Jūrmalas dome pārsniegusi pilnvaras, pagarinot iebraukšanas nodevas piemērošanas periodu, paziņo VARAM
foto: Ieva Čīka/LETA
Cilvēki iegādājas autotransporta caurlaides iebraukšanai Jūrmalā.
Novadu ziņas

Jūrmalas dome pārsniegusi pilnvaras, pagarinot iebraukšanas nodevas piemērošanas periodu, paziņo VARAM

Jauns.lv / LETA

Jūrmalas dome pārsniegusi savas pilnvaras, pagarinot nodevas piemērošanas periodu par iebraukšanu pilsētā, secinājusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM).

Jūrmalas dome pārsniegusi pilnvaras, pagarinot ieb...

VARAM Sabiedrisko attiecību nodaļā informēja, ka ministrija nosūtījusi vēstuli Jūrmalas pašvaldībai ar aicinājumu pārskatīt domes lēmumus paaugstināt nodevu par iebraukšanu pilsētā un pagarināt nodevas piemērošanas periodu no pieciem mēnešiem līdz kalendāram gadam.

30.septembra domes sēdē Jūrmalas pašvaldības deputāti lēma no 2022.gada 1.aprīļa noteikt iebraukšanas maksu visa gada garumā, turklāt caurlaides cenu nosakot trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā.

VARAM vērš uzmanību, ka likumā "Par autoceļiem" noteikts, ka valsts un pašvaldību autoceļi, tostarp arī ielas ir lietojamas bez maksas, un pašvaldībām nav dots deleģējums noteikt maksu par pašvaldības ceļu un ielu lietošanu. Jūrmalas pašvaldība ir pieņēmusi saistošos noteikumus ar mērķi ierobežot tranzīta satiksmi caur tās teritoriju. Pēc būtības pašvaldība ir noteikusi nodevu par pašvaldības ielu lietošanu, tādējādi pieņemot saistošos noteikumus pretēji likumā noteiktajam pilnvarojumam.

VARAM uzsvēra, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā, un tādejādi pašvaldībai ir jārada mehānismi un pasākumi, kas veicinātu, nevis bremzētu uzņēmējdarbības attīstību. Bez tam saskaņā ar pieejamo informāciju pašvaldība lēmumu pieņēmusi, nekonsultējoties ar sabiedrību, kā to prasītu laba pārvaldība gadījumos, kad lēmumam var būt būtiska ietekme uz ikvienu iedzīvotāju.

VARAM ieskatā iebraukšanas maksas paaugstināšana var negatīvi ietekmēt vietējo uzņēmējdarbības vidi, tādēļ aicina pārvērtēt nodevas nepieciešamību, kā arī nodevas mērķi un izskatīt, vai konkrētus mērķus nav iespējams sasniegt ar mazāk privātpersonu tiesību ierobežojošiem mehānismiem.

Ministrija secinājusi, ka pašvaldība, pieņemot lēmumu par nodevas apmēra paaugstināšanu un nodevas apmaksas perioda pagarināšanu, nav izvērtējusi nodevas apmēra samērīgumu, kā arī tai nav bijusi izpratne par pašvaldības sniegto pakalpojumu, par ko maksājama nodeva par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā. Ministrija secina, ka pašvaldība ir pārsniegusi tai normatīvajos aktos piešķirto deleģējumu.

Pārskatot saistošo noteikumu regulējumu, VARAM aicina pašvaldību veikt konsultācijas ar privātpersonām, kā arī izvērtēt tūrisma nozares intensitātes, tranzīta satiksmes plūsmas, kā arī gaisa un trokšņu piesārņojuma izmaiņas pavasara/vasaras periodā un rudens/ ziemas periodā, veicot detalizētus aprēķinus. Tāpat ministrija aicina veikt izpēti par noteiktā regulējuma ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, ņemot vērā pašvaldības funkciju uzņēmējdarbības attīstības jomā.

Kā vēstīts, no nākamā gada 1.aprīļa Jūrmalā tiks atjaunota iebraukšanas maksa visu gadu, turklāt caurlaides cenu plānots noteikt dārgāku nekā līdz šim - trīs eiro apmērā dienā.

Kā skaidroja pašvaldībā, iebraukšanas maksa Jūrmalā tika noteikta 1996.gadā, un tās apmērs tajā laikā bija 1 lats ( 1,42 eiro). Pēdējo reizi iebraukšanas maksas apmērs Jūrmalas īpaša režīma zonā tika mainīts 2014.gadā, to nosakot 2 eiro. Ņemot vērā to, ka ik gadu kūrortpilsētā pieaug satiksmes intensitāte, kas rada trokšņa un gaisa piesārņojumu, secināts, ka caurlaides apmērs maksa 2 eiro apmērā nav pietiekami stimulējošs līdzeklis apvedceļa vai videi draudzīgāka transporta izmantošanai. Tāpat tika ņemta vērā kopējā ekonomiskā izaugsme šajos gados.

Domes sēdē šodien arī tika izteikts priekšlikums iebraukšanas maksu noteikt 5 eiro apmērā, taču vairums deputātu šo priekšlikumu neatbalstīja, paliekot pie ieceres iebraukšanas maksu noteikt 3 eiro apmērā.

Pašvaldība uzsvēra, ka arī pēc iebraukšanas maksas palielināšanas, tās apmērs, salīdzinot ar maksu par auto novietošanu, ko iekasē citās Latvijas piejūras administratīvajās teritorijās, ir būtiski zemāks, jo autostāvvietas Jūrmalas teritorijā ir bez maksas.

Pašvaldībā skaidroja, ka noteikumus kūrortpilsētā iecerēts mainīt, lai mazinātu tranzīta satiksmes plūsmu un stimulētu braucējus izmantot videi draudzīgākus transporta veidus.

Deklarēto jūrmalnieku īpašumā vai turējumā esošiem transportlīdzekļiem caurlaides tāpat kā līdz šim būs bez maksas. Nemainīga paliks arī ilgāka termiņa iebraukšanas caurlaižu maksa, proti, nedēļas caurlaide septiņām dienām maksās 10 eiro, mēnesim jeb 30 dienām - 31 eiro, trīs mēnešiem jeb 90 dienām - 55 eiro.

Caurlaide visam gadam maksās 180 eiro, kas ir 0,49 eiro dienā, pusgadam jeb 180 dienām caurlaide maksās 107 eiro, bet 270 dienām - 150 eiro.