Rīgas iedzīvotājiem piedāvā īpašus “advokātus”, kas var palīdzēt atrisināt dažādas problēmas
Rīgas pilsētas Apkaimju iedzīvotāju centra darbinieki strādā kā iedzīvotāju advokāti, kas pārstāv pašvaldības iedzīvotāju intereses tieši pašvaldībā. Viņi ir kā mediatori starp iedzīvotājiem un pašvaldību. Tā intervijā portālam Jauns.lv savu darbu raksturoja Apkaimju iedzīvotāju centra Imantas punkta koordinators Gatis Štolcers.
Viņš skaidroja, ka savā ziņā Apkaimju iedzīvotāju centra būtība ir atšifrēta tā nosaukumā. “Tā ir vieta, pirmais kontaktpunkts, kur iedzīvotājiem nākt, ja kaut ko vēlas no pašvaldības. Bieži vien tas var būt pat ārpus pašvaldības jurisdikcijas un pilnvarām, bet pašvaldība vienmēr centīsies palīdzēt.
Apkaimju iedzīvotāju centrs ir vieta, kur iedzīvotājs vistuvāk var saņemt nepieciešamo informāciju, uzzināt jaunumus, nodot iesniegumus utt. Tā ir vieta, kur sazināties ar pašvaldību un tās struktūrvienībām.”
Cenšas veicināt iedzīvotāju līdzdalību
Iedzīvotāji centrā vēršas ar visdažādākajiem jautājumiem. Piemēram, nesenajā energoresursu krīzē nācās risināt daudz situāciju par sociālo atbalstu iedzīvotājiem.
Štolcers ir viens no tiem darbiniekiem, kas ikdienā nepieņem iedzīvotāju iesniegumus. “Es esmu viens no apkaimju koordinatoriem, es nenodarbojos ar ikdienišķu iesniegumu pieņemšanu. Varu tos pieņemt, bet tāpat nesīšu tos uz Klientu apkalpošanas centru, lai iesniegumu virzība notiek caur to.”
Apkaimju koordinatoru darbs vairāk saistīts ar iedzīvotāju līdzdalības veicināšanu, nevalstiskā sektora iesaistīšanu un vairāku ieinteresēto pušu savešanu kopā. Tāpat jāveic dažādas tehniskas lietas, kas palīdz iepazīstināt sabiedrību ar koordinatoriem.
Daudz jautājumu par satiksmi un ielām
“Atbilstoši gada laikam daudz cilvēku pie mums vēršas ar jautājumiem par satiksmi, ceļu stāvokli, teritoriju kopšanu, nekopšanu. Tās ir lietas, ar ko mēs visbiežāk saskaramies un kas rezonē medijos.”
Saņemot iedzīvotāju jautājumus par šīm un citām tēmām, centra darbinieki izvērtē, vai un kā var palīdzēt. Viņi strādā sadarbībā ar dažādiem Rīgas domes departamentiem un kapitālsabiedrībām, kā arī tiekas ar iedzīvotājiem.
Rīdzinieki raizējas par nenotīrītām teritorijām
Vasarā, kad Rīgas ielās notiek dažādi remontdarbi, ļoti daudz iedzīvotāju jautājumu ir par galvaspilsētas satiksmi. “Bet, ja jūs man pajautātu ziemā, tad tie būtu jautājumi par piegulošo teritoriju un ielu tīrīšanu, netīrīšanu, kā arī par izpildītā darba kvalitāti.”
“Darba lauks mums ir ļoti, ļoti plašs,” Štolcers sacīja un norādīja, ka centra pārstāvji ik pa laikam arī sniedz informāciju gan lēmējvaras, gan departamentu pārstāvjiem.
Ne visu var uzreiz atrisināt
Runājot par to, cik daudz gadījumos centra pārstāvjiem izdodas palīdzēt rīdziniekiem, speciālists atzina: “Ir lietas, ko mēs, lai kā gribētu, nevaram atrisināt tikai tāpēc, ka ir kāds nacionāla līmeņa regulējums, piemēram, par zemes piekritības jautājumiem u.tml.”
Bieži ir gadījumi, kad kāds rīdzinieks sūdzas par bedri konkrētā ielas posmā, tā tiek aizpildīta un bīstamība - novērsta.
“Bet mūsu darbs ir arī komunicēt un cilvēkiem saprotamā veidā izstāstīt, kāpēc varētu vai nevarētu [viņu ieceri īstenot]. No tāda viedokļa es teiktu, ka mēs 100% atbildam tiem iedzīvotājiem, kas vēršas pie mums.”
Meklē risinājumu arī desmitgadīgām lietām
Vienlaikus ir problēmas, kurās centra pārstāvjiem neizdodas rast ātru risinājumu. “Man ir ļoti daudz gadījumu no privatizācijas laikiem. Ir dažādi brāķi, kas nāk ārā [vēl no tiem laikiem]. Tādos gadījumos mēs varam palīdzēt, cenšoties atrast labāko veidu, kā izstāstīt [iedzīvotājiem iespējamos risinājums].
Juristi mums atsūta milzīgus [dokumentu] palagus ar dažādām atsaucēm [uz citiem dokumentiem]. Mums 3-4 teikumos tas ir jāpastāsta iedzīvotājiem, ko viņi var darīt, ko nevar darīt, kādi ir iespējamie risinājumi.”
Risina jautājumus par sniega tīrīšanu un zāles pļaušanu
Runājot par tehniskiem gadījumiem, kas saistīti ar ceļu remontdarbiem, sniega tīrīšanu, zāles pļaušanu u.tml. darbiem, var teikt, ka “mēs tuvojamies augstai procentu atzīmei” – vairums iedzīvotāju norādīto darbu tiek izpildīti un problēmas novērstas.
“Bet šie nav visi jautājumi [ar ko mēs ikdienā strādājam]. Ir arī tādas problēmas, kas bijušas un iestrēgušas jau gadu desmitiem. Tur virzība nav tik ātra.” Gadās, ka centrā vēršas iedzīvotāji, kuri savu problēmu nav atrisinājuši jau 10 gadus.
Empātisks skatījums uz iedzīvotāju problēmām
Apkaimju koordinatori cenšas uz iedzīvotāju uzdotajiem jautājumiem un norādītajām problēmām skatīties empātiski un saprotoši.
“Mēs bieži vien cenšamies šos cilvēkus ne tikai novirzīt [pie atbildīgajiem speciālistiem], bet tieši otrādi – mēs cenšamies savest kopā abas puses dialogam. Turklāt bieži vien arī koordinators piedalās.”
Nepatīkamā situācija Imantā
Imantas punkta koordinators dalījās pieredzē, kas saistīta ar gājēju pāreju Zentenes ielā pie Rīgas 96.vidusskolas. Tā kā netālu notiek remontdarbi, satiksmes organizācija ir mainīta. Līdzīga situācija ir pie veikala “Depo”, Imantas tirgus.
“Iedzīvotāji ļoti ilgi raksta par šīm vietām. Viņi raksta gan Satiksmes departamentam, gan mums. Līdz šim [šī jautājuma] virzība nav bijusi pārāk auglīga.”
Vērtīga iesaistīto pušu tikšanās
Štolcers pauda gandarījumu, ka nesen izdevās organizēt tikšanos, kurā piedalījās Rīgas domes pārstāvji, Anniņmuižas biedrības pārstāvji, Imantas iedzīvotāji un vidusskolas direktore.
Rīgas domes pārstāvji varēja detalizēti izskaidrot iedzīvotājiem visu situāciju un norādīt uz apstākļiem, kāpēc šajā vietā nav iespējama citādāka satiksmes organizācija, piemēram, kāpēc nevar pārcelt kādu ceļa zīmi uz citu vietu.
Uz papīra būtu sausi un grūti uztverami
“Ja mēs to visu saliekam uz papīra, parasti tas izskatās diezgan sausi un grūti uztverami, bet klātienē [komunikācija norit labāk].”
Protams, nevar cerēt, ka viena tikšanās uzreiz atrisinās visas Imantas iedzīvotāju satiksmes problēmas, bet ir labi, ka izdevās iezīmēt aptuveni 8 īstermiņa risinājumus.
Īpaši rīdzinieku advokāti
Šo var uzskatīt par gadījumu, kur problēmas bijušas ļoti, ļoti ilgi, bet ar Apkaimju iedzīvotāju centra koordinatoru palīdzību situācija varētu uzlaboties. Štolcers atzina, ka līdz šim pieeja šim jautājumam bijusi citādāka.
“Apkaimju iedzīvotāju centrā mēs beidzot strādājam kā iedzīvotāju advokāti (tā teica kāds rīdzinieks), kas pārstāv pašvaldības iedzīvotāju intereses tieši pašvaldībā. Mēs esam kā mediatori [starp iedzīvotājiem un pašvaldību],” viņš raksturoja koordinatoru darbu.
Dažkārt vajadzīgs liels skaidrojošs darbs
Pat tad, ja nav iespējams mainīt satiksmes organizāciju kādā konkrētā Rīgas vietā, koordinatori var skaidrot apkaimju iedzīvotājiem, kāpēc, kad, kas un kā notiek darbi.
“Tieši tā! Satiksme ir pats sāpīgākais jautājums, kas mums Rīgā ir jau ilgus gadus,” viņš teica.
Plašs darba lauks
Rīgas pilsētas Apkaimju iedzīvotāju centrs izveidots 2021.gada maijā. Centra darbības jomas ir vairākas: pašvaldības pakalpojumu sniegšana, tostarp, zvanu centrs 80000800; uzņēmējdarbības koordinācija, galvenokārt domājot par ielu tirdzniecību, vasaras terašu saskaņošanu; iedzīvotāju integrācijas jautājumi, atbalstot un organizējot pasākumus, kā arī īstenojot dažādus projektus, tostarp bezmaksas latviešu valodas kursus.
Rūpējas arī par apkaimju attīstību un nevalstiskajām organizācijām
Tāpat centra darbība ietver apkaimju attīstību – sadarbību ar apkaimju iedzīvotājiem un nevalstiskajām organizācijām (NVO), iedzīvotāju jautājumu, priekšlikumu, ierosinājumu virzība pašvaldībā. Svarīgs ir arī atbalsts Ukrainai – Rīgas atbalsta centrs Ukrainas iedzīvotājiem Amatu ielā 4 ir centra struktūrvienība.
Vēl Apkaimju iedzīvotāju centra darbības joma ir Līdzdalības budžeta konkursa organizēšana un citi iedzīvotāju līdzdalības mehānismi, kā arī atbalsts NVO. Centra sastāvdaļa ir arī NVO nams, kas Rīgā darbojas jau 10 gadus un piedāvā gan telpas, gan aprīkojumu NVO vajadzībām, kā arī nodrošina izglītojošus pasākumus un iespējas satikties.