„Saņēmu spļāvienu sejā!” Invalīdu Jāni „izdzen” no rehabilitācijas klīnikas
foto: Ivars Soikāns/LETA
Invalīdam Jānim sarūgtinātam par apkalpošanu nācās pamest rehabilitācijas klīniku, jo, pēc viņa ieskata, tajā valdīja augstprātīga un birokrātiska attieksme (ilustratīvs foto).
Sabiedrība

„Saņēmu spļāvienu sejā!” Invalīdu Jāni „izdzen” no rehabilitācijas klīnikas

Elmārs Barkāns

"Likums un Taisnība"

1. grupas invalīds Jānis Rušenieks augusta beigās, kā pats saka, saņēma spļāvienu sejā. Viņam bija pienākusi mēnešiem ilgi gaidītā rinda uz procedūrām rehabilitācijas centra „Vaivari” ambulatorajā klīnikā Rīgā. Tomēr procedūru dienā viņam dziļi aizvainotam nācās klīniku pamest, jo Jānis nebija paņēmis līdzi ārsta nosūtījuma oriģinālu - tikai kopiju. Klīnikas vadība gan noraida sev adresētos pacienta apvainojumus – Rušenieka kungs pats negribējis ieklausīties klīnikas darbinieku teiktajā.

„Saņēmu spļāvienu sejā!” Invalīdu Jāni „izdzen” no...

Tāpat pacients arī ir neapmierināts ar to, ka pie ārstniecības iestādes nav varējis atrast autostāvvietu. Viņš „Facebook” pauž savu sašutumu:

„Emocijas sita augstu vilni”

„Šodien (27. augustā) saņēmu spļāvienu sejā un auksta ūdens šalti vienlaicīgi. Tajā brīdī sapratu tos cilvēkus, kuri vēlas, lai viņiem rokās būtu beisbola nūja vai kalašņikova automāts. Skarbas vēlmes? Man kā pacifistam, pavisam noteikti.

Pēc vairāk nekā astoņu mēnešu gaidīšanas rindā uz valsts apmaksātiem fizioterapeita pakalpojumiem pienāca mana kārta „Vaivaru” Ambulatorajā rehabilitācijas klīnikā Rīgā, Vienības gatvē. Jāierodas 27. augustā, tad arī varēšot vienoties par turpmāko.

Noteiktajā datumā ierodoties pie klīnikas, meklējām klientu autostāvvietu vai vismaz stāvvietu personām ar invaliditāti. Nē, tādu nebija. Pretī klīnikai ir zīme - apstāties aizliegts, pie klīnikas paceļamā barjera, pirms kuras ir zīme, ka iebraukt drīkst tikai ar rehabilitācijas centra atļaujām. Pie rehabilitācijas klīnikas nav attiecīga stāvvieta! Nu kā tā var?! Nolaidība, vienpirksta pierīte vai klajs cinisms?

Pēc ilgas meklēšanas šķērsielā atradās brīva stāvvieta. Mierīgā garā pa „gludajām” Rīgas ielām un trotuāriem, sēžot ratiņkrēslā, ar asistenta palīdzību nonācu līdz augstajai reģistratūras letei. Aiz tās sēdēja divas jaunas sievietes (redzamas bija tikai galvas augšējās daļas), kuras, nepieceļoties no savām vietām, paņēma manu ID karti.

Tad sekoja jautājums: „Kur ir norīkojums?” Atbildēju, ka astoņus mēnešus atpakaļ to nosūtīju uz e-pastu. Pretī: „Mums ir tikai kopija, man vajag oriģinālu”. Mani neviens nebrīdināja, ka ir jābūt norīkojuma oriģinālam, bet, ja vajag, teicu, tad nākamreiz to varu atvest. Atbilde: „Ja nav oriģināla, nekāds fizioterapeita pakalpojums nevar tikt sniegts”.

Tajā brīdī nesavaldījos un pateicu pāris skarbus vārdus gan par attieksmi, gan par birokrātijas kalngaliem, gan par neesošo autostāvvietu personām ar kustību traucējumiem. Pagriezāmies un braucām prom. Emocijas sita ļoti augstu vilni. Bija neizpratne - kas tā bija: vēlme izrādīt savu amata visvarenību?; vietas ierādīšana?; totāla nespēja izprast situāciju?

Ja zvanīšanas uz klīniku reizē man tiktu norādīts, kas ir jāņem līdzi (norīkojums no Nacionālā rehabilitācijas centra (NVC) „Vaivari”), tad to būtu izdarījis. Tas, ka NRC „Vaivari” meitas kompānijā - Ambulatorajā rehabilitācijas klīnikā kopija neder, ka nenotiek elementāra elektroniska dokumentu apmaiņa vienas sistēmas iestādes ietvaros, pat nespēju iedomāties.
.
Šī situācija sagrāva visu līdz šim pozitīvo priekšstatu par šo iestādi. Mēģinu analizēt notikušo, bet prātā stāv tikai beisbola nūja un „kalašs”, jo lietas nelīmējas kopā!”

„Viņš kļuva rupjš pret klīnikas darbinieci”

foto: Edijs Pālens/LETA
Rehabilitācijas centra „Vaivari” klīnikā Rīgā, Vienības gatvē.
Rehabilitācijas centra „Vaivari” klīnikā Rīgā, Vienības gatvē.

Vaivaru ambulatorās rehabilitācijas klīnikas vadītāja pienākumu izpildītājs Toms Nulle Jauns.lv radušos situāciju ar Rušenieka kunga apkalpošanu skaidro šādi:

„Klīnikas teritorijā ir autostāvvietas, kurās klīnikas apmeklētāji var novietot auto.  Stāvvietas ir pieejamas no Robežu ielas puses, pie iebraukšanas stāvvietās ir zīme „ „P” Ar NRC Vaivari atļaujām”. Atļauju novietot auto klīnikas apmeklētāji var saņemt gan iepriekš sazinoties telefoniski vai elektroniski, gan arī klātienē ierodoties klīnikā. Ne pacients, ne viņa pavadonis nav jautājis klīnikas darbiniekiem par auto novietošanas iespējām.

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā pacienti var saņemt valsts budžeta apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, pacientam jāuzrāda nosūtījuma oriģināls, kā arī personu apliecinošs dokuments. Tas arī vienmēr tiek atgādināts pacientiem, telefoniski uzaicinot viņus ierasties klīnikā un saņemt rehabilitācijas pakalpojumus.

Tomēr atsevišķos gadījumos, ja pacients kādu iemeslu dēļ nav paņēmis līdzi nosūtījuma oriģinālu (piemēram, aizmirsis), izprotot, pacienta situāciju, klīnikas darbinieki piedāvā pacientiem nosūtījumu atnest nākamajā apmeklējuma reizē. 
Diemžēl, Rušenieka kungs, uz darbinieces lūgumu uzrādīt oriģinālo nosūtījumu, atbildēja, ka viņam tāda neesot un kļuva rupjš pret klīnikas darbinieci, kas vēlējās viņam palīdzēt un uzreiz pameta klīnikas telpas.

Rušenieka kungs nekādā gadījumā netika mudināts pamest klīniku. Tieši pretēji – pacients pameta klīniku steigā pēc paša iniciatīvas un nav vērsies arī pie klīnikas vadības, lai rastu risinājumu situācijai.

Paskaidrojam, ka E-veselības sistēmā nosūtījumu var apskatīt tikai tādā gadījumā, ja tas ir izveidots E-veselības sistēmā. Šobrīd Latvijā ārstu nosūtījumi tiek veidoti papīra formātā, ārpus E-veselības sistēmas, tādēļ pacientam ir jāuzrāda nosūtījuma oriģināls”.

Visus ārstu nosūtījumus E-veselība varēs redzēt līdz gada beigām

Jauns.lv interesējās, kad beidzot E-veselības sistēmā varēs redzēt visus ārsta nosūtījumus un ne pacientiem, ne medicīnas darbiniekiem nevajadzēs krāmēties ar papīru kalniem. Nacionālā veselības dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste Anna Karolīna Šaule Jauns.lv solīja, ka tas būs jau pēc dažiem mēnešiem – līdz gada beigām:

“Daudzi ārsti un ārstniecības iestādes lieto savas, lokālās (ar E-veselību integrētās) sistēmas, kurās e-nosūtījums pašlaik nav pieejams. Darbu pie e-nosūtījumu testēšanas integrētajās sistēmās plānots uzsākt novembrī, kā arī plānots, ka e-nosūtījumi integrētajās sistēmās būs pieejami līdz gada beigām”.