Lietas, ko neafišē: kas notiek, kad uz kruīza kuģa nomirst cilvēks
foto: Pexels.com/@Matthew Barra
Par laimi, nāve uz kruīza kuģiem nenotiek bieži.
Pasaulē

Lietas, ko neafišē: kas notiek, kad uz kruīza kuģa nomirst cilvēks

Monika Zvaigzne

Jauns.lv

Kruīzu kompānijas cenšas darīt visu, lai ceļojums ar jūras laineri būtu maksimāli komfortabls un pasažieriem patīkams. Daļa no šiem centieniem ir detalizēti gatavi rīcības plāni jebkuras iespējamās situācijas gadījumā. Ieskaitot kāda pasažiera vai apkalpes locekļa nāvi.

Lietas, ko neafišē: kas notiek, kad uz kruīza kuģa...

Kā raksta "Independent", lielākajai daļai lielo kuģu pat ir pašiem savs neliels morgs mirušo pagaidu uzglabāšanai. Nāve uz lainera var notikt gan dabisku iemeslu dēļ, gan negadījumā vai pat slepkavībā. Jebkuros apstākļos apkalpes uzdevums ir darīt visu iespējamo, lai šī traģēdija nesabojātu pārējo vairāku simtu vai pat tūkstošu pasažieru atpūtu, kuri samaksājuši lielu naudu par kruīzu.

Par laimi, nāve uz kruīza kuģiem nenotiek bieži. Starptautiskajā ceļojumu medicīnas un globālās veselības žurnālā publicētais pētījums fiksējis, ka laikā no 2000. līdz 2019. gadam 78 okeānu un upju kruīzu maršrutos, kas nonākuši izlasē, miruši 623 cilvēki. No tiem 89% bija pasažieri, bet pārējie - apkalpes locekļi. Galvenie nāves cēloņi - kritiens pāri bortam vai uz apakšējā klāja, sirdslēkmes un pašnāvība.

Lai gan aptuveni 30 miljoni cilvēku ik gadu dodas kruīzā, norādītais nāves gadījumu skaits patiešām ir niecīgs. Taču, kad traģēdija tomēr notiek, apkalpei ir skaidrs rīcības algoritms.
Kruīza kuģos vienmēr ir vismaz viens medicīnas darbinieks un ir ierīkots medicīnas punkts.

Mediķim jāapskata līķis, bet ekipāžai - jāziņo mirušā pavadoņiem par viņa nāvi. Ja cilvēks ceļojis vienatnē, ekipāža mēģinās sazināties ar viņa radiniekiem uz sauszemes.

Cilvēka nāve obligāti tiek fiksēta kuģa žurnālā, par to tiek ziņots arī tās valsts varas iestādēm, zem kuras karoga kuģo laineris. Tā kā juridiski kuģis ir šīs valsts "teritorija".

Ja nāve notikusi aizdomīgos apstākļos, tā uz karstām pēdām jāizmeklē kuģa drošības dienesta darbiniekiem un vietējām varas iestādēm nākamajā ienākšanas ostā vai arī karoga valstij. Kuģa atrašanās vieta nosaka, kam tiks paziņots par problēmu.

Dažiem kruīza kuģiem uz klāja var būt garīdznieki un nelielas kapelas, lai cilvēki varētu izpildīt nepieciešamās reliģiskās ceremonijas ar mirušajiem.

Mirušā ķermeni glabā speciālā saldēšanas kamerā uz lainera klāja. Kruīza kuģa morgs parasti atrodas uz zemākā klāja un ir paredzēts trim sešiem līķiem. līķis tiek nodots vietējām varas iestādēm pirmajā ostā, kurā ienāk laineris. Tur veic atkārtotu līķa apskati, izraksta oficiālu miršanas apliecību, bet pēc tam jau no turienes līķis tiek nogādāts mājās, kā likums, ar lidmašīnu.

Tomēr, kā pastāstīja kruīzu blogere Dženija Fīldinga, praksē ne katrai ostai ir nepieciešamās iespējas to darīt. "Daudzas ostas nav piemērotas un atteiksies uzņemt līķi, tāpēc bieži mirušais pasažieris paliek uz kuģa līdz nedēļai, kamēr kuģis atgriežas piemērotā vietā."

Visus izdevumus, kas saistīti ar ķermeņa vešanu uz dzimteni, sedz vai nu mirušā tuvinieki, vai tūrisma apdrošināšana, ja tāda bijusi noformēta.