ATD: Valsts kontroles revīzijā saņemti ieteikumi palīdzēs novērst nepilnības reģionālā sabiedriskā transporta regulējumā
Autotransporta direkcija (ATD) ir saņēmusi un iepazinusies ar Valsts kontroles Revīzijas ziņojumu “Sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība dotētajos maršrutos”.
ATD uzskata, ka Valsts kontroles revīzijā ir saņemti ieteikumi, kas palīdzēs novērst nepilnības un trūkumus ne tikai reģionālā sabiedriskā transporta sektorā kopumā, bet arī Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā, ziņo Viktors Zaķis, VSIA Autotransporta direkcija Sabiedrisko attiecību vadītājs.
Par veikto revīziju
2020. gada nogalē tika pieņemti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kur cita starpā tika paredzēta bezmaksas maršrutu ieviešana atsevišķās Latvijas teritorijās, komercmaršrutu ieviešana un attīstība, kā arī principi, pēc kā tiek noteikts valsts garantētais sabiedriskā transporta pakalpojumu apjoms reģionālās nozīmes maršrutu tīklā.
Zaķis skaidro, ka diemžēl minēto grozījumu Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ieviešana praksē sakrita arī ar laika periodu (2020. – 2022. gads), kas saistīts ar Covid-19 pandēmijas ierobežojošo pasākumu īstenošanu, un tie atstājuši būtisku ietekmi uz sabiedriskā transporta nozari. Līdz ar to Valsts kontroles revīzijas izvēlētajā pārbaudes posmā no 2022. gada 3. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim vērtējums ticis veikts, gūstot vairākas atziņas, kas kļuvušas par pamatu Valsts kontroles formulētajiem ieteikumiem, tomēr, izdarot secinājumus, tikai daļēji ņemti vērā apstākļi sabiedriskā transporta jomā šajā laikā. Vienlaikus ATD piekrīt, ka veiktajā Valsts kontroles revīzijā tika saņemti ieteikumi, kas palīdzēs novērst nepilnības un trūkumus arī Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā.
Par revīzijas secinājumiem
ATD norāda, ka COVID-19 pandēmijas sekas sabiedriskā transporta jomā aizvien ir jūtamas, jo mainījies ierastais darba režīms, kas ietekmē sabiedriskā transporta lietošanu. ATD kā pasūtītājs posmā no 2020. līdz 2022. gadam mudināja cilvēkus atturēties izmantot sabiedrisko transportu apzināti, lai mazinātu saslimšanas riskus, kas būtiski ietekmēja pasažieru pārvadājumus un līdz ar to arī attālināja no mērķa panākt pasažieru pārsēšanos no privātā transporta uz sabiedrisko transportu.
Zaķis informē, ka ATD regulāri iepērk sabiedriskās domas pētījumus, kuru rezultāti uzrāda pārsvarā pozitīvu sabiedrības viedokli par sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Vienlaikus periodā no 2021. līdz 2022. gadam tika uzsākti pārvadājumi ilgtermiņu līgumu ietvarā un līdz ar to ATD ieskatā tika uzlabota sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas kvalitāte.
- ATD piekrīt, ka pilnā apmērā regulējums par valsts garantējamo pakalpojumu apjomu (kurš faktiski nosaka tikai minimālo reisu skaitu nodrošināšanu darba dienās starp novadu pilsētām, tuvējiem novadiem un pagastu centriem, nevērtējot pasažieru pieprasījumu un gadījumā ja tāds tomēr ir - neiekļaujot to maršrutu tīklā) nav realizēts, taču, ņemot vērā pandēmijas ietekmi, kas uzskatāma par ārkārtas situāciju, nav bijis objektīvi iespējams piemērot noteikto normu, ņemot vērā zemos rentabilitātes rādītājus, kādi bijuši šo apstākļu ietekmē.
- ATD nepiekrīt secinājumam, ka sabiedriskā transporta maršrutu veidošanā nav vienotas pieejas, jo jautājumiem, kuri tiek izskatīti Sabiedriskā transporta padomē, pie finanšu aprēķiniem tiek norādīts prognozētais pasažieru skaits. Citus kvantificējamus rādītājus par pasažieriem nav iespējams sniegt, jo faktiskais rezultāts ir vērtējams tikai pēc reisa vai maršruta atvēršanas. Visas izmaiņas, kas skar reisu slēgšanu un atvēršanu vienmēr tiek saskaņotas ar attiecīgo plānošanas reģionu, kā arī informācija tiek ietverta pieteikumā, kuru iesniedz Sabiedriskā transporta padomē.
- Viens no Valsts kontroles revīzijas secinājumiem norāda, ka ATD netiek savlaicīgi pārslēgti līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumiem, tādējādi sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti uz īstermiņa līguma pamata, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību līdz jauna ilgtermiņa līguma noslēgšanai. ATD piekrīt, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai ATD ir vadījusies no pastāvošās situācijas. Vienlaikus ATD norāda, ka neatkarīgi no noslēgto līgumu darbības termiņiem, ATD līgumus ir noslēgusi atbilstoši Publisko iepirkumu likumam un Eiropas Regulai par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem.
- Attiecībā uz pakalpojumu kvalitātei izvirzāmo prasību noteikšanu ATD skaidro, ka, izvirzot sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasības, primāri tika ņemtas vērā pasažieru intereses attiecībā un sabiedriskā transporta komfortu, pieejamību un drošību.
Par revīzijas ieteikumiem
Zaķis skaidro, ka Valsts kontroles revīzijas ziņojuma ieteikumi ATD ir saprotami un vērsti uz procesu uzlabošanu, lai vadītu un kontrolētu darbības, kuru rezultātā tiktu pieņemti datos balstīti lēmumi un sasniegti sociāli un ekonomiski pamatoti rezultāti. ATD plāno viena gada laikā veikt reģionālās nozīmes maršrutu tīkla inventarizāciju un iesniegt inventarizācijas rezultātus, kuros ir identificējams valsts garantētā sabiedriskā transporta pakalpojumu apjoms. Valsts garantētā sabiedriskā transporta pakalpojuma apjoma identificēšana ļaus nodrošināt sākotnēji reisus, kuri ir izpildāmi kā obligāti. Tālāka maršruta tīkla attīstība un atbilstība sociālajiem, ekonomiskajiem un tautsaimniecības mērķiem, būs iespējama tikai salāgojot tos ar valsts budžeta izdevumiem.
Tāpat ATD sniegs priekšlikumus un sadarbībā ar Satiksmes ministriju uzlabos kritērijus komerciālo maršrutu un reisu izveidei, esošo pārskatīšanai un slēgšanai, jo 2024.gadā, īstenojot vairāku jaunu komerciālo maršrutu atklāšanu un izpildi, ir saredzami vairāki priekšnoteikumi, kas būtu ņemami vērā arī turpmāk, pilnveidojot nozares normatīvos aktus, piemēram, situācijās, ja pārvadātājs pārtrauc komerciālā maršruta apkalpošanu. Līdzīgi arī attiecībā uz bezmaksas maršrutu izveidošanu un turpmāku uzturēšanu, ir nepieciešams analizēt šo maršrutu uzturēšanas lietderību, kā arī uzlabot maršrutu, kas kvalificējas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai bez maksas, izveides un pārskatīšanas kārtību. Papildus ATD uzlabos un precizēs iekšējo noteikumus un procesus, lai nodrošinātu efektīvākas darbības, kas attiecas uz līgumu izpildes uzraudzības procesiem.
Vienlaikus ATD norāda, ka procesi pasažieru paradumu maiņai vairāk izmantot sabiedrisko transportu jau ir uzsākti un tiek īstenoti:
- nodrošinot mūsdienu prasībām atbilstošus sabiedriskā transporta līdzekļus;
- izveidojot un ieviešot izlīdzinātu un saprotamu biļešu un tarifu sistēmu;
- mainot komerciālo maršrutu veidošanu, fokusējoties tieši uz starppilsētu (maršrutu, kuru kopgarums pārsniedz 100 km) izveidi arī virzienos, kuros vilcienu satiksme netiek nodrošināta;
- pakāpeniski ieviests vilciena intervāla grafiks uzlabojot vilcienu satiksmes intensitāti un veidojot pievedošos maršrutus, uzlabojot pasažieru mobilitāti.