Lietuvas pulkvedis: ja karavīri atradās nogrimušajā transportlīdzeklī, viņu izredzes izglābties līdzinājās nullei
Medijos vēsta, ka pazudušie karavīri braukuši ar M88 bruņoto remonta-evakuācijas mašīnu (foto: "Wikipedia")
Pasaulē

Lietuvas pulkvedis: ja karavīri atradās nogrimušajā transportlīdzeklī, viņu izredzes izglābties līdzinājās nullei

Nils Zālmanis

Jauns.lv

Ja amerikāņu karavīri bija kāpurķēžu transportlīdzeklī, kad tas nogrima, viņiem praktiski nebija nekādu izredžu izdzīvot, uzskata Lietuvas atvaļinātais pulkvedis Gintars Ažubalis. Otrdien mācību laikā Pabrades poligonā pazudušie karavīri joprojām nav atrasti, taču, visticamāk, viņi ir gājuši bojā.

Lietuvas pulkvedis: ja karavīri atradās nogrimušaj...

Lietuvas Saeima Nacionālās drošības un aizsardzības komisijas priekšsēdētājs Gedriems Jeglinsks un atvaļinātais pulkvedis Gintars Ažubalis Lietuvas raidsabiedrības LRT raidījumā “Dienas tēma” pastāstīja par traģēdiju, kas satrieca ne tikai Lietuvu, kad mācību laikā pazuda četri amerikāņu karavīri, kuri, visticamāk, gājuši bojā nelaimes gadījumā.

Jeglinsks apstiprināja, ka transportlīdzeklis ir atrasts, taču tā izcelšana būs ļoti grūta, jo tas ir “ārkārtīgi smags —60–70 tonnas”. “To izvilkt ir ļoti grūti. Nogrimšanas vieta ir dziļā purvā,” viņš sacīja.

Savukārt Ažubalis norādīja, ka nogrimušais transportlīdzeklis ir “standarta amerikāņu armijas tanku evakuators, būtībā tanks bez kaujas moduļa. Tas ir paredzēts tanku un citas smagās tehnikas evakuācijai no kaujas lauka militāro operāciju laikā, bet miera laikā – bojātas tehnikas vilkšanai.” Viņš piebilda, ka katram bataljonam parasti ir 3–4 šādi transportlīdzekļi.

Viņš uzsvēra, ka nogrimušais transportlīdzeklis “nav zemūdene, lidmašīna, tas nelido un nepeld, tas nav tam paredzēts”. “Viens no tā visbriesmīgākajiem šķēršļiem ir ūdens barjeras. Ja tagad tiek pieņemts un tiks apstiprināts, ka incidents ir saistīts ar kādu ūdenstilpi, visticamāk, ir noticis vissliktākais iespējamais scenārijs.”

Uz jautājumu, cik ātri tas grimst, viņš atbildēja: “Acumirklī.” Tas nozīmē, ka apkalpei šīs mašīnas iekšā nebija nekādu izredžu izglābties, nokļūstot zem ūdens.

“Nebija. Faktiski nekādu izredžu, īpaši tad, ja, nedod dies, mašīna apgāzās uz jumta,” norādīja Ažubalis. “Ja tā pilnībā nogrimusi līdz pašam jumtam, dziļums tur nav īpaši liels, mazāk par 3 metriem. Vēl jo vairāk, ja tas ir purvs. Visticamāk, ja mašīna stāvēja pareizi uz kāpurķēdes, kaut kāda iemesla dēļ apkalpe nevarēja atvērt lūkas, lai evakuētos. Pat tad, ja viņi tās būtu atvēruši, ņemot vērā, ka tas ir purvs, izkļūt no šīs glābšanas mašīnas ūdenī būtu bijis ārkārtīgi grūti.”