Vērtēs iespēju maksimāli daudz valsts iestāžu centralizēt vienā ēkā
Divus gadus tiks vērtēta iespēja maksimāli daudzas valsts iestādes centralizēt vienā ēkā, teikts Finanšu ministrijas (FM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā par valsts iestāžu biroju optimizāciju "Nākotnes birojs".
Jau vēstīts, ka VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) šogad sāk ieviest jaunu pieeju darba vides veidošanā publiskajā sektorā - koncepciju "Nākotnes birojs", kas paredz izveidot ilgtspējīgu darba vidi ar motivētiem, efektīviem darbiniekiem un zemākām apsaimniekošanas izmaksām.
VNĪ sadarbībā ar FM 2018.gadā veica anketēšanu par valsts budžeta iestāžu izvietojumu un biroju izmaksām Rīgā. 88 valsts iestādes aizpildīja anketas par to lietošanā esošām 236 ēkām vai to daļām Rīgā.
Apkopojot informāciju, secināts, ka lielākoties ministrijas un to padotībā esošas iestādes izvietotas vairākās ēkās. Vislielākais izmantoto nekustamo īpašumu skaits - 33 - ir Veselības ministrijas resoram, kam ar 31 ēku seko Iekšlietu ministrijas resors un ar 28 ēkām - Tieslietu ministrijas resors.
FM gan atzina, ka ir gadījumi, kad lielais ēku skaits ir saistīts ar iestāžu specifisku darbību, piemēram, Iekšlietu ministrijai padota Valsts policija, Veselības ministrijai - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, un, lai nodrošinātu publisko pakalpojumu pārklājumu un atbilstošu reaģēšanas ātrumu, iestādēm jābūt izvietotām izklaidus.
Tomēr kopumā secināts, ka valsts budžeta iestāžu izvietojums Rīgā ir izkliedēts un to izvietojums kavē iestāžu savstarpējo sadarbību un koordināciju viena resora ietvaros. Tāpēc paredzēts izstrādāt priekšlikumus iestāžu optimālam izvietojumam, samazinot nekustamo īpašumu skaitu, kuros izvietotas viena resora iestādes.
Plānots, ka FM un VNĪ līdz 2021.gada 31.decembrim iesniegs valdībā priekšlikumus konkrētu iestāžu pārvietošanai, lai cik vien iespējams vairāk valsts iestāžu varētu izvietot vienā nekustamajā īpašumā. VNĪ iepriekš atzina, ka šim nolūkam varētu tikt būvēta jauna ēka, vienlaikus FM norādīja, ka atsevišķas valsts iestādes varēs palikt privātpersonu telpās, ņemot vērā telpu tehnisko stāvokli, atrašanās vietu un nomas līguma nosacījumus.
Tā kā "Nākotnes biroja" projekts ir finansiāli ietilpīgs, FM kā perspektīvu finansējuma modeli minēja gan ieņēmumus no līdzšinējo nekustamo īpašumu atsavināšanas, gan arī projektu īstenot publiskā un privātā partnerībā, kur gadījumā, ja projekta aktīvi tiek uzskaitīti privātā partnera aktīvu bilancē, publiskajam partnerim ir iespēja sadalīt vispārējās valdības budžeta izdevumus pakāpeniski, lineāri nosakot ikgadējo maksājumu.