Sabiedrība

Finanšu ministrija no nākamā gada rosina celt transporta ekspluatācijas nodokli

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Lai nākamgad Latvijā varētu veikt izmaiņas darbaspēka nodokļos, Finanšu ministrijai nācies meklēt virkni risinājumu, lai naudas valsts kasē nekļūtu mazāk. Viens no rosinājumiem ir palielināt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli.

Finanšu ministrija no nākamā gada rosina celt tran...

Finanšu ministrija no nākamā gada rosina celt transporta ekspluatācijas nodokli, kas nozīmē, ka par katru automašīnu uz ceļa maksāsim par 10% vairāk. Latvijā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, piemēram, auto svara un veida, dzinēja tilpuma, kā arī izmešu apjoma. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem, Latvijā vidējais autoparka vecums ir teju 15 gadi, vēsta TV kanāla 360 raidījums “360 ZIŅneši”.

Finanšu ministrs skaidro, ka transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa kāpums par 10% saistīts ar nākamgad gaidāmajām izmaiņām darba spēka nodokļos. “Galvenais pamatojums, tātad - šī bija daļa no nodokļu kompensējošiem mehānismiem, lai varētu ieviest šo te darbaspēka nodokļa izmaiņas,” komentē finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV).

Savukārt citādās domās ir opozīcijas politiķis Andris Kulbergs (AS). Viņš uzskata, ka situācija, kurā iedzīvotājiem algas pieaugumu varētu nākties novirzīt citu nodokļu nomaksai, nav pieņemama: “Man jau tas šķiet smieklīgi. Mēs praktiski ar visām citām darbībām nodokļu palielināšanā - akcīze, gāzei, degvielai, kafijai, cukuram un visam pārējam, plus arī automašīnām, mēs vienkārši pretī līdzvērtīgi vai pat vairāk paņemam no cilvēkiem atpakaļ.”
Nodokļi par izmaksātajām algām valsts kase ienāk katru mēnesi, kamēr transporta ekspluatācijas nodokli auto vadītāji parasti iemaksā, veicot tehnisko apskati, tātad - reizi gadā vai retāk.

Tas nozīmē, ka naudas plūsma, kas nepieciešama visām valsts vajadzībām, nav vienmērīga. Vēl jo vairāk - ārvalstīs iepriekš nereģistrētam auto tehnisko apskati sākotnēji veic reizi trīs vai divos gados, attiecīgi pastāv risks, ka arī nodoklis tiks nomaksāts retāk, kas var apgrūtināt valsts līdzekļu pieejamību. Lai to mainītu, visiem turpmāk nodoklis būtu jāmaksā reizi gadā un līdz 31. janvārim.

No transporta ekspluatācijas nodokļa celšanas nākamgad valsts cer saņemt papildu 11,4 miljonus eiro, un tā ir tikai daļa no pasākumiem, kas tiks veikti par labu minimālās algas kāpināšanai un fiksēta neapliekamā minimuma noteikšanai.