"Pasažieru vilciens": jauno vilcienu iepirkumā pastāv iespēja piesaistīt ES fondu līdzekļus
foto: LETA
Jaunais AS "Pasažieru vilciens" modernizētais dīzeļvilciens.
Sabiedrība

"Pasažieru vilciens": jauno vilcienu iepirkumā pastāv iespēja piesaistīt ES fondu līdzekļus

Jauns.lv / LETA

Jauno vilcienu iepirkumā pastāv iespēja piesaistīt Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus, kas tikai uzlabos projekta kvalitāti, šorīt intervijā Latvijas Radio teica AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

"Pasažieru vilciens": jauno vilcienu iepirkumā pas...

Komentējot Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumu noraidīt Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo S.L." ("Talgo") sūdzību par "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iepirkumu un atļaut slēgt līgumu ar Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka" ("Škoda"), Grigulis pauda gandarījumu par to un uzvēra, ka tas nozīmē visas iesaistītās komandas darba kvalitāti.

Viņš norādīja, ka "tīri tehniski" "Talgo" vēl ir iespējams pārsūdzēt IUB lēmumu Administratīvajā tiesā, taču uzņēmuma izredzes mainīt iepirkuma gaitu ir minimālas.

Grigulis norādīja, ka finansējuma piešķiršana vilcienu iegādei ir Ministru kabineta jautājums. Tāpat pastāv iespēja projektam piesaistīt ES naudu. Viņš atzīmēja, ka sākotnēji vilcienu iepirkumam ES fondu līdzekļu izmantošana netika plānota, taču šāda iespēja radās pavasarī, kad tika atņemts ES finansējums Skanstes tramvaja projektam. "Es ļoti ceru, ka Eiropas naudas alternatīva pastāv, tas mazinātu nepieciešamību pēc valsts budžeta līdzekļiem un finansiāli būtu lietderīgi," pauda "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs.

Viņš uzsvēra, ka sabiedrībai jauno vilcienu iepirkuma projekts ir ļoti svarīgs un dzelzceļa pārvadājumiem ir jākļūst par transporta tīkla mugurkaulu.

Grigulis arī sacīja, ka pirmos vilcienus ir iespējams piegādāt sākotnēji plānotajos termiņos - 2020.gada beigās. Taču tas lielā mērā ir atkarīgs no finansējuma piešķiršanas un "Škoda" iespējām. Plānots ka jaunie vilcieni tiks piegādāti trīs gadu periodā - līdz 2023.gada beigām.

Savukārt komentējot "Škoda" reputāciju un koncerna uzņēmuma iesaisti "Rīgas satiksmes" korupcijas skandālā, Grigulis atzina, ka tas ir nepatīkami. Viņš gan arī piebilda, ka vilcienu iepirkuma uzvarētājs ir juridiski cits "Škoda" koncerna uzņēmums, kas nekādā veidā nav saistīts ar korupcijas skandālu. Tādēļ "Pasažieru vilcienam" nav nekāda pamatojuma neslēgt līgumu ar "Škoda".

Jau ziņots, ka IUB lēmumā teikts, ka "Talgo" iesniegums par "Pasažieru vilciena" rīkotās sarunu procedūras rezultātiem ir nepamatots, tāpēc nav pamata atcelt šo lēmumu. IUB atļāvis "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" izraudzīto uzvarētāju "Škoda" un atstājis spēkā iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.

"Pasažieru vilciena" iepirkumā par 32 jaunu elektrovilcienu ražošanu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi sacentās četri pretendenti - "Škoda", "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums un Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF).

Sākotnēji "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki - "Škoda" un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.

Izskatot sūdzības, IUB aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Talgo" par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, "Pasažieru vilciens" nolēma iegādāties vilcienus no "Škoda", kura piedāvātā līgumcena ir 241,889 miljoni eiro, ietverot vilcienu ražošanu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, rezerves daļu fonda piegādi pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācības.

Iepirkuma konkursā uzvarētājs tika mainīts, jo "Pasažieru vilciens" ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija "Škoda". "Talgo" piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā "Škoda" bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.

"Talgo" iesniedza IUB sūdzību par sarunu procedūrā izvēlēto uzvarētāju. Izskatot sūdzību, birojs 2019.gada marta beigās aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar "Škoda" un uzdeva atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem. Tāpat IUB uzdeva "Pasažieru vilcienam" novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.

"Pasažieru vilciens", ņemot vērā IUB lēmumā pausto un pārvērtējot elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus, šogad maija beigās par uzvarētāju vēlreiz atzina "Škoda".

"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

"Pasažieru vilciena" apgrozījums pagājušajā gadā bija 69,846 miljoni eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 4,8% un bija 978 058 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.

Gada pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka 2018.gadā veikti kopumā 5,74 miljoni vilcienu kilometru, kā arī pārvadāts 18,1 miljons pasažieru, kas ir par 4,3% vairāk nekā 2017.gadā.