Aptauja: 71% skolas vecuma bērnu vecāki uzskata, ka šogad jaunā mācību gada sākšana būs atšķirīga
Vairums jeb 71% skolas vecuma bērnu vecāki ir pārliecināti, ka gaidāmā mācību gada sākšana būs atšķirīga no iepriekšējiem gadiem, liecina mobilo sakaru operatora SIA "Bite Latvija" veiktā aptauja.
Vaicāti, vai, ņemot vērā ieilgušās attālinātās mācības, šogad jaunā mācību gada uzsākšana klātienē atšķirsies no citiem gadiem, 45% vecāku atzinuši, ka tā tas noteikti būs, jo attālināto mācību formāts ir mainījis skolas ikdienas dzīvi.
Vienlaikus 26% tam drīzāk piekrīt un, viņuprāt, mācības pēc attālinātā gada nekad vairs nebūs tādas kā agrāk.
Tikmēr 16% uzskata, ka attālināto mācību pieredze nebūs ietekmējusi jauno mācību gadu, jo mācību process netika apstādināts, kamēr 13% atzīst, ka nezina, vai kaut kas būs mainījies, tomēr jauno mācību gadu gaida ar bažām.
Gatavojot bērnu mācībām klātienē pēc aizvadītā attālinātā mācību gada, respondenti visbiežāk jeb 43% gadījumos norādījuši, ka vislielākā uzmanība jāpievērš bērnu mācību sekmēm - proti, iekavēto zināšanu apgūšanai un mācību rezultātu uzlabošanai.
Kā otru biežāk izvēlēto variantu - 34% gadījumu - vecāki atzīmējuši bērnu adaptāciju, neatkarīgi no viņu vecuma, jo atgriešanās skolā klātienē ir arī atgriešanās lielākā kolektīvā, atšķirīgā dienas režīmā un citos jaunos apstākļos.
Trešais biežāk izvēlētais aspekts, kam, pēc vecāku domām, jāvelta būtiskākā uzmanības daļa, ir bērnu sociālajām prasmēm - spējai draudzēties, sarunāties un tamlīdzīgi. To atzinuši 29% aptaujāto.
Līdzīgās domās vecāki ir arī par nepieciešamību pievērst lielāku uzmanību bērnu pašorganizācijas prasmēm - spējai salikt pašiem savu skolas somu, laicīgi pamosties, plānot dienu. Tā uzskata 28% respondentu.
Psihoterapeits, Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Konstantinovs norāda, ka neatkarīgi no vecuma, gads bērna attīstībā ir ļoti ilgs laika posms. Tāpat jāņem vērā, ka bērni adaptējas visu laiku, un šobrīd ir pielāgojušies "mājas dzīves" nosacījumiem. Lai arī katram tas būs atšķirīgi, adaptācija atkal jauniem apstākļiem - skolas dzīvei klātienē - prasīs noteiktu laiku, kā arī sagādās stresu, spriedzi.
"Lai gan sekmes ir svarīgas, socializēšanās, draudzēšanās un virkne citu prasmju ir regulāri jātrenē. Ja bērni to pienācīgi nav darījuši veselu gadu, būs skolēni, kuri ienāks skolā un gluži vai nostāsies uz starta līnijas maratonam, neesot sagatavojušies skrējienam. Jau gaidot jauno mācību cēlienu, pieaugušie var laikus pavērot, kuras prasmes bērniem, atbilstoši viņu vecumam, būtu jātrenē visvairāk," sacīja Konstantinovs.
Viņš skaidroja, ka vienam tā var būt draudzēšanās, citam - pašorganizēšanās, socializēšanās vai noteikumu ievērošana. "Vēlos uzsvērt, ka arī atgriešanās pie iepriekš apmeklētiem pulciņiem, sporta nodarbībām, kas bērniem patīk un fiziski nodarbina, ir ļoti būtiska, tāpēc vecākiem jāiedrošina savas atvases to darīt. Tāpat atkalredzēšanās skolā noteikti sagādās bērniem spriedzi, un sekošana līdzi viņu emocionālajai pašsajūtai, ir vienlīdz nozīmīga," piebilda Konstantinovs.
Pēc viņa teiktā, jaunākie bērni attālināto mācību režīmu pārdzīvoja vieglāk, jo varēja būt ilgāk kopā ar vecākiem, savukārt vislielākos izaicinājumus atgriešanās skolas solā nesīs tieši pusaudžiem, kuri aizvadīto mācību gadu pavadīja mājās visilgāk no visiem, turklāt ne tikai Latvijā, bet arī visā Eiropā.
Kontantinovs arī atzina, ka šogad, vairāk nekā citus gadus, pieaugušajiem jābūt īpaši pacietīgiem. Atgriešanās skolas dzīvē nozīmēs arī jaunu noteikumu ieviešanu visu vecumposmu bērniem, piemēram, attiecībā uz uzvedību stundās vai sarunās ar skolotājiem. Tāpēc šajā mācību gadā vecākiem un pedagogiem ir jābūt gataviem bērniem vairākkārt soli pa solim paskaidrot, kas no viņiem tiek sagaidīts.
Aptauju veica "Bite Latvija" sadarbībā ar pētījumu kompāniju "Norstat Latvija". Tā īstenota 2021.gada augustā, aptaujājot vairāk nekā 700 Latvijas iedzīvotājus, kuriem ir skolas vecuma bērni.