Grozījumi likumā paredzēs taksometru tehnisko apskati veikt reizi pusgadā
foto: LETA
Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate Ceļu satiksmes un drošības direkcijā.
Sabiedrība

Grozījumi likumā paredzēs taksometru tehnisko apskati veikt reizi pusgadā

Jauns.lv / LETA

Ceļu satiksmes likumā plāno iestrādāt Eiropas tiesību aktu prasības par tahogrāfiem autotransportā, kā arī noteikt pasažieru komercpārvadājumu veikšanā iesaistītajiem vieglajiem transportlīdzekļiem veikt tehnisko apskati reizi sešos mēnešos, paredz Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.

Grozījumi likumā paredzēs taksometru tehnisko apsk...

Grozījumus Ceļu satiksmes likumā bija paredzēts šodien skatīt Ministru kabineta komitejā (MKK), bet tie tika atlikti, lai SM pamatīgāk sagatavotu argumentāciju likuma grozījumu nepieciešamībai.

SM skaidro, ka grozījumu mērķis ir piemērot Eiropas tiesību aktu prasības par tahogrāfiem autotransportā un izpildīt nosacījumus inspicēšanas institūcijas darbībai un tās uzraudzībai, noteikt pasažieru komercpārvadājumu veikšanā iesaistītajiem vieglajiem automobiļiem, autobusiem un taksometriem vienlīdzīgas prasības transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa atbilstības kontrolei, kā arī nodrošināt pasažieru un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, paredzot, ka transportlīdzeklim, kuru izmantos pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili, valsts tehniskā apskate jāveic divas reizes gadā.

Tahogrāfs jeb reģistrācijas kontrolierīce ir ierīce, kas paredzēta uzstādīšanai autotransporta līdzekļos, lai automātiski vai pusautomātiski attēlotu, reģistrētu, drukātu, saglabātu un izvadītu datus par šādu transportlīdzekļu kustību, tostarp to ātrumu un ziņas par konkrētu to vadītāju darbības laikposmiem. Tahogrāfus uzstādīt, remontēt un inspicēt Latvijā atļauts tādai institūcijai, kura ir akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā. Kopš šī gada 1.marta nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas pilda un akreditācijas pakalpojumu sniegšanu atbilstības novērtēšanas institūcijām nodrošina valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs".

Grozījumos paredzēts, ka, nacionālās akreditācijas institūcija publicē savā mājaslapā informāciju par inspicēšanas institūcijai piešķirto akreditāciju. Ministru kabineta (MK) noteikumos "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" tiks noteikts par akreditēto darbnīcu uzraudzību atbildīgā institūcija, kā arī kārtība, kādā tiek veikta darbnīcu uzraudzība un ikgadējās revīzijas.

Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai par tahogrāfiem autotransportā, dalībvalstīm jāizveido skaidrs valsts procedūru kopums, kas nodrošinātu, ka tahogrāfus uzstāda, remontē un inspicē tikai tādas institūcijas, kuras ir kompetentas un uzticamas, kā arī nodrošina, ka tiek izpildīti kritēriji attiecībā uz personāla pienācīgu apmācību, institūcijai pieejamo aprīkojumu, kas nepieciešams tehnisku darbību veikšanai un institūcijas labu reputāciju.

SM skaidro, ka līdz ar to Ceļu satiksmes likumā jāiekļauj deleģējums MK noteikt kārtību, kādā īstenojama inspicēšanas institūcijas darbība un tās uzraudzība.

No šī gada 1.marta Autopārvadājumu likumā ieviests jauns pasažieru komercpārvadājumu veids - pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili. Tā ir profesionālā komercdarbība, kuras veikšanai nepieciešams saņemt speciālo atļauju un licences kartīti transportlīdzeklim, kuru izmanto komercpārvadājumos. Atbilstoši Autopārvadājumu likumam pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili ir pārvadājuma pakalpojums ar vieglo transportlīdzekli līdztekus pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru, kurš tiek piedāvāts, pieprasīts un apstiprināts, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, un par kuru apmaksa tiek veikta tikai bezskaidrā naudā.

Pašreiz Ceļu satiksmes likums nosaka, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam autobusam, taksometram un auto apmācībai paredzētam transportlīdzeklim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, otro - ne vēlāk kā gadu pēc pirmās valsts tehniskās apskates, bet turpmākās valsts tehniskās apskates - reizi sešos mēnešos, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē. Ņemot vērā to, ka Ceļu satiksmes likumā transportlīdzekļiem, kurus izmanto pasažieru komercpārvadājumos, noteikts regulējums par valsts tehniskās apskates veikšanas biežumu, nepieciešams precizēt likuma regulējumu, lai šādas pašas prasības noteiktu arī jaunajam pasažieru komercpārvadājumu veidam.