Agresīvs braukšanas stils sabiedriskā transporta vadītājiem ir norma?
Tie, kuri ikdienā pārvietojas ar sabiedrisko transportu Rīgas ielās, šķiet, jau pieraduši pie drūzmas, kabatzagļiem, netīkamiem aromātiem un citiem diskomforta apstākļiem, taču vēl izplatītāks par neiecietīgiem pasažieriem un neērtībām, ir transportlīdzekļu vadītāju agresīvais braukšanas stils. Vai tiešām katru reizi iekāpjot sabiedriskajā transportā jābaidās par savu veselību, pat dzīvību?
Strauja bremzēšana, braukšana kā pa ātruma maģistrāli, luksoforu gaismu neievērošana, strauji manevri, neapdomīga automašīnu apbraukšana – šāds braukšanas stils sabiedriskā transporta šoferiem ir normāla parādība, taču pasažieriem ik reizi jābaidās, vai no transporta neizkāpsi sasities un nosmērētām drēbēm dēļ straujas bremzēšanas un kritiena.
Izrādās, katrai lietai ir savs skaidrojums, arī šoferu agresīvajai braukšanai, proti – jāpaspēj taču laikā! Sistēma, kas sabiedriskā transporta vadītājiem liek pārkāpt satiksmes noteikumus, ir gluži vienkārša – jāievēro kustības grafiks. Cik pieļaujama ir prasība pēc kustības grafiku ievērošanas minūti minūtē, ja sastrēgumu dēļ to nav iespējams ievērot, tāpēc nervozais transporta vadītājs ir spiests pārkāpt satiksmes noteikumus, pakļaujot briesmām gan sevi, gan pasažierus? Ceļu satiksmes noteikumi taču attiecas arī uz sabiedriskā transporta vadītajiem.
Pāri sarkanai gaismai, nepilns metrs līdz avārijai
Rīdziniece Laima sabiedrisko transportu izmanto diendienā, braukājot uz darbu un atpakaļ, Viņa stāsta, ka ne reizi vien 40. maršruta autobusā bijušas situācijas, kas liek apšaubīt transporta vadītāja braukšanas stila kompetenci. „Gandrīz ik pārdienas ievēroju, ka šoferis Brīvības un Elizabetes ielas krustojumu šķērso pie oranžā luksofora signāla. Gāze tiek spiesta tik intensīvi, ka daudz netrūkst, lai ietriektos apmalē, vai vēl ļaunāk, uz stūra esošajā mājā. Šajā pašā transportā diezgan bieži esmu piedzīvojusi nepārdomātu bremzēšanu. Šoferis priekšā braucošajai automašīnai turas burtiski pāris centimetru attālumā, un pie straujas bremzēšanas pāris metrus uz priekšu aizlido visi salonā stāvošie pasažieri,” stāsta Laima.
Līdzīgus sūdzību stāstus var izlasīt gana daudz arī internetā. Piemēram, kāda māmiņa interneta vietnē sudzibas.lv raksta, ka trolejbusa šoferis tik strauji bremzējis, ka divas blakus stāvošās sievietes uzgāzušās virsū bērnu ratiem, tos apgāžot gar zemi. Viņa vērsusies arī Rīgas Satiksmē, bet atbildi diemžēl nav guvusi.
Arī kāds autovadītājs raksta: „21. autobusa šoferis gandrīz izraisīja avāriju, bez iemesla strauji bremzējot ik pēc piecām minūtēm, un visu ceļu izmantoja tauri. Šoferis arī krietni pārsniedza ātrumu, pēdējā brīdī pārbraucot pāri oranžajai gaismai, kas jau nomainījās uz sarkano. Vien strauji nobremzējot viņš knapi izvairījās no ietriekšanās priekšā stāvošajā mašīnā.”
Mikriņu vadītāji brauc kā ātruma sacīkstēs
Vēl vairāk par trolejbusu un autobusu vadītājiem, noteikumus pārkāpj arī mikroautobusu šoferi. Manevrēšana pa Rīgas ielām, un ārpus tās, dažbrīd atgādina ātruma sacīkstes. Turklāt, pārgalvīgi nav tikai tie šoferi, kas pārvietojas pilsētas robežās. Cilvēki savas sūdzības izteikuši arī par Jelgavu, Dobeli, Liepāju, Ventspili un citām pilsētām. Piemēram, kāds liepājnieks raksta: „Tas nav izturams, ka mikriņu šoferi Liepājā brauc kā traki, piedevām pāri sarkanajam, un apdzenot automašīnas.”
Bet jelgavniece Anitra stāsta: „Braucot no Rīgas uz Jelgavu nācies izbaudīt īpaši asas sajūtas. Mikroautobusa šoferis brauc ātrāk par vieglajiem auto, bet apdzīšanas manevros aizraujas elpa.”
Rīgas maršrutu taksometru pakalpojumu kompānijā gan skaidro, ka par agresīvu braukšanu sūdzības pienākušas reti, biežāk tās ir par reisa kavēšanos, vai rupjībām no šoferu puses. Jautājot, kā šoferu braukšanas stils tiek kontrolēts, saņēmām atbildi – to dara Ceļu policija.
Šoferi kā zem lupas. Kontrole esot pat ļoti stingra
Skaidrojot šoferu agresīvo braukšanas stilu, Rīgas Satiksmē apgalvo, ka šoferi ir kā zem lupas, kontrole ir pat ļoti stingra. Rīgas Satiksmes pārstāvis Viktors Zaķis stāsta, ka vidēji mēnesī tiek saņemtas ap 40 tūkstošiem sūdzības no pasažieriem, taču uz tām visām tiekot reaģēts. „Mums notiek regulās apmācības, lai transportlīdzekļu vadītājiem skaidrotu prioritārās normas, kas nekādā ziņā nav ātrums. Pirmajā vietā vienmēr būs drošība. Sūdzības pienāk ļoti daudz, bet uz visām tām tiek reaģēts. Tehnoloģiju iespaidā varam arī noteikt, vai sūdzība bijusi pamatota, vai nē, jo katrā sabiedriskajā transportā ir tā saucamā melnā kaste, tāpēc varam konstatēt, kāds bijis ātrums pārkāpuma brīdī, vai durvis tikušas atvērtas un citas tehniskas lietas,” teic Zaķis.
Jautāts par kustības grafika ievērošanu, Zaķis noliedz, ka pastāvētu prakse atvilkt no algas par saraksta neievērošanu. Tās ir tikai baumas, ka transportlīdzekļu vadītājiem tiek novilkts no algas, ja nokavētas pāris minūtes līdz nokļūšanai pieturā. „Grafiks, protams, ir saistošs, bet par kavējumiem nesodām, arī no algas neatvelkam. Protams, šiem kavējumiem jābūt attaisnotiem. Nekad nepārmetīsim vadītājam, ja nokavēts avārijas vai sastrēguma dēļ. Taču grafikus cenšamies sastādīt, paredzot iespējamos sastrēgumus,” apgalvo Zaķis.
Viņš gan uzsver: ja kustības saraksta kavēšana netiek sodīta, tad tā apsteigšana pieļauta netiek. „Ja sabiedriskā transporta vadītājs ierodas pieturā ātrāk, nekā noteiktajā laikā, tad gan šoferi tiek saukti pie atbildības.” Sankcijas dažādiem pārkāpumiem ir atšķirīgas. Tas var būt vien izteikts rājiens, vai samazināta alga, vai pat atlaišana no darba.
Taču Zaķis uzsver, ka bieži sūdzības nav pamatotas, situācijas uz ceļa varbūt visdažādākās, un, ja šoferis strauji nobremzē, tas ne vienmēr nozīmē, ka viņš ir agresīvs braucējs. „Pasažieri neredz to, kas notiek priekšā uz ceļa. Varbūt strauju bremzēšanu izraisījusi cita automašīna, gājējs, vai velosipēdists, tāpēc arī pasažieriem būtu jābūt iejūtīgākiem un saprotošākiem, jo 18 metru garu transportlīdzekli vadīt nav viegli.”
Tikmēr šogad jau notikuši vairāki nopietni satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti „Rīgas Satiksmes” transportlīdzekļi. Nupat trolejbuss notriecis gājēju, kurš nogādāts slimnīcā, savukārt gada sākumā trolejbusa vadītājs uzbraucis mazam zēnam, kā rezultātā zēnam bija nepieciešama mediķu palīdzība. Traģiskākais negadījums noticis maijā, kad trolejbuss notrieca māti un meitu, kuras pēc gūtajām traumām gāja bojā.
Kasjauns.lv/ Foto: Ieva Lūka/ Leta