Par negodīgu cenu norādīšanu veikalos pārtikas tirgotājam piemērots 20 000 eiro sods
foto: LETA
Veikala "Lats" izkārtne.
112

Par negodīgu cenu norādīšanu veikalos pārtikas tirgotājam piemērots 20 000 eiro sods

Jauns.lv / LETA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), pēc pārbaudēm 2018. un 2019.gadā pārtikas tirgotāja "KL Retail" mazumtirdzniecības vietās, konstatēja, ka kompānijas īstenotā komercprakse cenu norādīšanas jomā ir negodīga un par to piemēroja naudas sodu 20 000 eiro apmērā, informēja PTAC pārstāve Santa Zarāne.

Par negodīgu cenu norādīšanu veikalos pārtikas tir...

Tāpat PTAC piemērojos tiesisku pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi.

Pēc pārbaudēm PTAC konstatēja, ka veikalos, tai skaitā veikalā "Lats", tiek pārkāpta kārtība, kādā ir jānorāda preču cenas, kā arī tiek noklusēta un sniegta maldinoša informācija par preču cenām, tādējādi maldinot patērētājus.

Pēc PTAC aicinājumiem novērst esošos pārkāpumus kompānija ilgstoši tos nenovērsa.

PTAC veiktajās pārbaudēs konstatēja, ka "KL Retail" daļai pārdošanā esošo preču nenorāda noteiktas mērvienības cenu, daļai preču nav norādīts vai ir norādīts jau beidzies akcijas spēkā esamības termiņš, daļai preču nav pievienotas cenu zīmes vai masas vienības un, atsevišķos gadījumos, atbilstoša mērvienības cena netiek norādīta vispār vai tā nav aprēķināta par masas mērvienību kilogramos.

Zarāne norādīja, ka no lietā esošajiem materiāliem PTAC konstatēja, ka "KL Retail" ir sistemātiski pārkāpusi patērētāju tiesību regulējošos normatīvos aktus, un pārkāpums ir būtisks, jo kompānijas īstenotā komercprakse ir adresēta un skar daudzus patērētājus, kuri apmeklē vai varētu apmeklēt "KL Retail" veikalus, tādējādi negatīvi ietekmējot patērētāja ekonomisko rīcību, proti, patērētājs pieņēma/varēja pieņemt tādu lēmumu par rīcību saistībā ar darījumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis.

PTAC kā piemēru min preces mērvienības (kilogramu un litru) cenas neatbilstošu norādīšanu, kas apgrūtina patērētājiem iespēju veikt izdevīgāko attiecīgā preču piedāvājuma izvēli un salīdzinājumu ar citiem piedāvājumiem gadījumos, kad līdzīgām precēm ir dažāda tilpuma vai masas iepakojumi.

Zarāne atzīmēja, ka PTAC vairākkārt ir sazinājies ar "KL Retail", norādot uz tās komercpraksē īstenotajām neatbilstībām, tomēr kompānija nav sniegusi atbildes uz PTAC pieprasīto informāciju, kā arī nav veikusi visus nepieciešamos pasākumus, lai novērstu pārkāpumus. Līdz ar to nav konstatēta vēlme sadarboties ar PTAC, kas ir vērtējams kā "KL Retail" atbildību pastiprinošs apstāklis. 

Vienlaikus "KL Retail" pārstāve sacīja, ka kompānijas veikalos ir veiktas PTAC prasītās izmaiņas.

Tāpat kompānijas pārstāve atzīmēja, ka "KL Retail" turpinās sarunas ar PTAC, lai vienotos par kompromisu, jo piemēroto naudas sodu "KL Retail" "nevēlētos maksāt".

Savukārt "KL Retail" valdes loceklis Kristaps Lūsis norādīja, ka sods piemērots, par to, ka uzņēmuma pārtikas veikalos nav izvietotas pie visiem produktiem cenu zīmes un atsevišķos gadījumos nav norādītas cenas par kilogramiem.

"Informējam, ka arī mūsu uzņēmums saskaras ar darbinieku grūtībām un ļoti bieži veikala vadītājs strādā kasē, kas ir tieši atbildīgs par šo procesu. Tā pat arī es - uzņēmuma valdes loceklis - atsevišķas dienas esmu spiests strādāt pie kases, jo reāli, atsevišķās situācijās esam spiesti izvēlēties veikalu atvērt vai neatvērt," skaidroja Lūsis.

Runājot, par sodu, Lūsis piebilda, ka tas nav samērīgs uzņēmumam ar nepilnu sešu miljonu apgrozījumu gadā. "Tajā pašā laikā "Rimi" par šādu gadījumu ir saņēmis tieši tādu pašu sodu 20 000 eiro apmērā, bet mūsu apgrozījums nav salīdzināms ar "Rimi" apgrozījumu," viņš uzsvēra, piebilstot, ka piemērotais sods liecina par vietējo mazo uzņēmumu iznīcināšanu.

Tāpat Lūsis minēja, ka šajā gadījumā nesaskata patērētāju maldināšanu, kā to norādījis PTAC, taču uzņēmums iespēju robežās strādās ar šo jautājumu, jo arī kompānijas interesēs ir izvietot cenu zīmes plauktos.

Vienlaikus Lūsis norādīja, ka uzņēmums pārsūdzēs PTAC lēmumu.

PTAC aicina patērētājus arī turpmāk informēt PTAC par redzamām neatbilstībām cenu norādīšanas ziņā, kā arī par citiem gadījumiem, kad netiek ievērotas patērētāju tiesības.  

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "KL Retail" pērn strādāja ar 5,869 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,8% mazāk nekā gadu iepriekš, bet zaudējumi pretēji iepriekšējā gada peļņai veidoja 80 838 eiro.

Kompānija reģistrēta 2011.gada martā, un tās pamatkapitāls ir 53 467 eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Kristaps Lūsis, kurš vienlaikus ir arī patiesais labuma guvējs.