foto: Shutterstock
Atklāti par to, cik patiesībā bezjēdzīgi ir iepirkšanās padomi lielveikalos
Iepirkšanās padomi: ar skatu no citas puses.
Viedokļi
2018. gada 3. jūlijs, 06:11

Atklāti par to, cik patiesībā bezjēdzīgi ir iepirkšanās padomi lielveikalos

Zelma Jansone

Kas Jauns Avīze

Vai esat kādreiz nopietnāk aizdomājušies par populārajiem padomiem pircējiem, kuros lielveikalus demonizē kā ļaunus maka iztukšotājus? Rīdziniece Zelma Jansone pret tiem ir skeptiska un uzskata, ka lielveikali nejauši pataisīti par "sliktajiem", kuri to tik vien kāro, kā izvilkt no tava maka vairāk eiro. Jansonei uz visiem šiem padomiem ir ironisks skats - no otras puses.

Nenoliedzami, tirgotāji izmanto dažnedažādus trikus, un mārketinga viltības bija jau Senās Romas tirgus laukumos. 1852. gadā tās jaunos augstumos pacēla Aristīds Busiko (1810–1877) ar "Le Bon Marché", pirmo moderno dāmu veikalu Parīzē, kas pastāv joprojām.

Atpūtas telpa kungiem

Te bija daudz jauninājumu, tostarp atpūtas telpa kungiem, kamēr sievas iepērkas – tāda ļoti derētu arī mūsdienās. Šis veikals iedvesmoja Emīlu Zolā romānam "Dāmu paradīze", kas ekranizēts seriālā, darbību pārceļot uz Angliju. 1908. gadā Harijs Gordons Selfridžs atvēra veikalu Londonā, arī tam ir veltīts seriāls. Par ASV un pasaulē pirmo īsto lielveikalu vēsturnieki pasludinājuši Maikla Kalena 1930. gadā atvērto tirgotavu Ņujorkā, Kvīnsā. Bijušajā garāžā 560 kvadrātmetros bija ieviesta pašapkalpošanās, Kalens izmantoja valsts mēroga mārketinga kampaņas, ieviesa autostāvvietu, dažādas pārtikas nodaļas, iespēju ar atlaidi pirkt lielus apjomus.

Tikai mazo groziņu

Tas vēsturiskai atkāpei. Tikmēr lielveikalu kritiķi ne bez pamata sludina, ka tam visam ir viens mērķis – no pircēja maka izvilināt vairāk naudas. Nevar noliegt, kaut katram skaidrs, ka arī Centrāltirgus vai lauku bodīte nav labdarības iestāde.
Un tagad iztēlojieties, kā būtu izmēģināt virkni iepirkšanās padomu dzīvē – konsekventi, bez atkāpēm. Neņemiet lielos iepirkumu ratus pat tad, ja jums nepieciešams nopirkt piecus kilogramus kartupeļu, kakla karbonādi par izdevīgu cenu, lielo veļas pulvera paku, tualetes papīra 24 ruļļus – jo tas ir tikai triks, kā piespiest jūs pirkt vairāk. Ņemiet mazo groziņu, un, ja tomēr nepietiek vietas, nesiet rokās vai palieciet bešā. Atnāksiet vēlreiz.

Tikai ne atlaides!

Akciju piedāvājumi? Nē, tie domāti tikai jūsu aplaupīšanai! Jūs noteikti nespējat izsvērt, vai to tiešām vajag, tāpēc ejiet šim piedāvājumam apkārt ar līkumu. Ja blakus ir divas cukura pakas un viena ar atlaidi, ņemiet dārgāko. Un vispār – cukurs un daudz kas cits nav veselīgs. Vēl varat veltīt savu laiku, visu sestdienu ķemmējot dažādus veikalus, meklējot lētāko – kaut gan padomdevēji taču iesaka nepirkt akcijas preces...

Meklējiet pie grīdas

Preces, kas ienes lielu peļņu, novieto plauktos acu augstumā (aptuveni 1,50–1,70 metri). Šādā augstumā esošās preces pērkot par 30% vairāk nekā tad, ja tās atrastos zemāk vai augstāk. Lētākas preces liek apakšējos plauktos. Sava taisnība te ir, tomēr reālā pieredze rāda, ka plauktos acu augstumā ir nemaz ne tik lētas preces, un mūsu pircēju vairākums diez vai tās atļaujas. Katrā ziņā – ja arī jūs no brīva prāta esat iecienījis tieši šo kvalitatīvo produktu, neņemiet. Pat ja spējat maksāt, dodat priekšroku ekopārtikai vai no veļas pulvera zemajā plauktā jūsu bērnam bija alerģija.

Mazāk un dārgāk

Nepērciet preces lielos iepakojumos. Tas ir tikai triks, jums noteikti tik daudz nevajag. Neņemiet pat ar atlaidi lielo veļas pulvera paku, ar ko jums pietiks pusgadam. Klausiet profesionāļiem – jums pietiks ar mazo bez atlaides.

Ausis ciet

Ieejot veikalā, aizspiediet ausis – veikalnieki cenšas jūs apstulbināt un likt atkal atgriezties ar patīkamu mūziku. Neraugoties uz to, ka gaumes atšķiras.

Bez bankas kartes

Nekādā gadījumā nemaksājiet ar bankas karti. Esot izpētīts, ka šādos gadījumos pircējs iztērē par 3–5% vairāk. Tāpēc neizmantojiet pašapkalpošanās automātisko kasi, pat ja rinda stiepjas dažu metru garumā un vispār gribējāt tiešām nopirkt tikai maizi un skaidras naudas makā nav. Ikdienā vajadzīgākie produkti izvietoti vistālāk no ieejas – parasti tiešām tā ir. Tāpēc dodieties uz tirgu, kur vienā galā ir piena paviljons, citā – gaļas, vēl citā dārzeņu...

Ja nopietni – savs labums ir lielveikalam, savs piparbodītei, savs šarms tirgum, kur atradīsiet to, ko supermārketā nesameklēt. Un domājiet ar savu galvu.