Aptauja: cilvēki lielākoties ir mierā ar veidu, kā tiek tirgotas biļetes uz Dziesmu svētkiem
Teju pusei jeb 45% iedzīvotāju liekas pieņemams līdzšinējais Dziesmu un deju svētku biļešu tirdzniecības mehānisms, liecina sociālantropologa Viestura Celmiņa veiktās interneta aptaujas rezultāti.
Vislielāko atbalstu 55% apmērā aptaujā guvis mehānisms, kas paredz iespēju pie biļetēm tikt vismazāk aizsargātajām sociālajām grupām, savukārt 51% respondentu pieņemams šķitis mehānisms, kurā caur pašvaldībām biļetes tiek izplatītas starp svētku procesā iesaistītajiem.
Tā dēvētā "lojalitātes sistēma", kurā biļetes tiktu sadalītas starp aktīvākajiem pirmssvētku pasākumu apmeklētājiem, pieņemama liekas 48% aptaujāto iedzīvotāju. Tāpat 42% aptaujāto liekas pieņemama svētku biļešu sadalīšana loterijā.
Vairāk nekā divām trešdaļām jeb 68% respondentu nepieņemama liekas sistēma, kas ļauj valsts amatpersonām un sadarbības partneriem iegādāties svētku biļetes Saeimā, Ministru kabinetā u.c. institūcijās. Savukārt 75% nepiekristu biļešu sadales sistēmai, kurā tās varētu iegādāties tie, kas par tām gatavi maksāt vairāk.
Aptaujā respondentiem tika arī uzdots jautājums par to, kam Dziesmu svētku biļešu iegādē būtu jādod priekšroka - 27% aptaujāto uzskata, ka priekšroka jādod svētku dalībniekiem, savukārt 60% norādījuši, ka tām jābūt pieejamām visiem iedzīvotājiem vienlīdzīgi. 13% aptaujāto uz šo jautājumu bijis grūti atbildēt.
Dziesmu un deju svētku rīkošanai veltītās konferences paneļdiskusijā deju lieluzveduma "Māras zeme" virsvadītājs Agris Daņiļēvičs pauda nostāju, ka Dziesmu un deju svētku biļetēm primāri jātiek sadalītām starp svētku dalībniekiem.
Aizvadīto Dziesmu un deju svētku izpilddirektore Eva Juhņēviča stāstīja, ka svētku izvērtēšanas laikā tika rīkotas fokusa grupas Rīgā un Kuldīgā. Rīgas fokusa grupā kā labākais no risinājumiem biļešu izplatīšanā tik norādīta loterijas sistēma, savukārt Kuldīgas grupā - biļešu sadalīšana starp dalībniekiem un apmeklētājiem attiecībā 30% pret 70% vai 40% pret 60%.
Tāpat Juhņēviča norādīja, ka, izvērtējot aizvadītos svētkus, to rīkotājiem ir skaidrs, ka, ja pieprasījums vairākkārtīgi pārsniedz piedāvājuma apmērus, tad tradicionālā biļešu tirdzniecības sistēma vairs nestrādās, tādēļ lēmums par jaunu mehānismu būs jāpieņem.
Savukārt diriģents Jānis Ozols pauda nostāju, ka svētku organizatoriem vajadzētu tiekties uz "21.gadsimta risinājumu" - personalizēto biļeti. Pēc viņa domām, ja šāds risinājums ieviests dalībnieku reģistrācijā, tad līdzīgu pieeju varētu ieviest arī biļešu izplatīšanā.