"Septiņus gadus nekas netraucēja, bet tagad..." Ilze no Sabiles neizprot pastnieku jauno attieksmi pret pastkastītēm
foto: Ekrānuzņēmums no Facebook/ Ilze Boitmane
Sabiedrība

"Septiņus gadus nekas netraucēja, bet tagad..." Ilze no Sabiles neizprot pastnieku jauno attieksmi pret pastkastītēm

Jana Ozoliņa

Jauns.lv

Septiņus gadus pastnieks bez problēmām iemeta vēstules Ilzei Boitmanei pastkastītē, līdz pēkšņi tas vairs nebija iespējams. Saņemta vēstule, ka nepieciešams mainīt pastkastītes izvietojumu. Jauns.lv noskaidroja, kāpēc radās šāda situācija.

"Septiņus gadus nekas netraucēja, bet tagad..." Il...

“Jums adresēto sūtījumu pastnieks nevarēja ievietot jūsu pastkastītē, jo tā nav pieejama”. Šādu vēstuli Ilze Boitmane atrada iemestu savā pastkastītē. Viņa bija neizpratnē, kāpēc septiņus gadus tās izvietojums pastniekam netraucēja, bet tagad pēkšņi viņš tai nevar piekļūt. Ar rozā marķieri bija atzīmēts likuma pants: "Pie atsevišķām savrupmājām, viensētām, arī dvīņu un rindu mājām (turpmāk - privātmājas) pastkastītes novieto piemājas teritorijas ieejas žoga (sētas) vai citā apgaismotā un drošā vietā, kas pieejama pastniekam (pasta piegādātājam) jebkurā laikā." Boitmanes pastkastīte ir uzstādīta pie mājas durvīm.

Boitmane Jauns.lv pastāstīja, ka pastnieks viņu apmeklē ļoti reti. Vienreiz mēnesī viņš piegādā pašvaldības bezmaksas avīzi un divus žurnālus. Adrese, uz kuru pienāca "Latvijas Pasta" informatīvā vēstule, nav viņas deklarētā dzīvesvieta. Iepriekš tā tika izmantota kā vasaras māja, bet pēdējos gados viņa tur apmetusies uz pastāvīgu dzīvi. Apkārt mājai nav žoga un tā atrodas ielas malā (iela ir asfaltēta un piebraucamais celiņš nobruģēts). Boitmane stāsta, ka pastkastīte ir viegli pieejama, tai nav nekādu šķēršļu priekšā, un arī suņa nav.

"Saprotu, ka pastniekam tas prasa kādus desmit soļus noiet – nevar gluži, neizkāpjot no auto, iemest avīzi pagalmā, kā to rāda filmās," Boitmane atzina Jauns.lv. Viņa saka, ka uzstādīt tuvāk ielai pastkastīti nav iespējams. "Mēs jau arī dzīvojam ielas malā, ir sarežģīts reljefs, ir arī tauvas josla, kurā nedrīkstētu nekādas papildu konstrukcijas uzstādīt. Protams, var šim jautājumam pieiet radoši. Pie iebrauktuves izbūvēt kādu speciālu konstrukciju, pie kuras piestiprināt pastkastīti, bet ģeogrāfiski līdz viņai būtu arī jānoiet vismaz septiņi soļi. No otras puses, es uzskatu, ka tas ir absurdi.” 

Boitmane informēja Jauns.lv, ka iesniedza sūdzību (kopā ar bildēm) "Latvijas Pastam", uz ko saņēma ziņu, ka tā tiks izskatīta un tiks sniegta atbilde. Boitmanei nepalūdza norādīt adresi. Jauns.lv arī sazinājās ar "Latvijas Pastu", lai noskaidrotu situāciju, bet tika palūgts, lai adrese tiktu iesniegta. Atbildi uz Jauns.lv jautājumiem sniedza Inita Fedko, "Latvijas Pasta" komunikācijas un filatēlijas daļas komunikācijas speciāliste. 

Vai tuvākajā laikā ir bijušas veiktas izmaiņas saistībā ar to, kur ir jāizvieto pastkastīti?

Nosacījumus pastkastīšu uzstādīšanā un noformēšanā nosaka Ministru kabineta (MK) Nr. 463 “Noteikumi par pasta pakalpojumu sniegšanas vietu, pasta tīkla piekļuves punktu, pastkastīšu punktu un pastkastīšu ierīkošanu, izvietošanu un noformēšanu, kā arī pārrobežu pasta sūtījumu apstrādes vietu ierīkošanu”. 

Kāpēc tika veiktas izmaiņas?

Kurzemes reģionā pastnieki ik dienu apkalpo aptuveni 246 000 pastkastīšu, un aptuveni desmit procenti no tām neatbilst MK noteikumu prasībām. Viens pastnieks dienā dodas pat pie vairākiem simtiem klientu, un neatbilstoši izvietotas pastkastītes ne tikai kavē pilnvērtīgu darba pienākumu veikšanu, bet reizēm arī apdraud pastnieka drošību.

Tuvojoties rudens un ziemas sezonai, "Latvijas Pasts" reģionālajos medijos atgādina par pastkastīšu izvietošanas nosacījumiem un tehniskajām prasībām. Arī katrs pastnieks savā apkalpes zonā pārskata situāciju, identificējot iespējamos sarežģījumus un aicinot klientus parūpēties par pastkastītēm, lai nodrošinātu operatīvu un kvalitatīvu sūtījumu piegādi. Pastniekiem piemīt vajadzīgās prasmes un zināšanas, lai izvērtētu pastkastītes atbilstību MK noteikumiem un lai nepieciešamības gadījumā klienta pastkastītē ievietotu paziņojumu par pastkastītes sakārtošanu. Ja pastnieks līdz šim ir nodrošinājis pakalpojumu pilnā apmērā, nebrīdinot par iespējamām neatbilstībām, tas neizslēdz iespēju šo jautājumu aktualizēt un lūgt novērst nepilnības, kas fiksētas pienākumu izpildes laikā.

Kāpēc Ilze saņēma šādu vēstuli? 

Minētajā gadījumā, pēc pastnieka sniegtās informācijas, pastkastīte atrodas tālāk par desmit metriem no valsts vai pašvaldības autoceļa malas. Rudenī un ziemā pastnieka piekļūšanu konkrētajai pastkastītei sarežģī bruģētais ceļš kalnā, kas apledo un lietus laikā ir slidens. Pastnieks vairākkārt ir paklupis un guvis sasitumus, tāpēc tagad pirms rudens un ziemas sezonas klients ir aicināts pastkastīti novietot pastniekam droši sasniedzamā vietā. Tā kā pasta piegāde notiek darba dienas laikā, tad pastniekam nav iespējas vērsties pie katra klienta individuāli, un paziņojums par neatbilstību novēršanu tiek ievietots pastkastītē. 

Fedko aicina iedzīvotājus būt saprotošiem un atkārtoti pārliecināties par pastkastītes atbilstību drošai sūtījumu piegādei. Ja ikdienā rodas kādi jautājumi vai neskaidrības par "Latvijas Pasta" darbu, iedzīvotāji ir aicināti sazināties ar Klientu atbalsta speciālistiem pa tālruni 27008001 vai 67008001.