Sabiedrība

Puikas ālējas ar elektriskajiem skrejriteņiem ielas vidū

Jauns.lv

Tā kā arvien vairāk cilvēku braukšanai izmanto elektriskos skrejriteņus, nesen noteikta jauna kārtība to lietošanai. Elektroskrejriteņus nedrīkst izmantot bērni līdz 14 gadu vecumam un ar tiem nedrīkst ālēties pa ielām, neturoties pie stūres. Tāpat ar elektroskrejriteņiem aizliegts vest bērnus uz bērnudārziem.

Puikas ālējas ar elektriskajiem skrejriteņiem iela...

Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka nesen ir stājies spēkā jauns tiesiskais regulējums par elektroskrejriteņiem.

Tikai pa vienam

Noteikts, ka elektroskrejritenis ir transportlīdzeklis, kas ir aprīkots ar elektromotoru un kura konstrukcijā paredzētais maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 25 kilometrus stundā. Tam nav pedāļu, tas paredzēts braukšanai vienam cilvēkam un ir aprīkots ar stūri, kas ir mehāniski savienota ar kāju atbalsta virsmu.

Elektroskrejritenim jābūt tehniskā kārtībā un aprīkotam ar bremzēm. Braukšanas laikā priekšā jādeg baltam apgaismojumam, bet aizmugurē - sarkanam.

Tikai no 14 gadu vecuma

Ar elektroskrejriteni drīkst pārvietoties tikai no 14 gadu vecuma. Turklāt no 14 līdz 17 gadu vecumam vadītājam jābūt velosipēdista vai cita transportlīdzekļa vadītāja tiesībām.

Braucot ar elektroskrejriteņiem, ieteicams lietot aizsargķiveres, bet tas nav obligāti.

Priekšroka gājējiem

Elektroskrejriteņu izmantošanas kārtība ir tieši tāda pati kā velosipēdiem - drīkst izmantot visu velo infrastruktūru, tostarp velo joslas, velo celiņus.

Ja tādu nav, var izmantot gājēju ietves. Protams, braucot ar elektroskrejriteņiem pa gājēju ietvēm, jāatceras, ka priekšroka ir gājējiem. Pārvietojoties pa ietvēm, jāizvēlas atbilstošs braukšanas ātrums, piemēram, gājēju ātrums. Jebkurā gadījumā jādara viss iespējamais, lai nenotiktu sadursmes ar gājējiem.

Atsevišķos gadījumos ar elektroskrejriteņiem var pārvietoties pa brauktuvi. Tas var notikt atsevišķos ceļa posmos, kur nav velo infrastruktūras un intensīvas satiksmes un maksimālais ātrums ir 50 km/h. Tādās vietās jābrauc pēc iespējas tuvāk brauktuves labajai malai.

Nevest lielu kravu

Policisti ikdienā novērojuši tādus elektroskrejriteņa lietotājus, kas nezina vai pat ignorē noteikumus, ka nedrīkst vest pasažierus, ka nedrīkst braukt, neturot stūri, ka braukšanas laikā nedrīkst turēties pie cita transportlīdzekļa, kā arī nedrīkst pārvadāt kravu, kas apdraud pašu vadītāju vai citus ceļu satiksmes dalībniekus.

Braukšanas laikā nav ieteicams sazināties pa telefonu. Braucot ar elektroskrejriteņiem, abām rokām vajadzētu būt uz stūres.

Bīstamais ceļš uz bērnudārzu

"Visbīstamāk ir tas, ka vecāki pārvadā savus bērnus. It sevišķi tas ir redzams no rītiem pie pirmskolas izglītības iestādēm, kad ar skrejriteni atved bērnu. Uzskatu, ka tas ir ļoti bīstami gan bērnam, gan citiem, jo kritiena rezultātā sekas var būt ļoti smagas," Jančevskis teica.

Vecākiem nevajadzētu vest bērnu arī pičpaunā vai opā, braucot ar elektrisko skrejriteni. "Tas arī nav pieļaujams. Tas pārkāpums tik un tā būs kvalificējams kā pasažieru pārvadāšana. Tas ir pat bīstamāk nekā tad, ja bērns pats stāv uz atbalsta virsmas."

Pusaudži ālējas ielās

Policisti ielās novērojuši arī pusaudžus, kas elektroskrejriteņus izmanto pa vairākiem, vadā viens otru un ālējas pa ielām.

Līdz jaunajam regulējumam policisti strādāja preventīvi ar pusaudžiem un, redzot tādas situācijas, pusaudžiem tika norādīts novērst šādus gadījumus. Līdz tam nebija juridiska pamata saukt vadītājus pie atbildības, bet drošības nolūkos viņiem aizrādīja jau iepriekš.

Ir arī bojāgājušie

Policijas apkopotie dati liecina, ka pērn notika 88 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bija iesaistīti elektriskie skrejriteņi. Tajos cieta 62 cilvēki un bojā gāja divas personas. Arī 2019. gadā avārijās ar skrejriteņiem bija divi bojāgājušie. Ar katru gadu elektriskie skrejriteņi kļūst arvien vairāk un līdz ar to pieaug arī avāriju skaits.

Šogad līdz 30. maijam jau reģistrēti 37 negadījumi ar elektroskrejriteņiem. Tajos cieta vairāk nekā 20 cilvēki, turklāt divas personas bija smagi ievainotas.

Turklāt sešos gadījumos skrejriteņu vadītāji atradās alkohola reibuma stāvoklī. Elektroskrejriteņu vadītājiem (līdzīgi kā velosipēdistiem) ir noteikta atbildība par braukšanu reibumā, kā arī par citiem pārkāpumiem.

Tik maziņš, ka knapi var aizsniegt stūri

Policijas pārstāvis arī norādīja, ka jaunā kārtība attiecas arī uz cilvēkiem, kuri lieto nomātus elektroskrejriteņus. Bez tam viņiem vajadzētu arī sekot līdzi lietošanas noteikumiem.

Gadās, ka skrejriteni iznomā viens cilvēks, bet lieto cits, kurš nav sasniedzis 14 gadu vecumu un izmanto to neadekvātā veidā. Likumsargi aicina pieaugušos un 14 gadus sasniegušos cilvēkus nedot elektroskrejriteņus braukšanai jaunākiem bērniem.

Redzēti gadījumi, kad ar elektrisko skrejriteni brauc tik mazs bērns, ka riteņa stūre ir vienā līmenī ar viņa pieri. Pēc būtības šis mazais bērns nav spējīgs adekvāti manevrēt ar elektroskrejriteni. Ja strauji jāmaina braukšanas virziens vai jāapbrauc kāds šķērslis, tad var gadīties smags kritiens ar sasitumiem.

Lielākoties Rīgā un lielajās pilsētās

Tuvākajā laikā policija plāno pastiprināt preventīvu darbu saistībā ar elektroskrejriteņu lietošanu.  Tā kā jaunie noteikumi stājās spēkā tikai nesen, tad tikai pēc kāda laika (visticamāk, gada beigās) varēs pateikt, cik paklausīgi ir bijuši elektroskrejriteņu vadītāji.

Pamatā elektroskrejriteņus izmanto Rīgā un citās lielajās pilsētās, bet gadās, ka negadījumi notiek un iereibušos braucējus pieķer arī ārpus lielpilsētām.