
Jaunais Ceļu nodevu likums: kādas pārmaiņas gaidāmas transportlīdzekļu īpašniekiem?

Valdība otrdien, 4. martā, atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto Ceļu nodevu likumu, lai izpildītu Eiropas Savienības (ES) Direktīvas prasību dalībvalstīm no 2030. gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu.
Normatīvais regulējums paredz, ka ceļu infrastruktūras nodeva tiks noteikta atkarībā no transportlīdzekļa radītā piesārņojuma un nobrauktā attāluma, kā arī tā aizstās vinjeti kravas auto smagākiem par 3 tonnām. Tādējādi tiks veicināta taisnīgāka pieeja, atbildīgāka un videi draudzīgāka transportlīdzekļu lietošana.
Ceļu nodevu likums paredz, ka no 2030. gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principu “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā” piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti). Likumā noteikts, ka ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no šādām maksām - infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksa par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.
Šobrīd Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagākas par 3 tonnām un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Izmaiņas, ko plāno ieviest no 2030. gada, attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām, turklāt no autoceļu lietošanas nodevas par laiku (vinjetes) plānots atbrīvot visus bezemisiju kravas transportlīdzekļus neatkarīgi no masas, tādējādi veicinot videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu. Nodevas likmju aprēķini tiks veikti balstoties uz konkrētiem datiem.
Likums paredz arī iespēju pašvaldībām ieviest normatīvo regulējumu – noteikt pašvaldības nodevu par ielu, izņemot tranzīta ielas, lietošanu M, N,O kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehnikai, gadījumos, ja konkrētās pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis, ko rada transportlīdzekļi, pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus.
Tāpat jaunajā likumā ir noteikti ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas pakalpojuma veidi un maksāšanas kārtība, kā arī prasības ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējam. Tāpat normatīvajā regulējumā ietverti ceļu infrastruktūras nodevas aprēķināšanas kritēriji, kārtība un apmērs, kā arī ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtība. Pēc likumprojekta atbalstīšanas valdībā, Ceļu nodevu likums tiks virzīts izskatīšanai saeimā.