foto: Zane Bitere/LETA
“Škoda Vagonka” cīnās par "taisnību", kamēr tās māteskompānija ierauta korupcijas skandālā
Zināms, ka par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus joprojām sacenšas četri pazīstami vilcienu ražotāji – “Patentes Talgo S.L”, “Stadler Polska Sp. z.o.o.”, “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.” un “Škoda Vagonka a.s”.
Sabiedrība
2019. gada 15. februāris, 05:25

“Škoda Vagonka” cīnās par "taisnību", kamēr tās māteskompānija ierauta korupcijas skandālā

Jauns.lv

Akciju sabiedrība (AS) “Pasažieru vilciens” elektrovilcienu iepirkumā viena no sūdzības iesniedzējām ir AS “Škoda Vagonka”, kas ir AS “Škoda Transportation” grupas uzņēmums. Tikmēr pats “Škoda Transportation” ir iesaistīts tā saucamajā “Rīgas satiksmes” korupcijas skandālā, ko šobrīd izmeklē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB).

“Škoda Vagonka” saņemot ziņu, ka viņu piedāvājums nav bijis labākais pēc “Pasažieru vilciena” iepirkuma komisijas viedokļa, teju tūlītēji Rīgā organizēja pompozu preses konferenci, kurā, tostarp, apvainoja “Pasažieru Vilcienu” par pieņemto lēmumu iepirkumā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība”.

Pēcāk uzņēmums iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), apturot tālāku projekta realizāciju un iespēju Latvijas iedzīvotājiem un tās viesiem iespējami ātrākā laikā pārvietoties ar jauniem un moderniem elektrovilcieniem.

“Škoda Transportation” uz jautājumiem neatbild

Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju, “Škoda Vagonka” ietilpst “Škoda Transportation” uzņēmumu grupā. Tā ir “Škoda Transportation” meitaskompānija, kurai tāpat kā māteskompānijai ir saistoša uzņēmuma izstrādātā biznesa ētika.

Kompāniju mājaslapā norādīts: “Uzņēmums “Škoda Transportation” ievēro profesionālos standartus, likumus un citus juridiskos standartus. No saviem darbiniekiem un partneriem uzņēmumam ir nepieciešama ētiska un atbildīga pieeja.

Savukārt, kā liecina KNAB sniegtā informācija, pašlaik notiek plaša izmeklēšana par iespējamu kukuļošanas gadījumu lielā apjomā saistībā ar “Škoda Transportation” iespēju piegādāt “Rīgas satiksmei” zemās grīdas tramvajus.

Zīmīgi, ka KNAB šajā lietā aizturēja ne vien Latvijas vietējos uzņēmējus un ar “Rīgas satiksmi” saistītas personas, bet arī “Škoda Transportation” pārstāvniecības komercdirektoru Vladislavu Kozaku.

Var jau būt, ka “Škoda Vagonka” šobrīd cīnās par taisnību un viņu tiesības patiešām ir aizskartas, tomēr atklāts paliek jautājums, cik ētiska ir uzņēmumu grupas rīcība, vērtējot kopsakarībā ar “Škoda Transportation” iespējamu iesaisti plašā korupcijas skandālā jau notikušā iepirkumā Latvijā, ko šobrīd izmeklē KNAB, vienlaikus neievērojot pašu “Škoda Transportation” uzņēmumu sludināto ētikas standartu.

Uz jautājumiem par to, vai kopš Vladislava Kozaka aizturēšanas “Škoda Transportation” ir jelkādā veidā pārskatījusi, izvērtējusi, vai mainījusi tās struktūrvienību darbinieku sastāvu un darba metodes, uzņēmums atbildi portālam Jauns.lv tā arī nav sniedzis.

Jauns.lv vērsās arī pie Čehijas nacionālās organizācijas “Byznys pro společnost”, kuras uzdevums ir veicināt sociālās atbildības normu, ētikas un likumdošanas ievērošanu vietējo uzņēmumu darbībā un kuras biedru sarakstā ir arī “Škoda Transportation”.

Organizācija pagaidām nav sniegusi savu komentāru saistībā ar konkrēto skandālu, kurā iesaistīts arī čehu uzņēmums. Nav arī sniegta atbilde uz jautājumu, vai, ņemot vērā apstākļus, “Škoda Transportation” turpmāk būs organizācijas biedrs.

Uzvarētāju atkārtoti paziņos jau februārī

Zināms, ka par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus joprojām sacenšas četri pazīstami vilcienu ražotāji – “Patentes Talgo S.L”, “Stadler Polska Sp. z.o.o.”, “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.” un “Škoda Vagonka a.s”.

Kā Jauns.lv informēja “Pasažieru vilciena” Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Egons Ālers, IUB ir uzdevis atkārtoti izvērtēt iepirkuma dalībnieku piedāvājumus 20 dienu laikā, jeb līdz 25. februārim, taču paredzams, ka iepirkuma uzvarētāja atkārtota paziņošana notiks ātrāk.