Beidzot pases un eID kartes var saņemt ātrāk; vairs nav jāgaida garajās rindās
Portāls Jauns.lv jau ziņoja, ka no 16. maija pakāpeniski visās Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) nodaļās var noformēt un saņemt pasi un eID karti arī rindas kārtībā. Noskaidrojām, kas mainītā klientu apkalpošanas kārtība ļāvusi apkalpot vairāk apmeklētāju, bet par garo rindu samazināšanos precīzāk varēs spriest tuvāko nedēļu laikā.
Kā vērtējama pirmā nedēļa, kad pēc pandēmijas ierobežojumiem atkal bija iespēja noformēt dokumentus rindas kārtībā?
PMLP sabiedrisko attiecību vadītāja Madara Puķe portālam Jauns.lv atbildēja: “Pārvalde atgriešanos pie pirms pandēmijas apkalpošanas kārtības vērtē pozitīvi, jo tas ļauj apkalpot vairāk klientu. Tāpat tas ļauj izvairīties no situācijām, kad klienti neierodas uz iepriekš veikto pierakstu un to arī neanulē.”
Pakalpojumus saņēma vairāk apmeklētāju
Viņa skaidroja, ka jau pirmajā nedēļā bija jūtams, ka līdz ar izmainīto apkalpošanas kārtību PMLP nodaļās pakalpojumus saņēma vairāk apmeklētāju.
Vienlaikus pēc pirmās nedēļas vēl nevar spriest, vai iepriekš novērotās garās apmeklētāju rindas ir būtiski samazinājušās. Precīzāk par to varēs spriest nākamās nedēļas beigās, kad būs apkopoti dati par pirmajām trīs nedēļām, kad gandrīz visās PMLP nodaļās pieejama apkalpošana rindas kārtībā.
Nebija milzīgu rindu
Jautāts, cik daudz cilvēku pagājušajā nedēļā izmantoja iespēju noformēt dokumentus rindas kārtībā un cik ilgi viņiem nācās gaidīt rindās, lai noformētu dokumentus, Puķe norādīja, ka pārvaldei ir 29 nodaļas, līdz ar to apkalpoto cilvēku daudzums un gaidīšanas ilgums rindā no nodaļas uz nodaļu atšķīrās.
Bet kopumā milzīgas rindas PMLP nodaļās pagājušajā nedēļā netika novērotas. Visapmeklētākās bija pārvaldes Rīgas 1., 2. un 4. nodaļa, kā arī lielāko Latvijas pilsētu nodaļas.
Var doties jau šodien, nevis gaidīt augustu!
Runājot par to, vai līdz ar iespēju noformēt dokumentus rindas kārtībā samazinājās apmeklētāju aktivitāte, iepriekš pierakstoties vizītēm, Puķe paskaidroja, ka iepriekšēja pieraksta laiki ir būtiski samazināti, līdz ar to tie tiek ātri aizpildīti.
Iepriekšējā pieraksta sistēmā redzams, ka pirmās brīvās vietas Rīgas nodaļās ir tikai vasaras beigās. Ārpus Rīgas pieraksta laiki iespējami arī vasaras laikā.
Vienlaikus Puķe uzsvēra, ka cilvēki jau šodien var droši doties uz PMLP nodaļām un nokārtot dokumentus, gaidot rindas kārtībā. Piemēram, Rīgas 1.nodaļā otrdienas rītā nebija lielas apmeklētāju rindas.
Vairumu apmeklētāju apkalpo rindas kārtībā
Patlaban aptuveni 70-80% apmeklētāju tiek apkalpoti rindas kārtībā, un salīdzinoši neliela daļa ir to klientu, kurus apkalpo pēc iepriekšēja pieraksta. Piemēram, dienā var būt pieejami pieci iepriekšējā pieraksta laiki, bet 30 cilvēki tiek apkalpoti rindas kārtībā.
Puķe arī piebilda, ka aptuveni ceturtā daļa no cilvēkiem, kuri pieteikuši savu apmeklējumu iepriekš, neatnāk uz to. Patlaban ir tā: ja cilvēks neatnāk uz savu pieraksta laiku, viņa vietā pārvaldes darbinieki apkalpo citus apmeklētājus, kuri gaida rindā.
Svarīgi faktori, kas jāņem vērā
Kas jāatceras cilvēkiem, kuriem tuvākajā laikā būs jādodas uz PMLP nodaļām un jānoformē dokumenti? Pirmkārt, klientiem jāatceras, ka vecā pase un eID karte ir jānodod pārvaldē.
Tāpat jāatminas, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas likumprojekts “Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā” paredz, ka personas apliecība jeb eID karte no 2023. gada 1. janvāra būs obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim un nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu.
Savukārt pensionāriem pārejas periods, līdz kuram jānoformē eID karte, noteikts līdz 2030. gada 31. decembrim.
Bija jāgaida garās rindās
Portāls Jauns.lv jau ziņoja, ka pēdējā laikā PMLP nodaļas saskārās ar ļoti lielu klientu pieplūdumu. Lai nokārtotu dokumentus, rindā varēja nākties gaidīt vairākus mēnešus. Visgarākās rindas bija Rīgas nodaļās.
Puķe iepriekš minēja vairākus galvenos iemeslus, kāpēc izveidojušās tik garas rindas. Kā viens no iemesliem bija klientu pieplūdums, kuri pēc 23. februāra notikumiem Ukrainā vēlējās noformēt personu apliecinošus dokumentus bērniem. 2021. gada martā bija 5000 noformēti dokumenti bērniem, bet 2022. gada martā bija 25 000 noformēti dokumenti bērniem.
Vēl viens rindu iemesls bija personāla trūkums un papildu klientu pieplūdums, proti, pārvalde bez rindas noformēja dokumentus arī Ukrainas civiliedzīvotājiem. Tāpat rindas veicināja personu apliecinošo dokumentu nomaiņas cikla kārtējā pienākšana. Vēl bija liels skaits ar klientiem, kuri savus dokumentus bija pazaudējuši un/ vai nebija noformējuši pandēmijas laikā, jo tas nebija aktuāli.