foto: Zane Bitere/LETA
Pilnībā vakcinēts, bet netiek pie derīga sertifikāta: kā risināt šādu situāciju?
Pēc pirmās Vaxzevria potes Zigmunda sertifikāts – kā to pieļauj konkrētā ražotāja vakcīna – darbojies, taču pēc otrās viņam vakcinētā privilēģijas zudušas. Problēma bijusi e-veselības sistēmā.
Sabiedrība
2021. gada 8. jūlijs, 05:48

Pilnībā vakcinēts, bet netiek pie derīga sertifikāta: kā risināt šādu situāciju?

Jauns.lv

Jau no 1. jūnija Latvijā ikviens, kurš ir laikus vakcinējies pret Covid-19 vai arī izslimojis šo kaiti noteiktā laika periodā, ir tiesīgs iegūt speciālu digitālu sertifikātu, kurš imūnos ļaudis atbrīvo no virknes ierobežojumu.

Taču, kā liecina rīdzinieka Zigmunda Fricsona pieredze, ne katram ar šo Covid-19 digitālo sertifikātu savlaicīgu un pelnītu iegūšanu viss norit gludi.

Viņš pirmo “Vaxzevria” (“AstraZeneca”) saņēma jau 3. aprīlī un otro – 21. jūnijā, taču laikā, kad attiecīgās vakcīnas gadījumā jau būtu jāuzrādās derīgam sertifikātam, tas nav bijis pieejams.

Tā tas esot bijis aptuveni deviņas dienas, turklāt pēc otrās potes saņemšanas pirmās “Vaxzevria” saņemtās devas sertifikāts, kurš jau atceļ virkni ierobežojumu, palicis nederīgs.

“Kāpēc tiek nelikumīgi ierobežotas manas tiesības? Cik tā sistēma izmaksāja un kura neizdarība tā ir?” portālā “Facebook” neapmierinātību pauda Zigmunds.

Saņemot otro poti, abi sertifikāti ir nederīgi

Jauns.lv ar Zigmundu sazinājās brīdī, kad ķibele ar digitālo Covid-19 sertifikātu jau bija atrisināta, un ļoti iespējams, ka viņa pieredze lieti noderēs citiem, kuri varētu nonākt līdzīgā situācijā.

No Nacionālā veselības dienesta (NVD) tik tiešām zināms, ka šis nebūt nav bijis vienīgais šāda veida gadījums.

“Nesen, 30. jūnijā, apmeklēju ēstuvi, kur apsargs noskenēja manu sertifikātu un tas uzrādījās kā nederīgs. Ielādēju vēlreiz attiecīgo vietni caur Latvija.lv portālu un lejuplādēto sertifikātu uzrādīju vēlreiz, taču tas atkal uzrādījās kā nederīgs. Otro “Vaxzevria” poti biju saņēmis jau pirms deviņām dienām, kas nozīmē, ka sertifikātam jau sen vajadzēja darboties. Turklāt ir vēl kas – tā kā konkrētā vakcīna jau pēc pirmās potes un 11 dienām dod iespēju tikt pie derīga sertifikāta, maija beigās biju devies uz ēdināšanas iestādi un tur ar pirmās potes sertifikātu viss bija labi, taču pēc otrās potes arī tas kļuva nederīgs!” stāsta Zigmunds.

Viņš zvanījis uz “ATTA Centre” izveidoto vakcinācijas centru, kurā saņemtas abas potes un pieprasījis šo situāciju ātri risināt.

“Mans darbs ir saistīts ar pasākumu organizēšanu klātienē. Nespēja to darīt ļoti ietekmētu manas finanses,” piebilda Zigmunds.

Nepilnas stundas laikā pirmais sertifikāts no nederīga kļuvis par derīgu, taču otrais sertifikāts joprojām nav bijis pieejams.

Problēmas risinājums – E-veselībā

“Vēl pēc aptuveni 30 minūtēm, atkārtoti ielādējot savus vakcinācijas sertifikātus vietnē, uzrādījās otrs sertifikāts. Vēlāk man atzvanīja arī “Veselības centru apvienība” (VCA) [atbild par vakcinēšanu] un izstāstīja, ka viņu pusē sistēmā esot viss kārtībā, bet neesot kaut kas nostrādājis E-veselības portālā. Cik nopratu no viņas teiktā, tad informācija par manis veikto otro poti tika ievadīta atkārtoti manuāli, un tad visi dati sinhronizējās,” pauda Zigmunds.

Arī NVD pārstāve, Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas vietniece Ginta Ozoliņa Jauns.lv apstiprināja, ka konkrētais gadījums nav vienīgais, kurā problēma beigu beigās konstatēta E-veselības sistēmā. Lai to atrisinātu, kā jau minēts, manuāli jāievada dati par vakcinācijas faktu.

“Ja iedzīvotājs ir veicis pilnu vakcināciju pret Covid-19, bet atbilstošs sertifikāts nav pieejams tīmekļvietnē Covid19sertifikats.lv, nepieciešams pieslēgties E-veselības portālam Eveseliba.gov.lv un pārbaudīt, vai informācija par veikto vakcināciju ir redzama sadaļas "Vakcinācijas dati" apakšsadaļā "Vakcinācijas fakti", atlasot noteiktu laika periodu kalendārā. 

Ja informācija par veikto vakcināciju E-veselības portālā ir redzama – par neesošo digitālo Covid-19 sertifikātu ir jāinformē NVD, zvanot pa tālruni 8989 vai rakstot e-pastu uz  covid19sertifikats@vmnvd.gov.lv.

Ja tā nav redzama – aicinām sazināties ar ārstniecības iestādi, kurā tika veikta vakcinācija pret Covid-19, un lūgt pārbaudīt elektroniski ievadītos vakcinācijas datus. Informācijas pārbaudi E-veselības portālā ir nepieciešams veikt, jo dati vakcinācijas sertifikāta izveidei tiek saņemti no E-veselības sistēmas. Datu ievadi E-veselības sistēmā veic vakcinācijas veicējs. Informācija par laboratorijas testa rezultātu un pārslimošanas faktu tiek saņemta no laboratorijām.  Savukārt, ja nav pieejams sertifikāts par veiktā laboratoriskā testa rezultātu vai sertifikāts par Covid-19 pārslimošanu (pārslimošanai ir jābūt apstiprinātai laboratoriski), iedzīvotājam ieteicams sazināties ar konkrēto laboratoriju un pārliecināties, ka laboratorija ir veikusi datu ievadi valsts E-veselības sistēmā,” skaidro NVD pārstāve.