OCTA būs jāpērk arī mašīnām, kuras netiek lietotas uz ceļiem
Turpmāk obligātā civiltiesiskā transporta apdrošināšana (OCTA) būs jāiegādājas arī gadījumā, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē, paredz šodien valdībā atbalstītie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā.
Finanšu ministrijā (FM) skaidroja, ka līdz ar to turpmāk OCTA attiecībā uz transportlīdzekļiem būs veicama ne tikai tad, ja transportlīdzekli izmanto ceļu satiksmē, bet arī jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana.
"Atbilstoši Ceļu satiksmes likumā ietvertajai ceļu satiksmes negadījuma definīcijai negadījums var būt noticis jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana, ja tajā iesaistīts transportlīdzeklis," skaidroja FM.
FM stāstīja, ka likumā minētais jēdziens "transportlīdzekļu lietošana" aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties, piemēram, uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots.
"Līdz ar to, ņemot vērā lietošanas jēdziena autonomo raksturu, kā tas arī izriet no vēlāk pieņemtajām direktīvām par mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanu, ir jāinterpretē tādējādi, ka traktora manevrēšana saimniecības pagalmā, lai novietotu tā piekabi siena šķūnī, ir jāuzskata par tādu, uz kuru ir attiecināms minētais jēdziens," atzina FM.
Tas nozīmē, ka arī gadījumā, ja būs noticis ceļu satiksmes negadījums ārpus ceļiem, piemēram, pagalmā, pļavā vai saimniecības ēkā, cietušajam ir tiesības saņemt zaudējumus no OCTA, kā arī attiecīgi īpašniekam ir pienākums apdrošināt savu transportlīdzekļi arī tad, ja tas nepiedalās ceļu satiksmē, bet tiek lietots ārpus ceļa.
Tāpat likums papildināts ar normu, lai juridiskās noteiktības nolūkā precizētu, ka OCTA likuma 19.panta trešajā daļā ietvertie apmēri ir attiecināmi vienīgi uz bezstrīdus kārtībā izskatāmajiem gadījumiem. Ja šādā kārtībā izmaksātā apdrošināšanas atlīdzība nesniedz pilnīgu apmierinājumu ceļu satiksmes negadījumā cietušajai trešajai personai, tad šai personai ir tiesības vērsties pie apdrošinātāja vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB) ar lūgumu pārskatīt pieņemto lēmumu par apdrošināšanas atlīdzību. Nepieciešamības gadījumā varēs arī vērsties tiesā ar prasības pieteikumu pret apdrošinātāju vai LTAB.
"Trešā persona lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai atteikumu varēs pārsūdzēt tiesā triju gadu laikā pēc tā pieņemšanas arī tad, ja šī persona neizmanto tiesības lūgt LTAB sniegt atzinumu par minēto lēmumu, kā arī jebkādas saistības, kuru noilgumu termiņš nav noteikts OCTA likumā, noilgst trīs gadu laikā. Trīs gadu noilguma termiņš ir pietiekami ilgs laika posms, lai ikviena persona (piemēram, vai tā būtu cietusī persona, trešā persona, apdrošinātājs) spētu realizēt savas tiesības," atzina FM.
Turpmāk apdrošinātājam būs tiesības iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kurš vadījis transportlīdzekli bez attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām, kā arī - pret transportlīdzekļa vadītāju, ja tas, ceļu satiksmes negadījuma brīdī ir vadījis transportlīdzekli ar mehānisko pārnesumkārbu, bet vadītāja apliecību ieguvis tādas automašīnas, kas aprīkota ar automātisko pārnesumkārbu, vadīšanai.
FM piebilda, ka arī Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā ir paredzēta administratīvā atbildība par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, nav iegūtas profesionālo vadītāju tiesības vai transportlīdzekļa vadītājs vada transportlīdzekli, kas neatbilst vadītāja apliecībā norādītajam ierobežojuma kodam, uzliekot naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 40 līdz 280 eiro apmērā.
Grozījumi izstrādāti, pamatojoties uz nepieciešamību pilnveidot un papildināt spēkā esošās Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normas, atbilstoši precizējot dažas OCTA likuma normas, kas jau ieviestas ar Eiropas Savienības direktīvām OCTA jomā.