Jēkabpilī par 37 miljoniem pošas būvēt jaunu tiltu pār Daugavu
foto: Shutterstock
Esošais tilts Jēkabpilī nav ar pietiekamu nestspēju.
Novadu ziņas

Jēkabpilī par 37 miljoniem pošas būvēt jaunu tiltu pār Daugavu

Jauns.lv / LETA

Drīzumā plānots pabeigt izstrādāt būvprojektu jaunam tiltam pār Daugavu Jēkabpilī, tomēr pagaidām nav skaidrs, kad varētu sākties celtniecība.

Jēkabpilī par 37 miljoniem pošas būvēt jaunu tiltu...

“Būvprojekta izstrāde tika sākta 2016. gadā, un tagad var teikt, ka projekts ir bez piecām minūtēm gatavs. Tiesa, nav skaidrs, vai un kad varētu sākties būvniecība un kas būs tilta pasūtītāji – Jēkabpils dome, Latvijas valsts ceļi vai kāds cits,” teic Ceļuprojekta tiltu būvinženieris Verners Straupe.

Izmaksas lēš par 37 miljoniem eiro

Jautāts, kādas varētu būt būvniecības izmaksas, Straupe norāda, ka 2018. gada cenās un bez pievienotās vērtības nodokļa būtu 37 miljoni eiro visam projektam un 24 miljoni eiro tieši tiltam. “Esošais tilts Jēkabpilī nav ar pietiekamu nestspēju, bet bez gabarīta ierobežojumiem Daugavu Latvijā var šķērsot tikai Rīgā un Daugavpilī. Ķegumā ir masas ierobežojums, bet Aizkrauklē – augstuma ierobežojums. Jēkabpils esošajam tiltam ierobežojumu pagaidām nav, bet tuvākajā laikā tie var būt nepieciešami, jo tilta balsti būvēti 1936. gadā, bet laidumi – 1963. gadā,” stāsta Straupe.

Bez balstiem upē 260 metru garumā

Būvprojekts izstrādāts dzelzsbetona viena laiduma vanšu tiltam ar diviem piloniem katrā krastā un divām paralēlām vanšu plaknēm. “Tilts bez balstiem upē ir projektēts tādēļ, lai neradītu liekus šķēršļus ledus iešanai pavasarī un neradītu papildu riskus jau tā sarežģītajai plūdu situācijai pie Jēkabpils,” skaidro Straupe.

Daugavas labajā krastā plānots tilta savienojums ar Rīgas–Daugavpils šoseju ar iespēju nākotnē savienojumu veidot arī ar Rīgas–Rēzeknes šoseju. Daugavas kreisajā krastā tilta trase būs savienota ar Brīvības–Neretas ielu apļveida krustojumu.
Kopējais projektētais garums ir 1,35 kilometri, no tiem pats tilts būs 260 metru. Tilta brauktuve plānota divās joslās ar kopējo platumu 8,5 metri un gājēju ietvēm abās malās. Centrālo laidumu pāri Daugavai varētu būvēt vairāk nekā gadu, bet kopējais būvdarbu ilgums būtu nepilni divi gadi. Būvniecību plānots veikt vienlaikus no abiem krastiem, savienojot laidumu upes vidū.

Plānots vairāk nekā 10 gadus

Jauno tiltu būvēt Bebru ielas galā Jēkabpils dome nolēma 2008. gadā, kad bija pabeigts vērienīgs izpētes darbs un saņemts Satiksmes ministrijas atbalsts šai iecerei. Tilts iekļauts pilsētas attīstības plānā, un kopš tā laika arī citu Jēkabpils ielu rekonstrukcija veikta, rēķinoties ar to. Bebru ielas varianta galvenā priekšrocība ir novietojums ārpus Jēkabpils vēsturiskā centra, tomēr tas vēl ir pilsētas robežās, tādēļ visai būtiski spēs atslogot satiksmi pa esošo tiltu. Arī ģeoloģiskie apstākļi šajā vietā ir labvēlīgi tilta balstu būvei, jo nesošais dolomīta slānis atrodas augstu.