Sārts: jautājums par sabiedriskajiem medijiem krievu valodā drīz būs pilnīgi neaktuāls
foto: LETA
NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra "Stratcom" direktors Jānis Sārts.
Sabiedrība

Sārts: jautājums par sabiedriskajiem medijiem krievu valodā drīz būs pilnīgi neaktuāls

Jauns.lv

“Es saku, ka šī diskusija ir nokavēta,” TV24 raidījumā “Nedēļa. Post scriptum”, komentējot Nacionālās drošības koncepcijas projektā minēto punktu par sabiedrisko mediju krievu valodā slēgšanu no 2026. gada 1. janvāra, atzīst NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra “Stratcom” direktors Jānis Sārts.

Sārts: jautājums par sabiedriskajiem medijiem krie...

Viņš uzskata, ka 2026. gadā mediju vide būs tā mainījusies, izmantojot mākslīgo intelektu, ka jautājums par sabiedriskajiem medijiem krievu valodā būs pilnīgi neaktuāls.

“Manuprāt, 2026. gadā tas, kādā valodā tu runā, radot medija saturu, visdrīzāk būs diezgan mazsvarīgi. Jau šobrīd mākslīgais intelekts piedāvā, piemēram, podkāsta radītājiem savu podkāstu tā paša podkāsta vadītāja un viesa balsīs pārcelt uz citām valodām,” skaidro Sārts.

“Protams, šī tehnoloģija šobrīd nav perfekta, bet domāju, ka pēc četriem gadiem tas tiešām būs vienkārši. Un sekas būs tādas, ka pats svarīgākais būs saturs. Satura kvalitāte un auditorijas ieinteresētība saturā. Tur arī pamatā ir jāinvestē.

Otrs, kas ir jāsaprot – jebkuram lielam medijam, CNN, Fox, BBC un citiem, radīt saturu latviski kļūs ārkārtīgi vienkārši. Tas vairs nebūs redakcijas jautājums, tas būs tikai programmas licences jautājums, jo līdz šim tikai mūsu mazā valoda pasargāja vietējo mediju vidi. Līdz ar to šai diskusijai, manuprāt, īsti vairs nav jēgas.”

Sārts skaidro, ka ar saturu saprot arī ētera personību, kas šo saturu pasniedz auditorijai. “Bet valoda tajā ir sekundāra. Valoda varbūt kādreiz ir bijis iemesls, kāpēc cilvēks ir izveidojis savu autoritāti zināmai auditorijai, bet tas, ka valoda būs robežšķirtne, tā tas vairs nebūs.

Protams, informācijas telpa ir nacionālās drošības ļoti svarīga sastāvdaļa, bet tā kakofonija, kas jau šobrīd tajā ir, tikai palielināsies. Un tas, ka mēs varējām slēpties aiz salīdzinoši mazas valodas, tas pazudīs.

Visbeidzot tas nozīmē, ka pats svarīgākais tiešām būs spēt radīt saturu, kas ir kvalitatīvs, konkurētspējīgs un interesants auditorijai. Tieši tam jābūt vadmotīvam, nevis valodai. Mēs varēsim saturu raidīt kaut uiguru valodā, tikai jautājums, vai to kāds klausīsies,” mākslīgā intelekta lomu mediju satura veidošanā ne tik tālā nākotnē ieskicē Sārts.