E-klase saskaras ar tehniskām problēmām
foto: Ekrānuzņēmums
Sabiedrība

E-klase saskaras ar tehniskām problēmām

Mammamuntetiem.lv

No šodienas mācības Latvijas skolās tiek organizētas tikai attālinātā režīmā, ko nosaka valdības izsludinātais ārkārtējās situācijas regulējums. Diemžēl e-klase saskaras ar tehniskām problēmām un īsti nestrādā.

E-klase saskaras ar tehniskām problēmām...

Attālināta izglītības apguve jānodrošina aptuveni 200 000 skolēnu. Daudziem uzņēmumiem pārejot uz darbu attālināti ārkārtējās situācijas laikā, ir ievērojami augusi Latvijas interneta tīkla noslodze. Vairākās valstīs tieši attālinātās mācības ir radījušas problēmas ar interneta nodrošināšanu.

Skolēni to ļoti gaida, bet daudzi vecāki un skolotāji bīstas. Uzmini nu, kas tas ir? Jā, attālinātā mācīšanās. “Es nevaru sagaidīt, kad sāksies attālinātā mācīšanās,” mani bērni ik pa laikam nosaka. Viņu acīs tas ir nebijis piedzīvojums, izaicinājums! Un mums, pieaugušajiem, lielais uzdevums ir nenokaut skolēnu entuziasmu, gluži pretēji - iedot instrumentus, lai mācīšanās raisītu zināmu azartu. Kā to izdarīt?

Galvenais mērķis, kas jāsasniedz, mācoties attālināti - saprast sasniedzamo rezultātu un sasniegt to. Pieaugušo uzdevums attiecīgi ir palīdzēt bērnam, neatkarīgi no vecuma, saprast, kāds ir sasniedzamais rezultāts, un iedot instrumentus tā sasniegšanai.

1.Iesaisties, pieslēdzies. Pat ja tavs bērns vienmēr ir bijis patstāvīgs, šī ir tā reize, kad vecāku iesaiste un atbalsts ir īpaši būtisks. Regulāri seko līdzi informācijai, ko sūta skola, seko informācijai, ko sagatavojusi Izglītības un zinātnes ministrija (IZM). IZM ir izstrādājusi vadlīnijas attālinātā mācību procesa īstenošanai vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs Covid-19 krīzes situācijā. Vadlīnijas ietver būtiskākos ieteikumus skolām un skolotājiem, kā arī vecākiem - kā atbalstīt bērnus, mācoties attālināti. Ar tām (kā arī citu aktuālo informāciju) vari iepazīties šeit www.izm.gov.lv, kā arī regulāri ieskaties IZM Youtube kanālā https://www.youtube.com/user/IZMvideo

2.Nesēdi blakus! Iesaistīties un atbalstīt nenozīmē sēdēt bērnam blakus vai regulāri bakstīt viņu. Uzticēties un vienlaikus būt lietas kursā par mācību procesu. Dienas izskaņā noteikti ir vērts pārjautāt - kā tev šodien veicās attālinātā mācīšanās? Ko šodien jaunu iemācījies? Ieklausies atbildēs. Tiesa, lielāka palīdzība būs nepieciešama pirmo klašu skolēniem - jāpalīdz saprast uzdevumu, jāpalīdz saprast, kāds ir uzdevuma sasniedzamais mērķis.

3.Nodrošini skolas režīmu. Vecāki ir galvenie atbildīgie par to, lai radītu sajūtu, ka dienai ir ritms. Un nav svarīgi, vai skolēns mācās pirmajā vai piektajā klasē! Jādodas gulēt laicīgi, jāmostas laicīgi. Ir jāiztiek bez tekstiem - es to izpildīšu vēlāk, vakarā! “Liela daļa skolu turēsies pie ierastā stundu saraksta un ierastajiem stundu laikiem,” Mammamuntetiem.lv informēja Zane Oliņa, pilnveidotā mācību satura un pieejas (Skola2030) ieviešanas vadītāja.

4.Palīdzi iekārtot darba vietu. Katram bērnam gan jau ir savs rakstāmgalds, tomēr ne viena vien ģimene šo krīzes laiku ir nolēmusi pavadīt laukos. Vai arī tur ir rakstāmgalds? Ja nav, kopīgi ar bērnu izvērtējiet, kur un kā labāk iekārtot viņa mācīšanās vietu.

5.Prom no viedierīcēm! Attālinātā mācīšanās nebūt nav par sēdēšanu “ekrānos”. Viedierīce galvenokārt ir nepieciešama, lai saņemtu darba uzdevumu. Jā, paredzams, ka vecākajās klasēs darbs pie datora būs ilgāks, tomēr tam nevajadzētu notikt visu dienu.

6.Aicini izkustēties! Mudini bērnu izkustēties - izlocīties turpat, istabā, iziet pastaigā svaigā gaisā. Ja arī vecāki šobrīd strādā no mājām, izkustēšanās var notikt kopīgi. Tā pat var pārvērsties par ģimenes saliedēšanos, piemēram, vienojoties, ka izkustēšanās programmu katrai dienai gatavo cits ģimenes loceklis. “Ja dzīve turpina ritēt pilsētā, tad vecāki ar bērniem var kopīgi apiet kvartālam. Un šo laiku var izmantot, piemēram, sarunām,” praktiskos ieteikumos dalās Zane Oliņa.

7.Iedvesmo! Runā par attālināto mācīšanos kā par iespēju, nevis kā par šausmām un pasaules galu. Apjautājies, kā bērns redz šo situāciju, un kur viņš saredz iespējas. Pavaicā, kur tu kā vecāks vari būt noderīgs viņa mācību procesā. Savus bērnus rosināju klasas whatsapp grupā uzrakstīt kādu uzmundrinājumu mācīties atbildīgi, lai neiestātos plāns B ar saīsinātu vasaras brīvlaiku.

Šis posms ir grūts ne vienam vien no mums, un stress, un spriedze var radīt gan dusmas, gan apjukumu. Šīs emocijas ir krīzei atbilstošas, tik vērts sev piekodināt vienu - dusmu novadīšanai nav paredzēts bērns. Bērns ir mūsu vērtība. Ģimene ir mūsu miera osta, kas jāsaudzē, jāsargā, jo tieši tajā varam smelties vislielāko atbalstu, mīlestību un spēku pārvarēt grūtības.

Kā ziņots, līdz 14.aprīlim Latvijā saistībā ar Covid-19 vīrusa izplatību izsludināta ārkārtējā situācija, šajā laikā nosakot virkni ierobežojumu. Tai skaitā ir atceltas klātienes mācības vispārizglītojošajās skolās, profesionālās izglītības iestādēs un augstskolās. Laikā no 23.marta līdz 14.aprīlim mācības notiks attālināti.