielisks jauns veids ASV militāro kravu pārvietošanai visā pasaulē. NASA pievērsusies Marsa jautājumam, ļaujot "SpaceX" pretendēt uz federālajiem līgumiem, lai nogādātu pirmos cilvēkus uz šo tālo planētu. Savukārt, Federālajā Aviācijas administrācijā un Baltajā namā nesen tika uzstādītas "Starlink" satelītantenas.

Sagaidāms arī, ka "SpaceX" saņems Trampa administrācijas atļauju plašāk izmantot federālajai valdībai piederošos īpašumus, piemēram, raķešu palaišanas platformas, kā arī iegūs izdevīgāku radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu.

"SpaceX" jau pirms Trampa otrās administrācijas bija viens no uzņēmumiem, kas saņēmis vislielākos līgumus no federālās valdības. Uzņēmums 2024. fiskālajā gadā nodrošināja 3,8 miljardus ASV dolāru, kas bija sadalīti 344 dažādos līgumos ar valdības aģentūrām, galvenokārt Pentagonu un NASA, atsaucoties uz federālo līgumu datubāzi, ziņoja "The New York Times".

Pat ja Tramps nebūtu piešķīris Maskam un viņa cilvēkiem amatus valdībā vai Džo Baidens nebūtu izstājies no vēlēšanu cīņas un būtu pārvēlēts prezidenta amatā uz vēl vienu termiņu, "SpaceX" turpinātu iegūt jaunus valdības pasūtījumus, jo uzņēmums tiešām spēj piedāvāt modernākās tehnoloģijas. Mainījusies ir tikai paredzamo līgumu kopējā vērtība, kas, visticamāk, tagad būs daudz lielāka, norāda "The New York Times". Iespējams, trūks arī pārliecības, ka "SpaceX" šos līgumus ieguvis pilnīgi godīgā konkurencē. "Mēs nekad neuzzināsim, vai "SpaceX" būtu autentiski uzvarējusi šajos konkursos (..), jo visi valdības biroji, kuru uzdevums bija novērst korupciju un interešu konfliktus, ir likvidēti vai tiem samazināts finansējums," norādīja bezpeļņas organizācijas "Project on Government Oversight" izpilddirektore Daniella Braiena. Viņasprāt, "varas ļaunprātīga izmantošana un korupcija, kas izplatās federālajās aģentūrās Maska dubultās lomas dēļ, ir šausminoša".

Maska loma DOGE un interešu konflikti

Masks pašlaik ir īpašais valdības darbinieks, kuram, kā apgalvo Baltais nams, netiek maksāta alga. Baltais nams apgalvo, ka Masks oficiāli nav Valdības efektivitātes departamenta (DOGE) vadītājs, bet viņš ir dziļi iesaistīts departamenta vadībā, un Tramps un ASV viceprezidents Džeimss Deivids Venss parasti runā par DOGE un Masku tandēmā.

Masks apgalvojis, ka darbojas pilnīgi atklāti un neko neslēpj. Tomēr Baltais nams visus dokumentus, kurus sagatavo vai saņem Maska komanda, ir noteicis par prezidenta dokumentiem, kas nozīmē, ka tie nebūs pieejami publiski vismaz līdz 2034. gadam.

Maska uzņēmumi pēdējā desmitgadē no NASA, ASV Aizsardzības ministrijas un citām valsts aģentūrām ieguvuši līgumus vismaz 18 miljardu ASV dolāru vērtībā. Tai pat laikā pret sešiem Maska uzņēmumiem 11 aģentūras veikušas 32 izmeklēšanas vai piemērojušas sodus, vēstīja "New York Times". Tās ir tās pašas aģentūras, kuras DOGE sācis reformēt, atlaižot darbiniekus, samazinot finansējumu un pieņemot citus mērus. Starp šīm aģentūrām ir Federālā aviācijas administrācija, ASV Vērtspapīru un biržu komisija (SEC), Nacionālā darba attiecību padome (NLRB) un ASV Patērētāju finansiālo interešu aizsardzības birojs (CFPB).

Vai ētikas normas attiecas arī uz Masku?

Baltā nama preses sekretāre Karolīna Līvita paziņojusi, ka Masks saņēmis instruktāžu par ētikas ierobežojumiem, tostarp par interešu konfliktiem, un ievēros visus piemērojamos federālos likumus. Federālie noteikumi parasti aizliedz valdībai slēgt līgumus ar federālajiem darbiniekiem, arī tā dēvētajiem īpašajiem valdības darbiniekiem. Federālajiem darbiniekiem ir aizliegts arī veikt darbības, kas varētu dot labumu viņu ģimenēm vai ārējām struktūrām, ar kurām viņiem ir finansiālas attiecības. Masks, piemēram, apgalvo, ka personīgi nav iesaistīts "SpaceX" līgumu slēgšanā, taču federālās līgumu slēgšanas sistēmas pieprasa, lai valdība izvairītos ne tikai no faktiskiem interešu konfliktiem, bet pat no šķietamiem interešu konfliktiem. Ņemot vērā Maska ietekmi pār valdības aģentūrām un piekļuvi Trampam, saskaņā ar jebkuriem objektīviem standartiem situācija acīmredzami nav normāla.

Lai nodrošinātu, ka tādu valdības darbinieku kā Masks darbība atbilst ētikas normām, parasti viņus konsultē juristi, kas specializējušies ētikas jautājumos, un fakts, ka Baltais nams nav paziņojis, ka Maska darbības izvērtēšanā būtu iesaistīts kāds šāds profesionālis, ir satraucošs, laikrakstam "The Guardian" norādīja amerikāņu bezpeļņas organizācijas "Campaign legal Center" pārstāvis Kedriks Peins.

Bijušais Džordža Buša padomnieks ētikas jautājumos Ričards Peinters, kurš pašreiz pasniedz tiesības Minesotas Universitātē, "The Guardian" norādīja, ka Maskam nevarētu piederēt akcijas uzņēmumā "Tesla", kas piedāvā aizdevumus auto iegādei, kamēr viņš piedalās ASV Patērētāju finansiālo interešu aizsardzības biroja (CFPB) likvidēšanā. Tas pats attiecas uz Maska lomu "X", kuru viņš vēlas padarīt par plašu pakalpojumu sniedzēju, ietverot iespēju pārskaitīt naudu, un CFPB likvidēšanu. Līdzīga situācija ir ar uzņēmumu "xAI". "Mākslīgajam intelektam būs liela nozīme, lai padarītu valdību efektīvāku. Tomēr federālajiem ierēdņiem, kas strādā DOGE, likumīgi nevar piederēt kapitāla daļas "xAI" uzņēmumā, kas, ļoti iespējams, pelnīs naudu no valdības pievēršanās mākslīgajam intelektam," norādīja Peinters.

"X" + "xAI"

Marta beigās Masks paziņoja, ka viņa mākslīgā intelekta jaunuzņēmums "xAI" pērk viņa sociālo mediju platformu "X". "Šī kombinācija atbrīvos milzu potenciālu, apvienojot "xAI" mākslīgā intelekta spējas un zināšanas ar "X" plašo sniedzamību," pavēstīja Masks. Abi uzņēmumi tiek apvienoti akciju darījumā, kurā "xAI" novērtēts ar 80 miljardiem dolāru, bet "X" - ar 33 miljardiem dolāru, ietverot šīs platformas parādu 12 miljardu dolāru apmērā.

Masks 2022. gadā nopirka sociālo mediju platformu "Twitter" par 44 miljardiem dolāru un vēlāk to pārdēvēja par "X". 2023. gadā viņš izveidoja "xAI", iztērējot vairākus miljardus dolāru par "Nvidia" mikroshēmām šim jaunuzņēmumam. Uzņēmums ātri guva panākumus savu modeļu apmācīšanā, izmantojot priviliģētu piekļuvi lielam daudzumam tekstu, video un attēlu, ko lietotāji publicē "X". Viena no mākslīgā intelekta modeļu izstrādātāju problēmām ir atrast pēc iespējas jaunākus multivides datus modeļu apmācībai, un turpmāk "xAI" šajā jomā būs vēl lielākas priekšrocības nekā konkurējošiem uzņēmumiem. Saskaņā ar Maska teikto "X" ir vairāk nekā 600 miljoni lietotāju. "xAI" februārī izlaida sava sarunbota "Grok 3" jaunāko versiju, ko Masks raksturojis kā "biedējoši gudru", un Masks cer, ka šis sarunbots kļūs populārs augstas konkurences sektorā, kur ar to konkurē tādi sarunboti kā "ChatGPT" un Ķīnā izstrādātais "DeepSeek".

Ziņu aģentūra "Reuters", atsaucoties uz diviem avotiem, 8. aprīlī ziņoja, ka DOGE izmanto mākslīgo intelektu, lai novērotu vismaz vienas federālās aģentūras komunikāciju un identificētu naidīgas izpausmes par Trampu un viņa politiku. Viens no avotiem sacīja, ka DOGE arī aktīvi izmanto "Grok" savā darbā, bet "Reuters" neizdevās noskaidrot, kā tieši tas tiek izmantots. Tas pats avots apgalvoja, ka DOGE komanda izmanto arī aplikāciju "Signal", potenciāli pārkāpjot federālos noteikumus par datu glabāšanu.

Mākslīgā intelekta un "Signal" izmantošana pastiprina kiberdrošības ekspertu un valdības ētikas speciālistu bažas, ka DOGE darbībā trūkst caurskatāmības un ka Masks vai Trampa administrācija varētu izmantot ar mākslīgā intelekta apkopoto informāciju, lai virzītu savas intereses.

Vai Maska dienas pie Trampa sāniem  skaitītas?

Kamēr joprojām nav skaidrs, kāda tieši loma un cik lielas pilnvaras Maskam ir DOGE, izskanējušas ziņas, ka drīzumā viņš varētu atstāt īpašā valdības darbinieka amatu. Maskam ir "īpašā valdības darbinieka" statuss, kas ierobežots līdz 130 dienām kalendārajā gadā. Taču šis laiks nav jānostrādā secīgi, kas teorētiski nozīmē, ka Masks var izlemt rezervēt daļu no šī laika, lai to izmantotu vēlāk šogad. Tādā gadījumā viņa termiņš maija beigās nebeigsies.

Baltais nams nosauca par drazām žurnāla "Politico" ziņu, ka Masks drīzumā atkāpsies no valdības amata, taču pēcāk Trampa administrācija apstiprināja, ka Masks savu īpašo lomu varētu beigt pildīt maija beigās vai jūnijā. Tai pat laikā Venss telekanālam "Fox News" norādīja, ka Masks paliks Trampa draugs un padomnieks. Pats Tramps žurnālistiem izteicās, ka Masks var palikt tik ilgi, cik vēlas, piebilstot, ka viņš labprāt ieceltu miljardieri citā amatā, taču Maskam esot savi uzņēmumi, kas jāvada.

Pat ja Masks tuvākajos mēnešos pārtrauks strādāt DOGE uz pilnu slodzi un vairs neapmeklēs valdības sēdes, miljardieris trīs mēnešu laikā ir ielicis pamatus ilgstošai ietekmei Baltajā namā. Desmitiem Maska sabiedroto ir iecelti augstos amatos ietekmīgās aģentūrās, piemēram, Personāla vadības birojā, Vispārējo pakalpojumu pārvaldē (GSA), Valsts departamentā un Transporta departamentā. Tramps un Masks ir pārvērtuši karjeras amatus par politiskiem amatiem, iekārtojot tajos savus sabiedrotos, norāda izdevums "Politico", piebilstot, ka Masks bieži sazinās ar DOGE inženieriem, spriež par to, kuras programmas atcelt un kurus departamentus pārstrukturēt. Tikai retais sagaida, ka tas būtiski mainīsies, norāda "Politico".

Saskaņā ar pasaules bagātāko cilvēku sarakstu "Bloomberg Billionaires Index" (""Bloomberg" miljardieru indekss") Maska bagātība 7. aprīlī pirmo reizi šogad nokritās zem 300 miljardiem ASV dolāru. Kopš gada sākuma Maska bagātība ir samazinājusies par gandrīz 135 miljardiem ASV dolāru jeb aptuveni 31%, tomēr viņš joprojām ir pasaulē bagātākais cilvēks. Žurnāla "Forbes" mēneša sākumā publicētajā pasaules bagātāko cilvēku sarakstā, kurā Masks saglabājis pirmo vietu, viņa bagātība aprīļa sākumā aplēsta 342 miljardu dolāru vērtībā.

Pragmatiski domājot, Tramps, visticamāk, vēlas arī turpmāk uzturēt labas attiecības ar pasaulē bagātāko cilvēku, taču šo draudzību nākotnē, domājams, gaida neviens vien pārbaudījums, sevišķi, ja Tramps turpinās izvērst tirdzniecības karu un šūpot valsts ekonomiku. Laikraksts "Washington Post", atsaucoties uz diviem informētiem avotiem, ziņoja, ka Masks mēģinājis pierunāt Trampu atteikties no nesen izsludinātajiem augstajiem muitas tarifiem virknei tirdzniecības partneru, bet prezidents viņa padomu noraidīja. Vēlāk gan Tramps paziņoja, ka uz 90 dienām atliek paaugstināto muitas tarifu ieviešanu, nosakot 10% pamatlikmi visām valstīm, izņemot Ķīnu.

5. aprīlī Masks, attālināti piedaloties Itālijas labējās partijas "Līga" konferencē, norādīja, ka ideālā variantā starp Eiropu un ASV vajadzētu izveidot brīvās tirdzniecības zonu bez tarifiem. Masks norādīja, ka to ieteicis arī ASV prezidentam. Masks arī nodēvēja Baltā nama padomnieku tirdzniecības un ražošanas jautājumos Pīteru Navarro par īstu stulbeni, jo viņš izteicās, ka "Tesla" kā "automobiļu montētāja", nevis ražotāja pozīcija varētu būt pretrunā ar Trampa tarifu politiku. Masks uzsvēra, ka "Tesla" ir visvertikālāk integrētais automobiļu ražotājs Amerikā ar visaugstāko ASV satura īpatsvaru. Tomēr uzņēmums ir ļoti atkarīgs no globālajām piegādes ķēdēm, un augstākas importa izmaksas, visticamāk, negatīvi ietekmēs "Tesla" rentabilitāti, lai gan citi amerikāņu autoražotāji varētu ciest vēl vairāk.

Šī nav pirmā reize, kad Masks nepiekrīt Trampam par kādu politisku lēmumu vai personāla izvēli. Taču domstarpības tarifu jautājumā iezīmē būtisku atšķirību Trampa un Maska skatījumā. Ja vēl nesen izskatījās, ka Masks iekārtojies blakus Trampam uz palikšanu, tagad šķiet, ka arvien retāk nāksies redzēt pasaules bagātāko cilvēku un ASV prezidentu vienā bildē. Taču tas nenozīmē, ka Masks zaudēs savu ietekmi aizkadrā.

Avoti: AFP, "CBS News", "The New York Times", "The Guardian", "Politico", "Reuters" u.c.