Pasta nodaļu Latvijā kļūst arvien mazāk
foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Līdz šā gada beigām beigs darboties viena no zināmākajām pasta nodaļām – “Sakta” galvaspilsētas centrā. Pēdējo trīs gadu laikā klientu skaits sarucis par 70%, un nodaļas uzturēšana vairs nav rentabla.
Sabiedrība

Pasta nodaļu Latvijā kļūst arvien mazāk

Kas Jauns Avīze

Pēdējos gados vērojama visai strauja pasta nodaļu skaita samazināšanās, un sevišķi tas skar nelielas apdzīvotās vietas. Tiek saīsināts arī darba laiks – vietām pasta nodaļas atvērtas līdz pusdienlaikam, bet ir arī tādas, kas darbojas tikai vienu stundu. Turklāt šī optimizācija jau skar arī lielās pilsētas.

Pasta nodaļu Latvijā kļūst arvien mazāk...

Ļoti sašutis ir Daugavpils universitātes zinātņu prorektors, profesors, pasaulē atzītais vaboļu pētnieks Arvīds Barševskis, uzzinot, ka “Latvijas pasts” slēdz Daugavpils 1. pasta nodaļu.

Būs jātriecas cauri visai pilsētai

“Tagad pēc sūtījumiem būs jābrauc uz Jaunbūves pasta nodaļu, kas atrodas pilsētas otrā galā. Man regulāri pienāk sūtījumi no dažādiem pasaules muzejiem un privātpersonām ar materiāliem, kas domāti zinātniskiem pētījumiem. Bieži tie ir atmuitojami sūtījumi, kurus pakomātos nevar saņemt,” “Facebook” raksta Barševskis.

Turklāt jau tagad pasta darbalaiks sakrīt ar Barševska darbalaiku. Lai tiktu pēc sūtījuma, nu “būs jātriecas cauri visai pilsētai, jāizstāv rinda, kas tagad, visticamāk, būs dubulti gara”. “Un ko darīt pensionāriem, kam tagad daudzos gadījumos būs jābrauc vismaz ar diviem sabiedriskā transporta veidiem?” vaicā profesors.

Pieejami ikvienam, vienmēr un visur

Tajā pašā laikā “Latvijas pasta” mājaslapā vēstīts, ka uzņēmuma mērķis ir “nodrošināt efektīvu, ērtu un pieejamu uz aktuālajām klientu vajadzībām orientētu kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu”.

“Un vēl tā LP misija – “Mēs esam pieejami ikvienam, vienmēr un visur.” Vai pasta nodaļas likvidēšana Latvijas otrajā lielākajā pilsētā iet kopā ar šiem lozungiem?” sašutis ir Barševskis un sola, tiklīdz būs jauns satiksmes ministrs, vērsties pie viņa ar lūgumu izvērtēt “Latvijas pasta” nodaļas slēgšanu pilsētas centrā, atstājot nodaļu nomalē.

Pasta nodaļas slēdz arī citās pilsētās, ieskaitot Rīgu. Līdz šā gada beigām beigs darboties viena no zināmākajām pasta nodaļām – “Sakta” galvaspilsētas centrā. Pēdējo trīs gadu laikā klientu skaits sarucis par 70%, un, paaugstinoties energoresursu izmaksām, šīs nodaļas uzturēšana vairs nav rentabla.

Tiesa gan, Rīgā pasta sasniedzamība tomēr ir labāka, un aptuveni viena kilometra robežās no likvidējamās “Saktas” darbu turpinās trīs citas nodaļas. Taisnības labad jāatzīmē, ka līdzīgas tendences vērojamas arī tepat kaimiņos Igaunijā.

Uzstādīs vismaz 120 pakomātu

“Latvijas pasta” pārstāve Gundega Vārpa skaidro, ka jau vairāk nekā desmit gadus uzņēmumā izvērtē pasta pakalpojumu pieprasījumu un maina to sniegšanas modeli noteiktās teritorijās atbilstoši mūsdienu tendencēm. Tehnoloģiskā progresa rezultātā padomju laikā veidotais pasta nodaļu tīkls, kad pasta izmantošanas paradumi bija krasi atšķirīgi, vairs nekādā veidā neatbilstot digitalizētā laikmeta pieprasījumam.

“”Latvijas pasts” kopš augusta uzsācis vērienīgu āra pakomātu izvietošanas plāna realizāciju, kopumā šogad un nākamgad plānojot izvietot tos vismaz 120 vietās. Tas ļaus nodrošināt sūtījumu efektīvu nosūtīšanu un saņemšanu klientiem izdevīgā vietā un laikā. Jauni  āra pakomāti jau izvietoti pie “Lidl” veikaliem, “Circle K” degvielas uzpildes stacijām, būs arī Daugavpilī,” sola Vārpa.

Pēc viņas vārdiem, “Latvijas pasts” nepārtraukti pēta pakalpojumu pieprasījumu un klientu paradumu tendences pilnīgi visās nodaļās. “Diemžēl jau vairāk nekā desmit gadus vērojama lejupejoša tendence tradicionālo pasta pakalpojumu izmantošanā, tādēļ daudzas pilna spektra nodaļas nes zaudējumus,” saka Vārpa.

Paradumu maiņu paātrinājusi arī divus gadus ilgusī pandēmija, un arvien izteiktāka klientu izvēle ir par labu pašapkalpošanās un citiem mūsdienu risinājumiem. Kaut gan klientu skaits fiziskajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās samazinās, uzņēmuma kopējais apgrozījums gadu no gada turpina augt.

Daugavpilī viss pēc normatīviem

“Latvijas pasta” Pasta tīkla departamenta Latgales reģiona vadītāja Inga Raklinska skaidro, ka uzņēmuma pakalpojumu sniegšanas vietu skaitu un izvietojumu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu.

Tas paredz, ka Daugavpilī jānodrošina četras nepārvietojamas pasta pakalpojumu sniegšanas vietas. Šie nosacījumi tiek pildīti pilnībā, un arī pēc plānotajām izmaiņām no 16. novembra  pasta pakalpojumi pieejami piecās nodaļās.

Pieminētās Daugavpils 1. pasta nodaļas pēdējā darbdiena Rīgas ielā 42 bija 15. novembris, durvis slēdzot pulksten 12. Tā pievienota 17. pasta nodaļai Strādnieku ielā 84, kas atrodas plašās telpās, kurās iespējams optimāli nodrošināt visus pasta pakalpojumus atbilstoši pieprasījumam.

“Klientu un darbinieku ērtību uzlabošanai 31. oktobrī Daugavpils 17. pasta nodaļā sākti apjomīgi rekonstrukcijas darbi, kas, paredzams, ilgs aptuveni pusotru mēnesi – šajā laikā nodaļa turpina nodrošināt sūtījumu izsniegšanu, bet visi citi pakalpojumi, tajā skaitā izmaksas no “Pasta norēķinu sistēmas” konta, pieejami jebkurā citā pasta nodaļā,” turpina Raklinska.

Daugavpils 17. pasta nodaļai tuvākais pasts atrodas 600 metru attālumā “Rimi” 18. novembra ielā 136. “Vēršam uzmanību, ka Daugavpils 1. pasta nodaļas klientiem sūtījumu izsniegšana no 16. novembra nodrošināta nevis Daugavpils 22. pasta nodaļā, kuru acīmredzot domājis komentāra autors (profesors Barševskis – Red.), bet gan minētajā 17. nodaļā, uz kuru nav nepieciešams doties ar diviem transportlīdzekļiem,” uzsver Raklinska.

Iesaka risinājumu

Arī problēmu ar sūtījumu atmuitošanu ir iespējams atrisināt. Ja klients pats veic šo procedūru, tad sūtījumu iespējams saņemt arī pakomātā. Jebkuru sūtījumu var pārvirzīt arī uz citu pasta nodaļu vai pakomātu. Liela izmēra pakas, kuras nevar ievietot pakomātā vai ir vēlme saņemt nevis savā pasta nodaļā, bet, piemēram, tuvāk darbavietai, ir iespēja adresēt uz jebkuru sev ērtāko pasta nodaļu “Pēc pieprasījuma”.

Uz pakas vai cita sūtījuma šādā gadījumā jānorāda precīzs klienta vārds, uzvārds, informācija “Pēc pieprasījuma”, vēlamā sūtījuma saņemšanas pasta nodaļa un arī saņēmēja mobilā tālruņa numurs, kas ļaus par saņemšanu operatīvi nosūtīt īsziņu.

Uz jautājumu, cik pavisam pasta nodaļu ir likvidētas šajā modernizācijas procesā, atbildi saņemt gan neizdevās, taču ir skaidrs, ka vecāka gadagājuma ļaudīm tas dzīvi neatvieglo.