Latviešu veidots drons palīdz atrast Grenlandes ledājā iesalušu Otrā pasaules kara ASV iznīcinātāju
Jūlijā Grenlandē noslēgusies ekspedīcija, kurā ar Latvijas uzņēmuma “SPH Engineering” izstrādāto tehnoloģiju – vienā sistēmā integrētu zemes zondēšanas radaru jeb GPR (ground penetrating radar) un bezpilota lidaparātu, izdevies atrast pēc ārkārtas nosēšanās nekurienes vidū pamestu Otrā pasaules kara laika lidmašīnu, kura tagad iesalusi ledājā aptuveni 100 metru dziļumā.
1942. gada 15. jūlijā no ASV armijas bāzes Grenlandē izlidoja astoņas kara lidmašīnas – seši iznīcinātāji “P-38” un divi bumbvedēji “B-17”.
Sliktu laikapstākļu dēļ eskadrons bija spiests veikt ārkārtas nosēšanos uz ledāja tālu no apdzīvotām vietām. Pēc deviņām dienām visi apkalpes locekļi tika izglābti, taču viņu pilotētās lidmašīnas, kas nosēšanās laikā nebija īpaši cietušas, nācās atstāt turpat uz ledāja.
Laika gaitā pamestās lidmašīnas iesala arvien dziļāk ledū un vairs nebija atrodamas.
Deviņdesmitajos gados ekspedīcijas laikā izdevās uziet pirmo pazudušā eskadrona lidmašīnu – vienu no “P-38” iznīcinātājiem.
Vēsturiskais gaisa kuģis tika izcelts un transportēts uz ASV, kur tas atguva savu sākotnējo spozmi un lidotspēju.
Drons ļauj izpētīt, kas apslēpts bīstamākajos ledājos
Turpinot pārējo pazudušā eskadrona lidaparātu meklēšanu, ekspedīcijas uz Grenlandi tika rīkotas atkārtoti.
2011. gadā izdevās noteikt otrā “P-38” iznīcinātāja – Roberta Vilsona (Robert Wilson) 1942. gadā pilotētā “Echo” – aptuvenu atrašanās vietu.
Lai atvieglotu turpmāku ledū iesalušo lidmašīnu meklēšanu un palielinātu iespējas to atrast, ekspedīcijas komandai tika piesaistīts latviešu uzņēmums “SPH Engineering”, kura inženieri vienā sistēmā savietoja dronu un GPR sistēmu.
Tas pavēra iespējas veikt precīzu un pilnībā automatizētu ledāja izpēti pat vietās, kurās piekļūšana ir apgrūtināta, vai bīstama.
Izpētē iegūtie dati norādīja uz iespējamu ledū iesalušu objektu vairāk nekā 90 metru dziļumā. Izmantojot šos datus, tika aprēķinātas zondes urbšanas vietas.
Ekspedīcijas kulminācija bija brīdis, kad no 104 metru dziļuma izdevās izvilkt zondi ar sarkanu eļļainu šķidrumu, kas tika atpazīts kā ASV aviācijā izmantotā hidrauliskā eļļa “5606”.
Šķidruma paraugiem gan vēl tiks veiktas detalizētas analīzes, ziņo uzņēmuma pārstāvji.
Ekspedīcijā piedalījās divi latvieši
Grenlandes ekspedīcijā izpētes grupai, kas izmantoja ragavās velkamo GPR, bija nepieciešami vien trīs cilvēki – viens gāja pa priekšu un pārbaudīja ledus drošumu, otrs vilka GPR antenu, bet trešais pārvietoja mērījumu uztvērēju.
Tikmēr GPR-drona integrētā sistēma mērījumus veica pilnībā automatizēti, bet lidojuma un radara statuss bija pārraugāms datorā no zemes, izmantojot drona vadības programmu.
Gūtā pieredze sniedz pārliecību, ka Latvijas uzņēmuma izstrādātā tehnoloģija varētu tikt izmantota arī nākotnes ekspedīcijās bīstamākās Grenlandes zonās, kur dziļi zem ledus atdusas vēl vairākas Otrā pasaules kara laika lidmašīnas.
Grenlandes ekspedīciju vadīja Džims Salazars (Jim Salazar) un Kens Makbraids (Ken McBride) no ASV bezpeļņas organizācijas “Arctic Hot Point Solutions” un Kritušo amerikāņu karavīru repatriācijas fonda (FAMIARF).
Kopā ar viņiem ekspedīcijā piedalījās Jānis Ķuze un Aleksejs Dobrovoļskijs no Latvijas uzņēmuma “SPH Engineering”, kā arī Mario Karnevale un Mailzs Denforts no ASV kompānijas “Hager GeoScience”.
SIA “SPH Engineering” ir Latvijas uzņēmums, kas izstrādā viegli lietojamu programmatūru visa veida bezpilota transportlīdzekļu misiju plānošanai un veikšanai, kā arī piedāvā risinājumus dažādu bezpilota sistēmu integrēšanai.
Uzņēmumā apvienojušies savas jomas entuziasti, kuri dedzīgi seko līdzi nozares jaunākajām tendencēm un tehnoloģijām, vienlaikus apzinot klientu vajadzības, kas ir pamatā nemitīgai produktu pilnveidošanai.