Kuldīgā mākslinieces sakašķējas gleznai priekšā aizliktā televizora dēļ
Pirms pusotra mēneša Kuldīgā atvēra jaunu mākslas telpu “Adatu fabrika”, kas iekārtota kādreizējās Adatu fabrikas vietā un no rudens kalpos par Latvijas Mākslas akadēmijas filiāli. Svinīgā notikuma viens no galvenajiem pasākumiem bija Latvijas Mākslas akadēmijas praktiskās doktorantūras studentu un diplomdarbu vadītāju darbu izstāde “Koncentriskie viļņi”, kas uzmanību piesaistīja ne tikai ar mākslas darbiem, bet arī ar kašķi starp vienu no izstādes autorēm un Adatu fabrikas vadību, jo mākslinieces Rasas Jansones darbam priekšā bija aizlikts liels televizors jeb interaktīvā tāfele.
Gleznotāja Rasa Jansone “Facebook” ierakstījusi: “Es saprotu, ka nevajag būt snobam - mākslas darbi var tikt eksponēti daudz un dažādos veidos, bet man kā šo portretu autorei liekas, ka šoreiz ir mazliet par traku. Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) doktorantūras studentu un viņu pasniedzēju izstāde acīmredzot tiek uztverta vien kā dekoratīvs tapešu elements gar sienām. Un, pat ja telpu drīkst, var un vajag izmantot dažādām nodarbībām, lekcijām un prezentācijām - ekrānu milzīgajā zālē varētu eksponēt tādā veidā, kas nenodarītu pāri maniem darbiem. Esmu šajā zālē bijusi, esmu to redzējusi - tā ir milzīga!
Fotogrāfiju man atsūtīja mākslas kritiķe. Viņa ieradās šajā izstādē, lai rakstītu par to tekstu. Tekstu par māksliniekiem - ciema muļķiem, kuri uztic kādam savus darbus ar atvērtu sirdi un prieku - un pretim saņem - šo. Protams, uz visu politisko notikumu fona šis viss ir vien tāds kuriozs sīkums. Bet telpa, kas sevi pozicionēja kā Mākslas Telpa, nevis parasts birojs, varēja savu PIRMO izstādi uzturēt kā citādi. Jo izstāde ir jāuztur, tā ir dzīvs organisms - un tam, ai, kā var sāpēt. Kaut acīs, protams, neviena glezna jums nekliegs”.
Nekāda dekoratīvā tapete
Uz to Kuldīgas Mākslinieku rezidences vadītāja Ilze Supe atbildējusi, ka mākslas kritiķe objektīvā fiksējusi mirkli, kad Adatu fabrikas darbinieki mācījušies lietot interaktīvo tāfeli un loģiski, ka tā laikā ekrāns nēsāts šurpu turpu, bet tas nav bijis laikā, kas izstāžu zāle bijusi atvērta apmeklētājiem. Ilze Supe skaidro:
“Ļoti atvainojamies par sagādāto sarūgtinājumu. Foto noķerts mirklī, kad tieši nupat bija beigusies apmācība Adatu fabrikas komandai. Mācījāmies, kā rīkoties ar interaktīvo tāfeli, lai starptautiskajiem pakalpojumu dizaina maģistra studentiem tūlīt rudenī varētu nodrošināt hibrīda izglītību, tas ir, kad daži no studentiem atrastos klātienē Adatu fabrikā, un daži pievienotos tiešsaistē. Tāfele ir novietota malā, kā jau pienākas, un neaizsedz nevienu mākslas darbu. Adatu fabrika - AF (kā Jūs droši vien zināt, vai ne?) ir izglītības māja, būvēta Latvijas Mākslas akadēmijas studentiem.
Mums priekšā ir izaicinošs pirmais studiju gads, kurā piedalīsies ģeogrāfiski daudzveidīga studentu komanda. Ņemot vērā, ka AF ir Latvijas Mākslas akadēmijas mājvieta, mums bija svarīgi tajā apliecināt akadēmijas klātbūtni, tādēļ arī tika sarīkota izstāde “Koncentriskie viļņi”. Nebūt ne kā “dekoratīvs tapešu elements”, bet kā klātbūtnes apliecinājums.
Tūlīt septembra sākumā rīkosim AF atklāšanas svētkus, un nesen ar LMA rektoru tieši apspriedām, ka tieši šī izstāde ir galvenais AF notikums mājas atklāšanas svētkos. Vienlaikus arī apzināmies, ka mums vēl daudz uzdevumu priekšā, lai nupat rekonstruētajā mājā iekārtotos un sagatavotos studiju procesam rudenī. Pakāpeniski tiks piegādātas mēbeles – pakosim, skrūvēsim, uzstādīsim; vienā vārdā – iekārtosimies. Telpās ik pa laikam būs iekārtošanās “bardaks” – iepakojums, kastes, mēbeļu detaļas, lietas un mantas atradīsies haotiski saliktas telpās, kamēr tām atradīsim īsto vietu, u.t.t.. Tomēr šis haoss ir radošs un ar labu mērķi – Latvijā būs par vienu starptautiskas izglītības telpu vairāk. Mūsuprāt, šobrīd dot iespēju interesentiem apmeklēt AF un apskatīt izstādi, ir svarīgi, neraugoties uz iekārtošanās procesa klātbūtni, un var pat gadīties, ka tāda atvērtība tiešā un pārnestā nozīmē ir netipiska parādība – vai nu māja ir slēgta, kamēr meklējam vietu grāmatu plauktiem u.c. (kas nozīmē – AF nekad nebūtu publiski pieejama, jo rudenī sāksies studiju process un apmeklējuma iespējas būs niecīgas), vai arī apmeklētājs kļūst par dalībnieku mājas piedzimšanā, vienlaikus nepārprotami ieraugot, ka šīs vides iemītnieks ir tieši Latvijas Mākslas akadēmija.
Kuldīgas Adatu fabrikas mākslas telpa
No jūlija publikai atvērtas Kuldīgas Adatu fabrikas atjaunotās telpas - jauna kultūrtelpa Latvijā, kas no septembra kļūs par mājvietu Latvijas ...
Mazliet piesardzīgi raugāmies uz jautājumu, vai atsevišķs notikums (pieredze) uzreiz kļūst par tendenci – par šo padomāsim. Un rūpīgi apsvērsim arī, vai pēc “Koncentriskajiem viļņiem” ir rīkojama nākamā izstāde, kas LMA studentiem ļautu ik dienu atrasties mākslas telpā, nevis “parastā” skolas klasē. Katrā ziņā ar vislielāko cieņu pret Jums personīgi un ikkatru “Koncentrisko viļņu” autoru – vēlreiz atvainojamies”.
Adatu fabrika aicina
Kuldīgas novada pašvaldība informē, ka no 1. jūlija ikviens interesents var apskatīt Adatu fabrikas atjaunotās telpas - jaunu kultūrtelpu Latvijā, kas kļūs par mājvietu Latvijas Mākslas akadēmijas starptautiskās maģistra studiju programmas “Pakalpojumu dizaina stratēģijas un inovācijas” studentiem no visas pasaules.
Adatu fabrikā noslēgusies telpu atjaunošanas pirmā kārta, kas ietvēra telpu iekšdarbus, kā arī pabeigti teritorijas labiekārtošanas darbi. Vēl turpinās ēkas fasādes atjaunošana.
“Neraugoties uz to, ka Adatu fabrikas būvdarbi pilnībā nav pabeigti, esam nepacietīgi vērt durvis interesentiem un ļaut ieskatīties Zaigas Gailes biroja radītajos elegantajos interjeros. Tā kā no septembra Adatu fabriku sāks intensīvi apdzīvot tās galvenie lietotāji – studenti un prototipēšanas darbnīcas –, vasara ir īstā iespēja netraucēti ielūkoties Adatu fabrikas burvīgajā atmosfērā. Līdz septembra vidum Adatu fabrikā iekārtota izstāde “Koncentriskie viļņi”. Ikviens ir aicināts izmantot vasaras pauzi pirms studiju gada sākuma, lai iepazītu jauno kultūrtelpu Kurzemē – Adatu fabriku –, kā arī izcilu Latvijas mākslinieku darbus,” uzsver Kuldīgas Mākslinieku rezidences vadītāja Ilze Supe.
Telpas un izstāde apskatāma līdz 15. septembrim no trešdienas līdz svētdienai no pulksten 12.00 līdz 18.00. Supe skaidro, ka iecere par Adatu fabrikas izveidi radās 2015. gadā, kad Latvijas Mākslas akadēmija un Kuldīgas novada pašvaldība vienojās par ambiciozu plānu – Kuldīgā izveidot jaunu studiju programmu: “2016. gadā Latvijas Mākslas akadēmija uzsāka meklējumus jaunās studiju programmas saturam, lai tiktu radīts unikāls izglītības piedāvājums Latvijā un Baltijas valstīs. Savukārt Kuldīgas novada pašvaldība tam paralēli uzsāka Adatu fabrikas projekta īstenošanu ar mērķi topošajai studiju programmai iekārtot mājvietu. Metu konkursā tika izraudzīts arhitektes Zaigas Gailes biroja piedāvājums”.
Latvijas Mākslas akadēmija ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu izstrādājusi un 2021. gadā licencējusi pirmo pakalpojumu dizaina studiju programmu Baltijas valstīs “Pakalpojumu dizaina stratēģijas un inovācijas”. Programma ir starptautiska un tiek īstenota četru augstākās izglītības institūciju – Latvijas Mākslas akadēmijas, Lapzemes Universitātes, Rīgas ekonomikas augstskolas un Igaunijas Mākslas akadēmijas – sadarbībā.
Savukārt Kuldīgas novada pašvaldība ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu projekta “Jēkaba ceļa kultūras mantojuma un mākslas jaunrades magnēti” ietvaros vairāku gadu garumā īstenojusi Adatu fabrikas telpu atjaunošanu, lai 2022. gada septembrī šeit varētu sākt studiju procesu.