Konkurences Atbalsta padome: “Jāsāk uzdot jautājumus”
Nesen Latvijā nodibināta Konkurences Atbalsta padome – neatkarīga organizācija ar mērķi veicināt godīgas konkurences principu ievērošanu uzņēmējdarbībā un iesaistīties nozīmīgu šīs jomas tēmu risināšanā. Tās darba uzstādījumi – detalizētāk pievērsties konkurences problemātikas cēloņiem un veikt daudz dziļāku aktuālo jautājumu analīzi, kā arī sniegt sabiedrībai objektīvu un nepastarpinātu informāciju.
Kā norāda Konkurences Atbalsta padome, nav noslēpums, ka tiekšanās pēc skaļiem virsrakstiem presē ir kļuvusi par ikdienu arī konkurences tematikā.
Var saprast masu saziņas līdzekļu vēlmi pēc reālām vai pašu radītām sensācijām, tomēr konstruktīvai diskusijai ar konkurenci saistītajās tēmās nepieciešama kritiska pieeja.
Interesanti, ka tieši pēdējā laikā īpaši aktīva kļuvusi dažādu pilsoniskās sabiedrības pārstāvju iesaiste konkurencei un patērētājiem svarīgos jautājumos.
Strādā un nozaru problēmas vēlas sakārtot visa veida asociācijas (Latvijā šobrīd reģistrētas vairāk nekā 22 tūkstoši nevalstiskas organizācijas), uzstājas cilvēki, kurus sauc par ekspertiem, viedokli pauž dažādi sabiedrības interešu aizstāvji.
Visai bieži tiek aizmirsts, ka, piemēram, uz asociācijām attiecas tieši tās pašas Komerclikuma normas kā uz ikvienu tirgus dalībnieku un to veiktās darbības, kas motivētas ar nozares problēmu risināšanu, nav attaisnojums iespējamām aizliegtām vienošanām, kā arī kritiski jāvērtē nozaru asociācijas kā tādas.
Tā nesen Konkurences Atbalsta padomē vērsās uzņēmums “Hardex Baltic”, kas norādīja uz iespējamiem konkurences pārkāpumiem būvinstrumentu tirgū, informējot, ka pakāpeniski tiek veidota situācija, kurā Latvijā pastāvētu tikai viens būvinstrumentu piegādātājs.
Tas radītu faktisku dominējošā stāvokļa situāciju un vienlaikus vienam uzņēmumam ļautu kontrolēt gan piegādi, gan tirdzniecību.
Interesanti, ka, palūkojoties uz saistītajām nozares asociācijām, – Latvijas Būvmateriālu tirgotāju asociāciju un Būvmateriālu tirgotāju savienību, kas, domājams, varētu pārstāvēt arī būvinstrumentu tirgus spēlētāju intereses, zem pirmās mājaslapas adreses izvietota ātro kredītu reklāma, bet otra, izrādās, nav nevalstiska organizācija (kā varētu domāt pēc tās nosaukuma), bet uzņēmums – sabiedrība ar ierobežotu atbildību.
Diemžēl šādi, šķietami nelieli gadījumi kā minētās konkurenci ietekmējošās darbības vairāk nekā 6 miljonu eiro lielajā Latvijas būvinstrumentu tirgū varētu būt gana daudz.
Konkurences kontekstā uzmanīgi jāvērtē arī aktivitātes, kurās tiek piesauktas sabiedrības intereses un kas ar apskaužamu regularitāti notiek jautājumos par un ap patērētājiem svarīgām tirgus notikumiem un lieliem nozares spēlētājiem.
Tā, piemēram, pēc vairāku personu aizsāktām aktivitātēm, šobrīd tiesvedībā iestrēdzis iecerētais “DEPO” veikals Jelgavā.
Ja ticētu preses skaļajiem sākotnējiem virsrakstiem – "DEPO" aizsegtu skatu uz Jelgavas pili, kas tomēr beigās izrādījās ne gluži tā, bet kuru tas vairs interesē. Savukārt nupat, balstoties uz zaļi domājošu Purvciema iedzīvotāju iesniegumu, Administratīvā tiesa apturējusi arī lielveikalam “LIDL” izsniegtās atļaujas – būvatļauju un 25 koku ciršanas atļauju.
Konkurences Atbalsta padome uzsver, ka ir atzīstami vērtējamas iespējas sabiedrības pārstāvjiem paust savu viedokli, tomēr uzmanīgi jāvērtē šādu un līdzīgu aktivitāšu izpausmes konkurences kontekstā.
Konkurences atbalsta padome uzskata, ka jāstrādā ne tik daudz ar sekām, kā ar problēmu cēloņiem, tādējādi jau laicīgi veicot preventīvas darbības negodīgas konkurences mazināšanā.
Nepaskaidrota cenu politika dažādos sektoros, neprofesionāli valsts iepirkumi un bieži neizprotama atbildīgo institūciju darbība vai bezdarbība ne tikai prasa uzmanību un skaļu publicitāti, bet arī konkrētu rīcību un atbildību.
Ir paradoksāla situācija, kurā soda naudas tiek uztvertas kā valsts budžeta papildināšanas līdzekli.
Piemēram, kā nupat ziņots, tāda aktualitāte kā Vispārīgā datu aizsardzības regula vēl nav stājusies spēkā, bet valsts budžetā katru gadu jau paredzēts pusmiljons eiro ieņēmumi no soda naudām, aizmirstot par faktu, ka datu aizsardzības jautājumi tāpat attiecināmi arī uz valsts iestādēm.
Svarīgi uzsvērt, ka Konkurences Atbalsta padome nekādā veidā neiesaistās atbildīgās institūcijas –Konkurences padomes darbā.
Tomēr organizācija aicina uzņēmējus uzdot jautājumus par lietām, kas nav saprotamas, kā arī informēt par priekšlikumiem un konstruktīviem risinājumiem godīgas konkurences veicināšanai, kas sociālā partnera statusā organizācijai ļautu iepazīstināt ar tiem arī Konkurences padomi.