"Hyundai" pārstāvis nemierā ar dīvaino piedāvājuma vērtēšanu jauno vilcienu iepirkumā
Publiskajā telpā daudzkārtēji ir uzsvērtas “Hyundai Rotem” ražoto vilcienu nedienas Ukrainā, taču aizmirsts vētīt arī citu ražotāju tehniskās ķibeles, kas laiku pa laikam piemeklē teju ikvienu, secina “Hyundai” korporācijas autorizētais pārstāvis Latvijā Māris Gavars.
“Hyundai Rotem” Ukrainai ražoto vilcienu tehniskās problēmas, kas parādījās pēc vairāk nekā 500 tūkstošu kilometru nobraukuma, jau ir novērsuši un daļa vilcienu jau kursē, arī atlikušie drīzumā atgriezīsies savos maršrutos.
“Tehniskās problēmas ir transportlīdzekļu būves nozares specifika, daļa no procesa un neviens ražotājs no tā nav pasargāts. Mūsuprāt, būtu tikai objektīvi runāt par to, ka ar dažādām nedienām ir saskāries teju ikviens pasaulē vadošais dzelzceļa transporta ražotājs - gan Šveices “Stadler”, gan spāņu “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” jeb CAF, gan kanādiešu “Bombardier” un citi. Viena neveiksmīga epizode nevar aizēnot vairāku gadu desmitu pozitīvo pieredzi,” uzsvēra Gavars.
Piemēram, 2012.gadā Saūda Arābijas dzelzceļa organizācija tehnisko defektu dēļ atsauca no ekspluatācijas visus piecus CAF nule piegādātos vilcienus, norādīts “Railjournal.com”. Tajā pašā gadā “The Washington Post” vēstīja, ka Hjūstonas metro vilcieniem, ko piegādājis spāņu ražotājs, jau no paša sākuma ir bijušas problēmas ar elektrību, programmatūru un ir bijuši gadījumi, kad tie noskrien no sliedēm.
Arī “Stadler” ir bijušas situācijas, kad piegādātie vilcieni tehnisko problēmu dēļ ir izņemti no ekspluatācijas, piemēram, 2012.gadā Somijā problēmu ar elektrosistēmu dēļ visi 12 FLIRT vilcieni līdz to novēršanai nekursēja, sacīts “Helsinki Sanomat”. Igaunijā elektriskā īssavienojuma jumta baterijā dēļ vilciena vagons aizdegās.
Savukārt 2013.gada februārī “Deutsche Bahn” pret kanādiešu ražotāju “Bombardier” iesniedza divas prasības par zaudējumu piedziņu, ko radījušas tehniskās problēmas ar rūpnīcas piegādātajiem reģionālajiem un pilsētas vilcieniem, savulaik informēja „Reuters”.
“Mūsuprāt, svarīgāk šajā gadījumā ir tas, kas tiek darīts, lai tehniskās problēmas atrisinātu, un cik atbildīgs ir pats ražotājs. “Hyundai Rotem” tehniskās problēmas Ukrainas vilcieniem ir novērsis par saviem līdzekļiem,” sacīja Gavars.
Gavars arī piebilda, ka nemitīga viena negatīvas pieredzes gadījuma kultivēšana rada pamatu bažām, ka konkurenti un personas, kas nav tieši saistītas ar iepirkumu, mēģina radīt emocionālu fonu, kādēļ neizvēlēties “Hyundai Rotem” vilcienus, jo būtiska daļa racionālo argumentu un finanšu piedāvājums runā par labu Dienvidkorejas ražotājam.
Jau aprīļa sākumā laikraksts “Dienas Bizness” vēstīja, ka pamatojoties tikai uz finansiālajiem rādītājiem, “Hyundai Rotem” jau ir ieguvis 750 punktus, kamēr “Stadler” vien 568. Vēl atliek sadalīt atlikušos 210 punktus par dažādiem tehniskajiem rādītājiem.
“Hyundai Rotem” joprojām turpina cīņu par iespēju nodrošināt Latvijai ilgtermiņa nomā 25 līdz 45 elektrovilcienus. Konkursā iesniegto piedāvājumu vērtēšana pašlaik vēl norisinās. “Hyundai Rotem” piedāvājums AS “Pasažieru vilciens” iepirkumā ir vismaz par 143 miljoniem eiro izdevīgāks nekā “Stadler Bussnang AG”, un par šo starpību papildus varētu iegādāties 25 jaunus vilcienus.
„Hyundai Rotem” ir viens no pieciem lielākajiem dzelzceļa transporta ražotājiem pasaulē, kas gadā saražo aptuveni 1100 vienību. „Hyundai Rotem” vilcieni kursē Īrijā, Grieķijas galvaspilsētā Atēnās, ASV, Turcijā, Kanādā, Brazīlijā, Indijā, Ķīnā un Dienvidkorejā.