Arvien biežāk neadekvātiem pasažieriem Rīgas lidostā tiek atteikts lidojums
foto: LETA
Vestibils Starptautiskajā lidostā "Rīga".
112

Arvien biežāk neadekvātiem pasažieriem Rīgas lidostā tiek atteikts lidojums

Jauns.lv / LETA

Starptautiskajā lidostā "Rīga" šogad pirmajā ceturksnī pieaudzis pasažieru skaits, kuriem atteikts lidojums neadekvātas uzvedības dēļ, pavēstīja Civilās aviācijas aģentūras komunikācijas vadītājs Aivis Vincevs.

Arvien biežāk neadekvātiem pasažieriem Rīgas lidos...

Viņš informēja, ka 2019.gada pirmajos trijos mēnešos starptautiskajā lidostā "Rīga" 144 pasažieriem atteikts lidojums neadekvātas uzvedības vai būtiska alkohola reibuma dēļ. Vienlaikus 2016.gadā lidostā "Rīga" kopumā 210 personām tika atteikts plānotais lidojums viņu rīcības un uzvedības dēļ, 2017.gadā - 311 personām, bet 2018.gadā - 468 personām.

Pasažieru skaita pieaugums, kuriem lidostā atteikts plānotais lidojums, skaidrojams gan ar kopējo apkalpoto pasažieru, gan lidojumu skaita pieaugumu. Tomēr proporcionāli pasažieru skaits, kuriem tiek atteikts lidojums, pieaug straujāk, kas apliecina cilvēku attieksmes pasliktināšanos pret civilās aviācijas drošības prasībām, sacīja Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis.

Tāpat Vincevs atzīmēja, ka pēdējos gados aviācijā pieaudzis to pasažieru skaits, kuru rīcība lidojuma laikā apdraud citu pasažieru drošību. Eiropas Aviācijas drošības aģentūras dati liecina, ka ik pēc trim stundām Eiropas Savienībā lidojuma laikā notiek kāds bīstams incidents, kas apdraud lidojuma drošību, savukārt vismaz reizi mēnesī lidmašīna spiesta veikt ārkārtas nosēšanos pasažieru neadekvātās uzvedības dēļ. Visbiežāk pasažieri neievēro drošības normas alkohola ietekmē.

Viņš arī norādīja, ka veiksmīgas pirmslidojuma kontroles rezultātā ir uzlabojusies situācija ar neadekvātiem pasažieriem lidojumu laikā. Pēc Civilās aviācijas aģentūras datiem, 2016.gadā notika 21 incidents lidojuma laikā, kam par pamatu bija neadekvāta pasažiera uzvedība, 2017.gadā - deviņi gadījumi, 2018.gadā - 11 gadījumi, bet šogad pirmajā ceturksnī lidmašīnas apkalpe ziņoja par diviem gadījumiem, kad paaugstinātas bīstamības incidentu lidojuma laikā radījis pasažieris alkohola reibumā vai ar neadekvātu uzvedību.

Civilās aviācijas aģentūrā atgādināja, ka, pērkot aviobiļetes, pasažieri piekrīt aviokompāniju noteikumiem un tie cita starpā paredz tiesības atteikt pasažierim lidojumu, ja viņš ar savu rīcību var apdraudēt citu cilvēku drošību, veselību vai lidojumu kopumā. Arī likums "Par aviāciju" nosaka, ka aviokompānijas ir tiesīgas vienpusēji izbeigt pasažiera gaisa pārvadājuma līgumu, ja pasažieris pārkāpj pārvadātāja dotos norādījumus un ar savu rīcību rada draudus gaisa kuģa lidojuma drošumam. Lēmumu par lidojuma atteikšanu pieņem aviokompānija vai tās piesaistītais virszemes apkalpošanas aģents, izvērtējot pasažiera atbilstību droša lidojuma prasībām. Nepieciešamības gadījumā pasažierus ar neadekvātu uzvedību var nodot Valsts policijai tālāku darbību veikšanai.

Savukārt lidmašīnu apkalpe ir apmācīta, kā lidojuma laikā rīkoties paaugstinātas bīstamības apstākļos, ko izraisījusi pasažieru neadekvātā rīcība. Sākotnēji ar pasažieriem tiek veiktas pārrunas, tāpat viņi tiek brīdināti par iespējamām sekām, ja lidmašīnai nāksies veikt ārkārtas nosēšanos. Ja pasažieri nereaģē uz brīdinājumiem, viņu rīcībspēja lidmašīnā var tikt ierobežota. Savukārt pēc nosēšanās pasažieris tiks nodots attiecīgās valsts likumsargiem.

Tāpat aģentūrā informēja, ka personai, kurai būtisku drošības pārkāpumu dēļ tiek atteikts lidojums vai viņas uzvedība radījusi bīstamu situāciju lidojuma laikā, var iestāties smagas sekas. Šīm personām var piemērot ne vien sodu atbilstoši katras valsts normatīviem, bet aviokompānijām ir arī tiesības pieņemt lēmumu par konkrētā pasažiera neapkalpošanu nākotnē. Turklāt drošības nolūkā šādu lēmumu var pieņemt arī citas aviokompānijas, kas nozīmē, ka nākotnē šādai personai var būt problēmas pārvietoties ar lidmašīnām. Gadījumos, kad pasažiera uzvedības dēļ lidmašīna spiesta veikt ārkārtas nosēšanos, aviosabiedrība no šī pasažiera ir tiesīga piedzīt visus radušos izdevumus.

Civilās aviācijas aģentūrā arī minēja, ka pasažieri visbiežāk rada bīstamas situācijas ar pārmērīgu alkohola lietošanu pirms vai lidojuma laikā, piemēram, lidmašīnā pēc alkohola lietošanas uzvedas agresīvi pret apkalpi un citiem pasažieriem. Nereti alkohols tiek sajaukts ar dažādām citām apreibinošām vielām. Aviācijas drošību pasažieri ietekmē, neievērojot apkalpojošā personāla instrukcijas, piemēram, smēķējot. Tāpat pasažieri mēdz būt agresīvi pret citiem gan verbāli, gan fiziski. Nereti alkohola reibumā esošie pasažieri būtiski traucē apkalpojošā personāla tiešo pienākumu izpildi. Vienlaikus alkohola reibumā esošie pasažieri var apdraudēt sevi un citus pasažierus ārkārtas situācijās, kad tiek veikta lidmašīnas evakuācija.

Aģentūrā arī atgādināja, ka lidmašīnā esošais skābeklis ir retināts, tas ir līdzvērtīgs gaisam, ko cilvēks elpo, atrodoties kalnos 1500 līdz 2500 metru augstumā. Attiecīgi arī alkohola lietošana iedarbojas citādāk nekā uz zemes - pasažieris lidojuma laikā apreibst ātrāk un spēcīgāk. Tādēļ ir nepieciešams izvērtēt, cik daudz alkoholu lietot pirms lidojuma un lidojuma laikā, lai alkohola lietošana neietekmētu personas rīcībspēju.

Civilās aviācijas aģentūras darbības galvenais uzdevums ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā