Pandoras lāde vaļā! Sākusies vardarbība pret riteņbraucējiem
Uzzinot par plānotajām izmaiņām Ceļu Satiksmes noteikumos, kur paredzēts, ka nākotnē ar velosipēdu pa ietvēm drīkstēs braukt tikai izņēmuma gadījumā, daudzi uzskata, ka šāds likums jau stājies spēkā un pat vardarbīgi pārmāca tos velosipēdistus, kas joprojām pārvietojas pa ietvēm.
Šobrīd velosipēdisti drīkst (un arī turpmāk drīkstēs, bet izņēmuma gadījumos) pārvietoties pa gājēju ielām, taču daudzi gājēji jau ir pārliecināti, ka velobraucēji pārkāpj noteikumus, tāpēc ir pārmācāmi un pat sodāmi ar visdažādākajām metodēm, kas, diemžēl, var novest pie traģiskām sekām, nerunājot par savstarpējo naidu un neiecietību, kāda šobrīd valda uz Rīgas ietvēm.
Par to vēsta vairāki aculiecinieki un paši velosipēdisti, kas sociālajos tīklos padalījušies ar redzēto Rīgas ielās dažas dienas pēc tam, kad Ceļu Satiksmes Drošības departaments (CSDD) informēja sabiedrību par plānotajām izmaiņām Ceļu Satiksmes noteikumos.
Piemēram, ceturtdienas pēcpusdienā dažu stundu laikā sociālajā saziņas tīklā twitter.com varēja atrast jau vairākus ierakstus, kuros ziņots par gājēju neapmierinātību un pat vardarbību pret velosipēdistiem, kas braukuši pa ietvēm.
Šodien uz vef tilta, no gajēju celiņa mani izgrūda ar visu riteni uz braucamo daļu. ESMU LUCKY ASS, JO NENĀCA MAŠĪNA
— Kath (@katrinamarta)
April 30, 2015
@katrinamarta @ArvisKolmanis biju lieciniece, kā gājējs (ar meitu blakus) no ietves centās nogrūst velobrauc/vīr ar bērnu krēsliņā:(
— Ilze (@ilze_steina)
April 30, 2015
Tas, ko @CSDD_LV ir panākuši, ir kaut kas monstrozs: tikko savām acīm redzēju, kā gājēja pagrūž viņai lēni garām braucošu velo. Eiropa.
— zane br. (@za_ne)
April 30, 2015
Sākās - pirmais babulis Āgenskalnā jau sakliedza uz bērnu, ka pa ietvi ar velo braukt nedrīkst, lai lasu noteikumus. Pandoras lāde ir vaļā.
— Andrejs (@sicis)
April 27, 2015
Atgādinām, ka jaunajā Ceļu satiksmes noteikumu projektā paredzēts, ka turpmāk velobraucējiem pēc iespējas vairāk būs jāizmanto pieejamā velo infrastruktūra un jāiekļaujas pilsētas satiksmes plūsmā uz ceļa. CSDD skaidro, ka, attīstoties velo infrastruktūrai, paredzēts pārejas posms, nosakot, ka velobraucējiem primāri jābrauc pa ceļu vai velojoslām, un uz ietves drīkstēs atrasties tikai izņēmuma gadījumos.
Ikdienā tas nozīmē, ka vietās, kur velo infrastruktūra nav pieejama, velobraucējam būs nopietni pašam jāizvērtē sava drošība un braukšanas prasmes. Ja velobraucējs nejūtas gana droši, lai pievienotos satiksmei uz brauktuves, viņš varēs turpināt pārvietoties pa ietvi, vienlaikus atceroties, ka uz ietves absolūtā priekšroka dodama gājējiem un pa to jāpārvietojas tā, lai gājēji netiktu apdraudēti.
CSDD arī uzsver, ka pēc velobraucējiem nebūs jāpārvietojas pa ceļu ar intensīvu satiksmi, kā tas šobrīd nepareizi tiek interpretēts daļā sabiedrības. Velobraucēji joprojām varēs pārvietoties pa ietvi, ja tuvumā nav pieejama atsevišķa velojosla vai arī braukšanas apstākļi uz līdzās esošā ceļa apdraud viņu drošību. Turklāt bērniem līdz 12 gadiem un velosipēdu vadītājiem, kas tos pavada, joprojām būs atļauts pārvietoties pa ietvi jebkurā situācijā.
Tas nozīmē, ka velosipēdistiem šobrīd NAV aizliegts braukt pa ietvēm, un minētā gājēju rīcība ir ne tikai nepieļaujama, bet pat sodāma!
Turklāt Jaunie ceļu satiksmes noteikumi ir tikai projekta stadijā un nekādas izmaiņas esošajā kārtībā nav stājušās spēkā. Projekts iesniegts Valsts kancelejā un plānots, ka noteikumi varētu stāties spēkā 1. septembrī.