RTU studenti izstrādājuši sistēmu autobusu pienākšanas laika prognozēšanai
foto: unsplash.com
Sabiedrība

RTU studenti izstrādājuši sistēmu autobusu pienākšanas laika prognozēšanai

Jauns.lv / LETA

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes (DITF) studenti izstrādājuši sistēmas prototipu, kas prognozē autobusu ierašanās laiku pieturvietās, ņemot vērā reālā laika autobusu kustības datus,  informēja RTU pārstāve Gundega Preisa.

RTU studenti izstrādājuši sistēmu autobusu pienākš...

Pēc viņas minētā, risinājums tapis sadarbībā ar AS "Cata", un tiek apsvērta mobilās lietotnes attīstīšana, nodrošinot tās darbību visos uzņēmuma apkalpotajos maršrutos. 

Ierašanās laika prognozēšanai nepieciešamos algoritmus un mašīnmācības modeļus savā bakalaura darbā izstrādāja DITF akadēmiskās bakalaura studiju programmas "Informācijas tehnoloģija" absolvents Vsevolods Guļajevs Vadības informācijas tehnoloģijas katedras (VITK) asociētā profesora Jāņa Kampara vadībā, bet atbilstoša mobilā lietotne tika radīta studiju kursā "Datu integrācijas un mākoņdatošanas seminārs".

"Sastrēgumi, ceļa remonti, negadījumi uz ceļiem un slikti laika apstākļi - tie ir tikai daži no iemesliem, kas kavē, bet retos gadījumos arī pavisam aptur sabiedriskā transporta kustību. Vairumā gadījumu mēs šos kavējumus ietekmēt nevaram, taču, domājot par pasažieru ērtībām un uzņēmuma attīstību, jau sen bijām apsvēruši risinājumu, lai pasažierus par tiem informētu savlaicīgi," pauda "Cata" Pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Lotārs Dravants.

Sistēma saņem reālā laika datus no "Cata" autobusiem un ar uz vēsturiskajiem datiem apmācītu mašīnmācības modeli nodrošina pienākšanas laika prognožu pieejamību mobilajā lietotnē.

"Prototipa izstrādei bija nepieciešams iepazīties ar autobusa maršrutu telpiskajiem datiem un transformēt tos maršrutēšanai piemērotā formātā, fiksēt autobusu atiešanas un pienākšanas laiku pieturās, aprēķināt ceļā pavadīto laiku. Turklāt šos datus vajadzēja iegūt par dažādām nedēļas dienām un dažādiem diennakts laikiem, ņemot vērā pēc iespējas vairāk faktoru, kas varētu ietekmēt autobusu ierašanās laiku. Pilotprojektā tika analizēti trīs Cēsu pilsētas autobusu maršruti, taču radīto risinājumu ir iespējams paplašināt," informēja RTU pārstāve.

Savukārt Autotransporta direkcijas Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Gusts Ašmanis klāstīja, ka, dodoties uz darbu, skolu vai medicīnas iestādi, pasažieris plāno savu laiku, sākot ar iziešanu no mājas, lai laikus nonāktu pieturā, un beidzot ar brauciena ilgumu, ko pavadīt ceļā, lai nenokavētu. 

"Tāpēc ir svarīgi, lai pasažieris, ierodoties pieturā, uzreiz redzētu, vai ir paspējis uz ieplānoto reisu, cik ilgi autobuss vēl jāgaida, vai tomēr tas ir aizbraucis un pasažierim savas gaitas ir jāpārplāno. RTU studentu iniciatīva ir apsveicama un mēs saskatām tajā potenciālu. Mūsuprāt, ir vērts nākotnē veltīt laiku un resursus šī jautājuma izpētei un attīstīšanai, lai algoritmus padarītu precīzākus," viņš atzina.

Tēmas