Vārtu priekšā atstāta "Bolt" nomas auto dēļ rīdzinieks nokavē darbu - atbildību tā īsti neviens neuzņemas
Kāda rīdzinieka stāsts ieskicē, cik ērti un vienlaikus problemātiski ir tādi pēdējos gados pilsētās arvien lielāku popularitāti ieguvušie pārvietošanās līdzekļi kā skrejriteņi un nomas auto.
Kamēr kādam daži klikšķi aplikācijā ļāvuši tikt pie braucamā un nokļūt galamērķī, citam tas izraisījis problēmas ne tur novietota, traucējoša divriteņu - vai kā šajā gadījumā - jaudīgāka, smagāka un malā tik vienkārši nepastumjama spēkrata dēļ.
Savu pieredzi Jauns.lv atstāstījis kāds rīdzinieks, kuram cita šofera neapdomīgs solis izbojājis visu darbadienu un būtībā liedzis tikt pie peļņas.
Auto novietots, neļaujot ne iebraukt, ne izbraukt
"Tajā vakarā man bija jādodas savās darba gaitās. Bija sarunāta tikšanās ar klientu. Kad atvēru savas piemājas vārtus konstatēju, ka aptuveni pustotra metra attālumā uz stāvēšanu novietota "Bolt" iznomājamā automašīna. Attiecīgi nedz es varu izbraukt no savas teritorijas, nedz kāds var tajā iebraukt, atgriezties mājās," stāsta vīrietis.
Drīz vien viņš sācis apdomāt risinājumu konkrētajai situācijai.
Vispirms devies uz blakus esošo Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) ēku un apsargam jautājis vai šobrīd notiek kāds konkrēts pasākums, kurā varētu atrasties persona, kas "Bolt" automašīnu atstājis pretī iebraucamajiem vārtiem, tādējādi traucējot brīvu kustību.
"Apsargs norādīja, ka pasākuma nav. Secināju, ka tātad persona ir atstājusi transporta līdzekli un devusies prom. Iedomājos par vēl attiecīgi diviem risinājumiem - izsaukt policiju un evakuatoru vai aizdzīt automašīnu pašam. Pieņēmu lēmumu policiju nesaukt, jo pirmkārt, viņiem ir svarīgākas lietas, kuras darīt un nav vērts lieki apgrūtināt amatpersonas, un arī "Bolt" lietotājam šāds risinājums nozīmētu liekus izdevumus, kas varētu būt vērā ņemamā apmērā," atceras rīdzinieks.
Ieplānotā tikšanās jau bijusi nokavēta, tādēļ viņš gājis meklēt autovadītāja apliecību, lai tās datus augšuplādētu "Bolt" aplikācijā, iznomātu transportlīdzekli, kas traucē un pabrauktu malā.
"Pirms tam biju veicis fotouzņēmumus un fiksējis notikušā faktu. Aizsūtīju ziņu uz riga@bolt.eu, par notikušo un lūdzu kompensāciju par nodarītajiem zaudējumiem, kas iestājās dēļ tā, ka netiku izpildīt savus darba pienākumus. Visnotaļ loģiski, ka "Bolt" pārstāvji neieradās momentā un es ar to rēķinājos. Pārvietojis transporta līdzekli uz stāvēšanu tam atļautā vietā devos mājās un lūdzu, lai ar mani sazinās "Bolt" pārstāvis. Tas tika izdarīts. Lai arī es biju rakstījis par notikušo un īpaši piekodinājis, ka vēlos kompensāciju ne "Bolt" aplikācijā, "Bolt" pārstāvis to nebija ņēmis vērā un piedāvāja man atlīdzināt 2,45 eiro par transportlīdzekļa pārvietošanu, bet tikai ""Bolt naudā"," atceras vīrietis.
Tajā mirklī emocijas guvušas virsroku, jo apziņai, ka zaudēta peļņa, klāt nākusi, kā šoferis saka ""Bolt" pārstāvja nekaunība viņa līdzekļus piesavināties "Bolt" vajadzībām".
"Tajā momentā es ļoti emocionāli stāstīju cilvēkam cik netaisnīgi tas ir pret mani kā trešo personu. Saruna bija diezgan gara, bet tās rezultātā man atgrieza 2,45 eiro uz manu bankas kontu un piedāvāja aizpildīt pieteikuma formu, lai nodrošinātu, ka konkrētā vieta, kur tika atstāts transporta līdzeklis tiktu aplikācijā atzīmēta kā zona, kurā nedrīkst novietot automašīnu stāvēšanai. Par faktu, ka man bija pilnībā izbojāts vakars "Bolt" pārstāvis tikai atvainojās un ar lielu pārliecību teica, ka citāda veida kompensāciju es nesaņemšu," atstāsta vīrietis.
Kompānijas pārstāvis paskaidroja, ka kompensācija neesot piešķirama un atsaucās uz "Bolt" lietotāju noteikumiem, neskatoties uz to, ka konkrētais rīdzinieks šajā situācijā ir trešā persona nevis "Bolt" lietotājs.
""Bolt" lietoju tikai piespiedu kārtā, lai pārvietotu konkrēto transporta līdzekli. "Bolt" atvainojās un palika pie sava vēl tikai piemetinot, ka man ir tiesības vērsties policijā par šo gadījumu. Tādējādi liekot saprast savu vienaldzību un izvairīšanos no atbildības par notikušo. No šī gadījuma es varu saprast, ka visās pilsētās, kurās ir "Bolt" visa veida transporta līdzekļi, tie ir metāliski priekšmeti, bezsaimnieka manta par kuru tās īpašnieks atbildību neuzņemas. Vismaz šajā situācijā nē. Fizisko personu datu aizsardzības kontekstā es pat nemēģināju prasīt konkrētā transporta līdzekļa pēdējā lietotāja kontaktus, lai varētu šo jautājumu izrunāt. Labi saprotu, ka šo kontaktinformāciju man nedos. Man nav mērķis meklēt un represīvi sodīt cilvēku. Es saprotu, ka katrs var kļūdīties, nesaprata, ka tie ir vārti, steidzās, dažādi var būt. Man nav mērķis kompensēt savus zaudējumus caur cita cilvēka sodīšanu. Mans mērķis ir kompensēt savus zaudējumus, jo "Bolt" ir līdzatbildīgi šajā situācijā," savu nostāju paskaidro vīrietis.
Pakalpojums tiek pilnveidots uz citu rēķina?
Viņš norāda, ka nav pieļaujama situācija, kurā "Bolt" "mazgā rokas nevainībā" un konkrētās nomas automašīnas "lietotājs, varbūt, saņems aizrādījumu informatīvā formā, ka pieļāvis kļūdu" - īpaši tad, ja viņam kā trešajai personai jāpaliek vienīgajam, kuram "nepaveicās".
"Uzskatu, ka "Bolt" kā pakalpojuma sniedzējam bija jau priekšlaicīgi jāidentificē zonas un vietas, kurās transportlīdzekļu novietošana ir aizliegta. Tas nav jādara caur lietotāju vai trešo personu pieredzi. "Bolt" kā transportlīdzekļa īpašniekiem ir jāuzņemas atbildība un cieņpilni jākompensē citiem radītie zaudējumi. Arī negūtās peļņas formā. Tagad situācija ir tāda, ka man "nepaveicās", atvainojiet, ka tā, bet mēs esam bezspēcīgi. Izskatās, ka tāda ir "Bolt" pozīcija. Aizvien uzskatu, ka "Bolt" būtu man jāsniedz kompensācija par negūto peļņu, kas iestājās viņu atbildības dēļ pret mani kā trešo personu," nobeigumā raksta rīdzinieks.
"Bolt" vadās pēc satiksmes noteikumiem
arī Jauns.lv sazinājās ar "Bolt", lai lūgtu komentēt šo incidentu un kompānijas reakciju.
Jautājām - vai tiešām noteikumi un kompānijas atbildība paredz nereaģēt, ja tās īpašums - automašīna - traucē citiem, traucē satiksmi?
"Bolt Drive" operāciju vadītājs Latvijā Edvīns Kažoks norādīja, ka šobrīd platrformā autostāvvietu zonas (kur drīkst un nedrīkst atstāt nomas auto) galvenokārt tiek noteiktas atbilstoši satiksmes noteikumiem.
"Situācijās, kad kāda no zonām traucē iedzīvotājiem vai satiksmes dalībniekiem, mēs vienmēr laipni aicinām ar mums sazināties, aizpildot elektronisko formu mūsu mājaslapā. Mūsu darbinieki strādā visu diennakti un katru gadījumu izskatām individuāli, un zonu varam slēgt," pauda Kažoks.
"Bolt" pārstāvis arī informēja, ka zonējums ir ticis koriģēts, lai nākotnē šādi pārpratumi konkrētajā vietā vairs nerastos.
Tikmēr Valsts policijā (VP) informēja, ka saistībā ar neatļautā vietā novietotu automašīnu notikuma brīdī ir jāizsauc policija, zvanot pa tālruņa numuru 110, lai uz notikuma vietu tiktu nosūtīta policijas ekipāža.
Savukārt prasīt kompensāciju par nodarītajiem zaudējumiem esot iespējams, vēršoties tiesā.
Lieki piebilst, ka neadekvāti novietota nomas automašīna pilsētvidē var patraucēt darīt darbu arī dažādiem glābšanas dienestiem, kuru gadījumā minūtēm un pat sekundēm var būt izšķiroša nozīme.