Ratiņkrēsliniekiem pielāgo autobusu sarakstus, bet ne visus autobusus
foto: Baiba Aprāne/LETA
Tagad starppilsētu jeb reģionālo autobusu saraksti sastādīti tā, lai cilvēki uzreiz varētu saprast, vai konkrētie reisi ir vai nav piemēroti cilvēkam ratiņkrēslā jeb ar funkcionāliem traucējumiem.
Sabiedrība

Ratiņkrēsliniekiem pielāgo autobusu sarakstus, bet ne visus autobusus

Jauns.lv

Cilvēki ar kustību traucējumiem jeb ratiņkrēslos tagad daudz ērtāk var noskaidrot, vai viņu iecerētais brauciens ar starppilsētu sabiedrisko autobusu sagādās raizes vai ne, vai viņiem savs maršruts ir jāpiesaka vai nē autoostā vai pasažieru pārvadātājam, lai tas reisā norīkotu transportlīdzekli, kas piemērots cilvēkam ar funkcionāliem traucējumiem.

Ratiņkrēsliniekiem pielāgo autobusu sarakstus, bet...

Līdz šim cilvēkam ratiņkrēslā savs brauciens bija jāpiesaka divas-trīs diennaktis iepriekš (ilgums bija atkarīgs no konkrētā autobusu parka noteikumiem), zvanot vai rakstot e-pastu vai nu autoostai vai pārvadātājam, lai viņš reisā norīko speciālu autobusu, kas piemērots ratiņkrēsliniekam, lai ratiņkrēslam būtu gan speciāla uzbrauktuve (lifts) un vieta. Šis nodrošinājums bija bezmaksas, bet tas braucējam sagādāja liekas klapatas. No tām cilvēks ar invaliditāti nav pilnībā atbrīvojies arī pašreiz, un tas atkarīgs no tā, kurā pilsētā cilvēks dzīvo un uz kurieni viņš grib braukt, bet viens otrs apgrūtinājums ir no pleciem nost – nu vairs ne visos gadījumos jāzvana pāris dienas iepriekš, lai pasūtītu autobusu vai pieturā jāzīlē, varēs vai nevarēs nokļūt galamērķī.

Jauns.lv jau rakstīja, ka starppilsētu jeb reģionālajos sabiedriskajos autobusos ir paredzētas vietas cilvēkiem ratiņkrēslā, un pārvadātājiem jānodrošina viņu pārvietošanās vajadzības. Bet te jāteic, ka tas nav “uz rāvienu” - bieži vien brauciens jāpiesaka iepriekš. Ne visos ikdienas starppilsētu autobusos nodrošina mobilos pacēlājus, lai cilvēki ratiņkrēslos iekļūtu transportlīdzeklī. Lai cilvēks velti nedotos uz autoostu, viņam jāzvana pārvadātājam, lai tas norīko autobusu. Piemēram, uzņēmumam “Ventspils reiss” tas jāpaziņo 72 stundas jeb trīs diennaktis pirms plānotā brauciena (tālr.: 63622422), bet Cēsu autobusu parkam “CATA” (tālr: 64123450) 36 stundas pirms brauciena. Tā kā cilvēkiem, kuri vēlas, lai viņiem reģionālajos un starppilsētu autobusos tiktu norīkoti speciāli ratiņkrēsliniekiem aprīkoti transportlīdzekļi, par šādām iespējām vienmēr bija jāinteresējas pie vietējā pārvadātāja vai autoostā. Bet nu vairs ne vienmēr…

foto: ekrānuzņēmums no 1188.lv
Autobusu no Daugavpils uz Preiļiem saraksta atzīmes (pelēkais aplis lapas labajā pusē) liecina, ka 22. februārī visi tā reisi piemēroti cilvēkiem ratiņkrēslā.
Autobusu no Daugavpils uz Preiļiem saraksta atzīmes (pelēkais aplis lapas labajā pusē) liecina, ka 22. februārī visi tā reisi piemēroti cilvēkiem ratiņkrēslā.

Valsts SIA “Autotransporta direkcija” Sabiedrisko attiecību speciāliste Sanita Heinsberga Jauns.lv pastāstīja: “Šobrīd ir veiktas izmaiņas informācijas pieejamībā, un pasažieri var apskatīties, meklējot reģionālās satiksmes autobusu reisus, piemēram, www.1188.lv/satiksme, kuros jau šobrīd var braukt personas ar ierobežotām pārvietošanās iespējām (cilvēki ratiņkrēslos). Speciāla atzīme norāda, ka reisā plānots izmantot transportlīdzekli, kam ir pacēlājs.”

foto: ekrānuzņēmums no 1188.lv
22. februārī tikai viens no četriem autobusa reisiem no Madonas uz Gulbeni pielāgots ratiņkrēsliniekiem.
22. februārī tikai viens no četriem autobusa reisiem no Madonas uz Gulbeni pielāgots ratiņkrēsliniekiem.

Šī atzīme ir aplis, kurā uz pelēka fona redzams cilvēka ratiņkrēslā kontūras (www.1188.lv). Tomēr ir cilvēki, kuriem tik un tā nāksies zvanīt pārvadātājam, ja konkrētajā dienā pa konkrēto maršrutu nav norīkots neviens autobuss, kas paredzēts cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem. Tā, piemēram, trešdien, 22. februārī, neviens no 13 reisiem no Cēsīm uz Valmieru netiek izpildīts ar autobusu, kas paredzēts cilvēku ratiņkrēslā pārvadāšanai. No Liepājas uz Kuldīgu tādi ir divi no četriem reisiem, bet no Daugavpils uz Preiļiem 22. februārī ar visiem četriem autobusu reisiem bez bēdu var braukt cilvēki ratiņkrēslā.

Tā kā, ja nu gribat, lai būtu ratiņkrēsliniekam piemērots autobuss reisā, kuram nav pelēkā aplīša, nāksies vien internetā meklēt konkrētā pārvadātāja kontaktus un viņu informēt par savām vēlmēm.

Sliežu transportā vēl sarežģītāk

foto: Edijs Pālens/LETA
Pagaidām pilnvērtīga iekļūšana sabiedriskajā transportā cilvēkiem ar invaliditāti bieži vien it tikai nerealizētu solījumu līmenī.
Pagaidām pilnvērtīga iekļūšana sabiedriskajā transportā cilvēkiem ar invaliditāti bieži vien it tikai nerealizētu solījumu līmenī.

Lai arī jaunajos transportlīdzekļu iepirkumos ir iestrādātas prasības, ka sabiedriskajam transportam jābūt pieejamam cilvēkiem ar invaliditāti un kustību traucējumiem, ar neapbruņotu aci redzam, ka ne visur tas tā ir.

Pirms jauno tramvajvagonu iepirkuma, cilvēkam ar kustību traucējumiem bez citu palīdzības iekļūt Daugavpils vai Liepājas tramvajā bija teju neiespējamā misija. Tagad situācija šajās pilsētās ir mainījusies, bet problēma ir galvaspilsētā, kur zemās grīdas tramvajs kursē tikai 1. maršrutā. Protams, ka tiek solīts, ka kaut kad situācija uzlabosies. Piemēram, pērnā gada sākumā “Rīgas satiksme” uzsāka darbus, lai zemās grīdas tramvajiem pielāgotu 5. un 7. maršruta sliežu ceļus.

Daudz bēdīgāka situācija ir ar vilcieniem, kuros bieži vien pat cilvēkiem ar spriganiem locekļiem ir grūti iekļūt. Tikai deviņās vilcienu stacijās (Rīgā, Daugavpilī, Rēzeknē, Jelgavā, Krustpilī, Dubultos, Saulkrastos, Siguldā un Vaivaros) personām ratiņkrēslā piedāvā speciālu pacēlāju, lai iekļūtu vai izkļūtu no vagona. Pie tam šis pakalpojums jāpiesaka vismaz 48 stundas pirms brauciena sākšanas pa bezmaksas tālruni 80200606. Te nu nekas cits neatliek, kā vien gaidīt jaunos vilcienus.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par "Mūsējie" saturu atbild SIA "Izdevniecība "Rīgas Viļņi""