Šomēnes pieci tumsas upuri uz ceļiem. INFOGRAFIKA
Gaismu atstarojoša veste spēj glābt dzīvību! Autovadītājs gājēju ar gaismu atstarojošo vesti tuvo gaismu diapazonā var pamanīt 140 metru attālumā, savukārt tumšo gājēju pamana vien no 25 – 40 metru attāluma. Šajā ceļa posmā ārpus apdzīvotām vietām autovadītājs nespēj transportlīdzekli apturēt pilnībā, tam nepieciešami vēl vismaz 60 metri.
Lai tumšajā laikā vizuāli nesaplūstu kopā ar apkārtni un ļautu autovadītājiem sevi laicīgi pamanīt, nepieciešams lietot gaismu atstarojošu vesti vai apģērbu ar iestrādātiem gaismu atstarojošiem elementiem. Īpaši tas nepieciešams, pārvietojoties pa ceļa nomalēm ārpus apdzīvotām vietām, kur cilvēka siluets bez atstarojošiem elementiem ar apkārtējo vidi saplūst pilnībā, bet automašīnu šoferi pārvietojas ar lielu ātrumu.
Ārpus apdzīvotām vietām šoferi brauc vidēji uz 90 kilometriem stundā. Braucot ar šādu ātrumu, sausas asfalta seguma brauktuves gadījumā bremzēšanas ceļš ir aptuveni 60 metru garš, savukārt reakcijas laikā, kas vidēji ir 1 sekunde, autovadītājs nobrauc aptuveni 25 metru garu distanci. Tas nozīmē, ka, braucot ārpus apdzīvotām vietām, autovadītājam, lai pilnībā apstātos, nepieciešama kā minimums 85 metru gara distance. Savukārt, kājāmgājēju, kurš tumsā nav saredzams, autovadītājs tuvo gaismu diapazonā pamana vien no 25 - 40 metru attāluma. Tātad autovadītājs spēs pilnībā apturēt transportlīdzekli tikai pēc tam, kad “tumšais gājējs” jau būs notriekts.
Pavisam cita situācija ir tad, ja “tumšais gājējs” tērpies gaismu atstarojošā vestē. Tuvo gaismu diapazonā šādu satiksmes dalībnieku autovadītājs var pamanīt no 140 metru attāluma, bet tālo gaismu diapazonā jau no 400 metru attāluma. Tas ir pietiekams attālums, lai šoferis spētu savlaicīgi reaģēt un nepieciešamības gadījumā apstāties, pirms notikusi nelaime.
Tādēļ Valsts policija aicina ikvienu kājāmgājēju un velosipēdistu aprīkot savu apģērbu ar gaismu atstarojošiem elementiem, lai autovadītāji var savlaicīgi pamanīt mazāk aizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus.
Regīna Zommere / Foto: Edijs Pālens/LETA