Aptauja: Latvijā 59% iedzīvotāju Ziemassvētkos dāvina kaut ko vērtīgu un patīkamu
Vairāk nekā puse jeb 59% Latvijas iedzīvotāju iegādājas Ziemassvētku dāvanas, meklējot kaut ko vērtīgu un patīkamu veikalos, tirdziņos vai tieši pie ražotājiem, aģentūru LETA informēja "SEB bankas" pārstāvji, atsaucoties uz veiktās aptaujas datiem.
Savukārt 26% labprāt dāvina iespaidus un emocijas - piemēram, biļetes uz kādu izrādi, kino vai pasākumu, ceļojumu vai restorāna dāvanu karti. Vēl gandrīz ceturtā daļa jeb 24% meklē garšīgas dāvanas.
Lietuvā un Igaunijā vērtīgas un patīkamas lietas, ko var nopirkt veikalos vai tirdziņos, arī ir populārākās dāvanas - to izvēlas 74% mūsu ziemeļu kaimiņu un 41% mūsu dienvidu kaimiņu.
Gan Lietuvā, gan Igaunijā pašdarinātas dāvanas ir daudz populārākas nekā Latvijā. Pašu rokām taisītām dāvanām priekšroku dod 17% iedzīvotāju Igaunijā, 15% - Lietuvā un vien 7% - Latvijā.
Aptaujā noskaidrots, ka arvien biežāk iedzīvotāji izvēlas dāvināt nevis kādas lietas, bet emocijas un iespaidus. Šāda pieeja vairāk populāra ir Lietuvā, kur, piemēram, biļetes uz izrādēm, restorāna apmeklējumu vai citas atpūtas un izklaides iespējas plāno dāvināt 34% respondentu. Igaunijā šāda veida dāvanas izvēlas 30% iedzīvotāju, bet Latvijā - 26%.
Attieksme pret atdāvināšanu nav viennozīmīga - 41% uzskata, ka tas varētu aizvainot cilvēku, kurš dāvanu pasniedzis pirmais, bet 32% domā, ka tas varētu aizvainot saņēmēju, ja viņš uzzinātu, ka dāvana nav pirkta tieši viņam. Tomēr saskaņā ar aptaujas datiem vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju uzskata, ka šāds risinājums ir labs un ilgtspējīgs, jo lieta, kas vienam cilvēkam nav noderējusi, var labi kalpot citam.
Līdzīgi doma arī mūsu kaimiņi - 32% iedzīvotāju Lietuvā un pat 50% - Igaunijā uzskata atdāvināšanu par ilgtspējīgu risinājumu. Turklāt aptuveni trešdaļa iedzīvotāju katrā valstī kaut reizi dzīvē ir atdāvinājusi kaut ko, kas negāja viņiem pie sirds vai nenoderēja, zinot, ka tas iepriecinās nākamo saņēmēju.
Iedzīvotāju aptauju Baltijā pēc "SEB bankas" pasūtījuma 2023.gada novembrī veicis uzņēmums "Norstat", aptaujājot 3004 respondentus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.