Pietura tur, kur vajadzīgs: Satiksmes ministrija rosina izmaiņas reģionālo autobusu pieturvietās
Lai uzlabotu reģionālo pārvadājumu kvalitāti, nodrošinot iedzīvotājiem ērtāku mobilitāti un sabiedriskā transporta pieejamību visā valsts teritorijā, Satiksmes ministrija (SM) sagatavojusi izmaiņas normatīvajā regulējumu, lai maršrutos, ko iedzīvotāji izmanto neregulāri, autobusi apstātos pieturvietās pēc pasažieru pieprasījuma. Iedzīvotāju ērtībām regulējums paredz arī konkrētas informācijas nodrošināšanu pieturvietās.
Izmaiņas Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” attiecībā uz pasažieru apmaiņas vietām tiks nodotas sabiedriskajai apspriešanai tiesību aktu portālā (TAP), informē Satiksmes ministrija. “Mūsu pienākums ir nodrošināt pieejamu sabiedrisko transportu iedzīvotājiem visā valsts teritorijā, lai nebūtu situāciju, ka cilvēkiem jāmēro kilometrus garš ceļš līdz oficiālai, sarakstā iekļautai, pieturvietai. Elastīgā pieeja, pieturot tajās pieturvietās, kas vajadzīgas iedzīvotājiem, veicinās gan iedzīvotāju mobilitāti, gan sabiedrības uzticamību sabiedriskajam transportam,” norāda satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Pēdējo gadu laikā ir mainījušies pasažieru pārvietošanās paradumi, ko lielā mērā ietekmēja arī ilgstošie ierobežojumi pandēmijas laikā, tai skaitā kombinētais darba laika režīms. Pārvadāto pasažieru skaits ar autobusiem, salīdzinot ar 2019. gadu, 2023. gadā ir samazinājies. Iedzīvotāji sāk izvēlēties dzīvot arī tālākās apkaimēs un izmanto sabiedrisko transportu, lai nokļūtu vienu līdz divas reizes nedēļā uz valstspilsētām vai reģiona centriem. Tādējādi pasažieru plūsma pa nedēļām krasi atšķiras, tostarp arī pieprasījums izmantot pieturas, kuras daudzos gadījumos nav iekļautas kustības sarakstos. Iedzīvotāju pieprasījums izmantot pieturu atsevišķos gadījumos vai dienās ir neregulārs pretstatā regulāram pieprasījumam, kad pasažieri pieturu izmanto katru dienu.
Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietas, no kurām 9,7 tūkstoši ir iekļautas kustības sarakstā, kurās saskaņā ar šobrīd spēkā esošo regulējumi pietur reģionālie autobusi. Vienlaikus ir virkne gadījumu, kad pasažieriem ir nepieciešams izkāpt vai iekāpt pieturvietās, kas nav iekļautas minētajā sarakstā. Tādas pieturvietas var tikt iekļaut sarakstā, bet tas prasa vairāku institūciju iesaisti un nav izdarāms operatīvi, lai nodrošinātu iedzīvotāju mainīgās vajadzības. Attiecīgi iedzīvotāju vajadzību nodrošināšanai ir jāveic normatīvā regulējuma izmaiņas.
Izmaiņas normatīvajā regulējumā paredz, ka reģionālās nozīmes maršrutos ar autobusiem var tikt apkalpotas pieturas pēc pieprasījuma un autobuss tajā apstājas tikai tajos gadījumos, kad pasažieris ir pieprasījis autobusa apstāšanos. Plānots, ka pieprasījuma pieturu var noteikt autoceļa posmā uz valsts autoceļiem un pašvaldības autoceļiem ar asfaltbetona segumu, kur ir izbūvēta sabiedriskā transporta pietura ar speciālu paplašinājumu. Tāpat pieturēt varēs uz valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem ar grants segumu, kur ir izbūvēta sabiedriskā transporta pietura ar vai bez speciāli izbūvētu paplašinājumu.
Lai pieprasījuma pieturā varētu uzņemt pasažieri, pasažierim, tuvojoties autobusam, jāpaceļ roka. Pasažiera izlaišanai pasažierim laicīgi jāpieprasa autobusa apkalpei izkāpšana pieprasījuma pieturā. Savukārt braukšanas maksas tarifs pieprasījuma pieturā tiek piemērots no iepriekšējās kustības sarakstā iekļautās pieturas.
Lai nodrošinātu pasažieriem minimālo informācijas apjomu un skaidri norādītu par pieturas apkalpošanu, pieturas pēc pieprasījuma kustības sarakstu plāksnē būs jāiekļauj konkrēta informācija, tostarp arī kvadrātkods (QR kodu), kas satur informāciju par iepriekšējo (tuvāko kustības sarakstā iekļauto) pieturu. Atverot QR kodu, tas aizved uz “Autotransporta direkcijas” mājaslapas sadaļu, kas satur pilnu informāciju par reisa izpildi, pārvadātāju informāciju, kuri apkalpo pieturu, kā arī par braukšanas maksas piemērošanu.
Gadījumos, kad pieprasījuma pieturā regulāri tiks izlaisti vai uzņemti pasažieri, pēc pārvadātāja sniegtās informācijas par reisa izpildes laika neievērošanu tās varēs iekļaut kustības sarakstā, palielinot arī reisa izpildes laiku.