Kultūra
2021. gada 2. decembris, 13:48

Pēc vandaļu demolēšanas darbiem atlikušās izskalotā vraka detaļas no Rītabuļļu pludmales pārvietotas uz Daugavgrīvas cietoksni

Jauns.lv / LETA

Ar Nacionālo bruņoto spēku (NBS) atbalstu pagājušā gada rudenī izskalotā vraka detaļas no Rītabuļļu pludmales pārvietotas uz Daugavgrīvas cietoksni, informēja Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes (NKMP) pārstāve Elvita Ruka, uzsverot, ka NKMP un biedrība "Bolderājas grupa" aicina to pašu izdarīt ar patvarīgi aizvāktajām vraka daļām.

Ruka pavēstīja, ka 30. novembrī ar NBS Nodrošinājuma pavēlniecības karavīru un tehnikas palīdzību uz Daugavgrīvas cietokšņa kazemātiem tika pārvietotas koka kuģa vraka detaļas no Rītabuļļu pludmales.

Šis vraka fragments tika izskalots krastā jau 2020. gada rudenī, bet, krītoties ūdens līmenim, tas pazuda pludmales smiltīs. Vraks atkal parādījās šī gada novembra sākumā, kad to atkārtoti apsekoja arī NKMP speciālisti.

Pēc NKMP pārstāves paustā, par šo atradumu vēstīja mediji, pēc kā vraka fragments tika bojāts. Tas tika sadalīts detaļās un daļa no brangām ar kvadriciklu neatļauti aizvesta uz nezināmu glabāšanas vietu. Atlikušās detaļas - kuģa apšuvuma dēļi - vairs nebija saistītas savā starpā, tās varēja tikt ieskalotas atpakaļ jūrā.

Brangu pazušana pierādīja, ka to saglabāšana pludmalē praktiski bija apdraudēta, uzsvēra Ruka. Trauksmi cēla arī iedzīvotāju biedrība "Bolderājas grupa" un izrādīja iniciatīvu vraka fragmentu glābšanai. NKMP atbalstīja un koordinēja pludmalē esošo vraka detaļu pārvietošanu uz Daugavgrīvas cietoksni, kur tām būs nodrošināti labi saglabāšanas apstākļi un tās būs pieejamas sabiedrības apskatei. Lai to paveiktu fiziski, NKMP lūdza un saņēma NBS palīdzību.

foto: Ekrānuzņēmums no LTV raidījuma "Panorāma"
Izskalotā kuģa vraka daļas Rītabuļļu pludmalē.

Uz Daugavgrīvas cietoksni tika pārvesti deviņi kuģa borta dēļi, garākie no tiem pat astoņus metrus gari, kā arī vairākas fragmentāras un viena vesela liela izmēra branga. Kuģis bijis būvēts no priedes, borta dēļi stiprināti salaidu tehnikā, stiprinājumiem izmantotas gan koka, gan dzelzs tapas.

Šādus paņēmienus un materiālus kuģubūvē izmantoja gadsimtiem ilgi, tāpēc noteikt kuģa datējumu bez specifiskām koka materiāla analīzēm šajā gadījumā ir ļoti grūti, skaidroja NKMP pārstāve. Tomēr varētu pieņemt, ka šis borta fragments nāk no kāda 18. vai 19. gadsimta burinieka, apstiprina NKMP arheoloģijas eksperts Jānis Meinerts, kas veica izpēti un koordinēja pārvešanas procesu.

NKMP un "Bolderājas grupa" aicina atsaukties tos vēstures entuziastus, kas nelegāli aizveda citas vraka daļas, un nogādāt tās Daugavgrīvas cietoksnī - tikai kopā tām ir vērtība, izpētes un izstādīšanas potenciāls.