Čakša: revīzija par pedagogu noturību profesijā ir politisks atbalsts manā darbībā
foto: Valsts kanceleja.
Viņasprāt, revidentu ziņojums labi ataino IZM jau sāktos darbus.
Sabiedrība

Čakša: revīzija par pedagogu noturību profesijā ir politisks atbalsts manā darbībā

Ziņu nodaļa

Jauns.lv/LETA

Valsts kontroles ziņojums par pedagogu noturību profesijā ir laba ceļa karte un politisks atbalsts manā politiskajā darbībā, intervijā Latvijas Radio pauda izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša (JV).

Čakša: revīzija par pedagogu noturību profesijā ir...

Viņasprāt, revidentu ziņojums labi ataino Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) jau sāktos darbus, kuru mērķis ir mainīt izglītības kvalitāti un nodrošināt labbūtīgu vidi pedagogiem. Latvijas problēmas gan neesot unikālas - arī citās valstīs pedagogi izvēlas pamest darbu pirmajos piecos darba gados, apgalvoja ministre, piebilstot, ka IZM cenšas saprast, ko darīt labāk, lai situāciju mainītu.

"Viens no ziņojuma secinājumiem un atbalsts manā politiskajā darbībā ir saistīts ar pedagogu atalgojumu, kam jābūt vismaz 2500 eiro, jo tad skolām var piesaistīt talantus," sacīja ministre.

Čakša uzskata, ka IZM lēmumi pārcelt termiņus vairākām plānotajām izmaiņām jau esot atbilde uz pedagogu stresu par biežajām reformām.

VK skatījumā, IZM veiktās darbības nav bijušas pietiekami efektīvas, lai nodrošinātu nozarei nepieciešamo pedagogu sagatavošanu un kopā ar izglītības iestāžu dibinātājiem un vadītājiem sekmētu viņu noturību profesijā, jo trešdaļa jauno pedagogu pamet darbu izglītības nozarē jau pirmo piecu gadu laikā. Savukārt iemesli, kāpēc aptaujātie pedagogi 2023./2024. mācību gadā ir vēlējušies pārtraukt darba attiecības, esot ļoti dažādi - nepārtrauktas izmaiņas izglītības sistēmā, mācību materiālu trūkums, neapmierinātība ar atalgojumu, neziņa par nākotni saistībā ar plānotajām reformām.

Revidentu vērtējumā, skolu tīkla reorganizācija daļā revīzijas izlases pašvaldību veikta tikai "uz papīra", bet finansēšanas modelis "Skolēns pašvaldībā" nenodrošina skaidru, caurskatāmu finansējuma aprēķinu un neesot balstīts pedagogu darba izvērtējumā.