Lidmašīnas avārija Viļņā: publiskots pilotu sarunu ieraksts ar dispečeru
Internetā izplatījies Viļņā avarējušās kompānijas DHL kravas lidmašīnas Boeing 737 pilotu sarunu ieraksts ar dispečeru īsi pirms lidmašīnas avarēšanas, ziņo LRT.Laikraksts norāda, ka sarunas bijušas pavisam parastas, bez trauksmes pazīmēm, taču pēkšņi kravas lidmašīna samazinājusi augstumu, nolidojusi vairākus simtus metru un ietriekusies zemē.
Aviācijas eksperts Vidas Kaupulis, kurš noklausījies sarunu ierakstu, saka, ka, viņaprāt, pilotu pašsajūta bijusi normas robežās, jo viņi nav izsludinājuši trauksmi. Tas norāda, ka pilotiem nebija zināms par notikušo uz klāja, taču, visticamāk, tas nebija sprādziens: tādā gadījumā lidmašīna būtu sašķīdusi gabalos. Arī iespējamība, ka kravas nodalījumā varētu izcelties ugunsgrēks, ir maz ticama, jo piloti noteikti kaut ko pamanītu, raksta "Postimees.ee".
Apkalpes loceklis: Swift18D. Mēs esam četras jūdzes no nolaišanās.
Apkalpes loceklis: Swift18D, tuvojamies Viļņai.
Gaisa satiksmes vadības centrs: Swift18D, vējš 170° 15kts, taka gatava izkraušanai.
"Es noklausījos šo ierakstu. Neiedziļinoties sīkumos, var teikt, ka piloti nav paziņojuši ne par briesmām, ne par kādām problēmām. Tā bija rutīnas saskarsme, parasta nosēšanās. Un fakts, ka dažas sekundes pēc sakaru beigām lidmašīna avarēja, liecina, ka tas bija pārsteigums pilotiem. Ja viņiem būtu nopietnas problēmas - ugunsgrēks, tehniskas ķibeles, - viņi sazinātos ar dispečeriem," sacīja Kaupulis.
Pēc viņa teiktā, šādas sarunas starp pilotiem un aviodispečeriem parasti ir pieejamas "liveatc.net" mājaslapā un nav konfidenciālas.
Analizējot, kas varēja notikt, Kaupulis sacīja, ka katastrofas iemesls varēja būt tehniskas problēmas, kļūda, taču nevar izslēgt arī terorakta iespējamību, lai gan, piemēram, sprādziens vai ugunsgrēks šobrīd šķiet maz ticams.
"Ir vesels spektrs situāciju, kas varēja notikt, - no pēkšņām tehniskām problēmām līdz kļūdai. Tiek minēta arī teroristu uzbrukuma iespēja. To nevajadzētu izslēgt. Parādījušies ieraksti no novērošanas kamerām neliecina, ka lidmašīna būtu uzsprāgusi vai uzspridzināta. Nosēšanās bija līdzīga ierastajai. Uzskatu par brīnumu, ka daži apkalpes locekļi ir izdzīvojuši. Jau šis fakts vien liecina, ka sadursme nebija spēcīga, proti, lidmašīna sasniedza zemi un slīdēja. Mēs nerunājam par bumbu, jo tad lidmašīna sašķīstu gabalos un nokristu zemē. Šajā gadījumā tā nav. Ja tas ir saistīts ar terora aktu, tad tas tika organizēts kaut kādā citā veidā," stāstīja Kaupulis.
Jau vēstīts, ka pirmdien, 25. novembrī ap plkst.5.30, aizķerot divstāvu dzīvojamo ēku, Viļņā avarēja DHL līgumpartneres "Swiftair" kravas lidmašīna. Avārijas rezultātā aizdegās netālu esošas noliktavas un automašīna. Ugunsgrēks tika lokalizēts apmēram divu stundu laikā.
Avarējušajā DHL kravas lidmašīnā bija četri cilvēki - divi Spānijas, viens Vācijas un viens Lietuvas pilsonis. Pilota Spānijas pilsoņa nāve tika apstiprināta notikuma vietā. Pārējie lidmašīnā esošie cilvēki ir ievainoti. Viens no viņiem kritiskā stāvoklī ievietots Viļņas Universitātes Santaras klīnikā. No mājas neskarti evakuējās 13 cilvēki. Viļņas policija sākusi pirmstiesas izmeklēšanu. Savu izmeklēšanu veic arī aviācijas drošības eksperti un DHL.