Dainis Zvaners: traģiski gāja bojā riteņbraucējs, kurš pārgalvīgi brauca pa dzelzceļa tiltu
Uzņēmuma "Latvijas dzelzceļš" galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners.
Sabiedrība
2022. gada 19. oktobris, 06:52

Dainis Zvaners: traģiski gāja bojā riteņbraucējs, kurš pārgalvīgi brauca pa dzelzceļa tiltu

Jauns.lv

Šogad deviņos mēnešos uz dzelzceļa notikuši 12 traģiski negadījumi, kuros gājuši bojā cilvēki. Uzņēmuma "Latvijas dzelzceļš" (LDz) galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka viens no negadījumiem notika uz Juglas dzelzceļa tilta, kuru mēģināja šķērsot kāds riteņbraucējs. Viņš skaidroja, ka biežākie negadījumu cēloņi uz dzelzceļa sliedēm ir neuzmanība un pārgalvība.

Šoruden LDz īsteno drošības kampaņu "Redzi sliedes - nopauzē!" Kāpēc mums atkal un atkal jārunā par drošību uz dzelzceļa? “Es gribētu teikt: tāpēc, ka cilvēkam ir tieksme visu laiku aizmirst. Mēs to darām ilgus gadus un regulāri (vairākas reizes gadā). Rīkojam kampaņas un izmantojam jebkuru iespēju atgādināt par drošību dzelzceļa tuvumā.

Skaitļi, par laimi, nav graujoši. Bet kamēr tie ir, mums ir jāstrādā. Redzam, ka šogad gandrīz jau esam sasnieguši pagājušā gada statistikas rādītājus [par traģiskiem negadījumiem uz dzelzceļa]. Iespējams, šogad tie varētu būt drusciņ sliktāki, nekā bija pagājušajā gadā. Pagaidām tie ir minējumi.”

Jau 12 miruši cilvēki

Zvaners norādīja, ka no šā gada janvāra līdz oktobra sākumam negadījumos uz dzelzceļa cietuši 15 cilvēki. Turklāt 12 gadījumi no visiem beigušies letāli. “Pēdējos gados tie ir padsmit [traumēti un bojāgājuši] cilvēki gadā. Pirms pieciem gadiem bija 30 cilvēki.”

No tā var secināt, ka, vērtējot ilgākā laika posmā, situācija ir uzlabojusies. “Jā, ilgākā griezumā tā uzlabojas, bet šobrīd statistika ir pagājušā gada līmenī.”

Biežākie upuri – cilvēki spēka gados

Viņš pastāstīja, ka starp šogad traumētajiem un bojāgājušajiem cilvēkiem nav bērnu. “Bērni mums ir visdisciplinētākie. Šogad vispār nav traumētu bērnu. Kādreiz gadās viens, divi vai neviens bērns gadā.

Pārsvarā tie [traumētie un bojāgājušie] ir cilvēki spēka gados. Nevaru izdalīt vienu vecuma grupu, bet tie ir 30, 40 un 50 gadus veci cilvēki. Gadās arī kāds vecāks cilvēks.”

Cilvēkiem spēka gados it kā vajadzētu zināt, kā jāuzvedas pie dzelzceļa, taču dažkārt tā nav. Negadījumos, visticamāk, vainojama steiga, neuzmanība, pārgalvība.

Guļ starp sliedēm, pie sliedēm, uz sliedēm

“Ja mēs analizējam šī gada datus, tad diezgan daudz ir gadījumu, kad cilvēks vienkārši ir gulējis starp sliedēm, pie sliedēm, uz sliedēm. To ir grūti racionāli izskaidrot.

Jaunieši vairāk riskē ar dažādām izdarībām, piemēram, mēdz pieķerties ritošajam sastāvam braukšanas laikā. Ir bijuši pat gadījumi, kad uz jumta brauc, un diemžēl tie ir letāli beigušies. Ir gadījumi, kad pieķeroties nenoturas un pakļūst zem riteņiem. Gan letāli, gan traumējoši ir šie gadījumi. Ir diezgan raibi.”

Bojāgājušie arī smagā reibonī

Tajos gadījumos, kad cilvēks gulējis starp, pie vai uz sliedēm, visbiežāk vainojams alkohols vai citas apreibinošas vielas.

“Ne vienmēr, bet tagad arvien biežāk mums ir situācijas, kad negadījumus redzam novērošanas kamerās. Tad to var viennozīmīgi pateikt. Cilvēks streipuļojot tuvojas sliedēm, tad acīmredzot sliedes rada šķērsli vai apgrūtinājumu tālākai kustībai, tad seko kritieni, celšanās un palikšana gulēt,” viņš raksturoja novērošanas kamerās fiksēto.

Austiņas ausīs un telefons rokās

Runājot par traģisko negadījumu iemesliem, Zvaners piekrita, ka daļa situāciju saistītas ar austiņu un viedierīču lietošanu.

“Noteikti šīs darbības negatīvi ietekmē spēju izvērtēt situāciju, vai vilciens tuvojas vai nē, vai ir drošs, piemērots mirklis šķērsot sliedes vai nē. Statistikā šādi gadījumi nav vairākums, bet šad un tad tie parādās.”

Ar velosipēdu brauc pa dzelzceļa tiltu

Arī pieauguši un nobrieduši cilvēki mēdz šķērsot dzelzceļa sliedes, nenoņemot austiņas un skatoties telefonos. Tāpat rīkojas arī daļa jauniešu. “Tas ir sastopams visos vecumos.”

Šogad kāds cilvēks bija izvēlējies braukt pāri Juglas dzelzceļa tiltam ar velosipēdu. “Tur vispār nav paredzēta ne gājēju, ne velosipēdistu kustība. Turklāt viņš vēl to darīja, lietojot austiņas. Diemžēl iznākums bija letāls.

Mašīnists izbrauca no līknes, pamanīja velosipēdistu, signalizēja, bet viņš nereaģēja. Mašīnists pielietoja bremzes, bet, kā mēs zinām, vilcienu nevar uzreiz apturēt. Kamēr ieskrējies vilciens apstājās, tikmēr diemžēl velosipēdists pakļuva zem vilciena. Lai gan pēdējā brīdī viņš sajuta [vilcienu] un reaģēja, diemžēl bija par vēlu.”

Vīrieši ir pārgalvīgāki

Šajā traģiskajā negadījumā bojā gāja kāds vīrietis. “Vispār pārsvarā traumētie ir vīrieši. Aptuveni 70% ir vīriešu, bet šogad pat vēl vairāk.” Kāpēc tā? “Es domāju, ka vīrieši ir vairāk tendēti uz risku nekā sievietes. Viņas ir apdomīgākas, lēnākas, kas šajā gadījumā ir pozitīvi. Vīrieši ir pārgalvīgāki, straujāki, piedzīvojumus meklējošāki.”

Savukārt austiņas un telefonus pārvietojoties bieži lieto gan sievietes, gan vīrieši.

Redzi sliedes - nopauzē!

LDz pārstāvis atgādināja, ka, tuvojoties dzelzceļa sliedēm, katram satiksmes dalībniekam būtu noderīgi atcerēties šī gada drošības kampaņas saukli: "Redzi sliedes - nopauzē!"

“Ja tu esi sliežu tuvumā, tad uzmanība ir jāvelta dzelzceļam, situācijas novērtēšanai, vai ir piemērots brīdis šķērsot sliedes vai pat atrasties tām blakus. Vai tu stāvi pietiekoši drošā attālumā no sliedēm, vai netuvojas vilciens?

Nopauzēt nozīmē nolikt telefonu kabatā, noņemt austiņas, pagrozīt galvu, paskatīties. Arī dzirde šim nolūkam ir vajadzīga. Izvērtē situāciju un tad šķērso sliedes! Tad viss būs kārtībā! Manā skatījumā šīs prasības ir ļoti elementāras. Tas ir tā, kā šķērsot ielu, ko mēs darām simtiem reižu. Vispirms pārliecinies, ka netuvojas transportlīdzeklis un tad šķērso. Ja šo darbību veiksim, tad negadījumu nebūs!”

Austiņas un telefonu lietot tikai pēc sliežu šķērsošanas

Turklāt jāatceras, ka nepietiks tikai ar to, ka pirms sliežu šķērsošanas cilvēks noņems austiņas un paskatīsies apkārt, bet dosies pāri sliedēm ar austiņām uz ausīm un skatu telefonā.

“Pa sliedēm var braukt vilciens arī pretējā virzienā vai reizēm pat tajā pašā virzienā pa citām sliedēm. Uzmanība mums ir vajadzīga! Tad, kad šķērsojam sliedes, tad nodarbojamies ar sliežu šķērsošanu nevis ar blakus nodarbēm, kuras novērš mūsu uzmanību!” speciālists mudināja katru parūpēties par drošību dzelzceļa tuvumā.