Ieteikumi iedzīvotājiem pirms gaidāmā ģimenes ārstu streika
Ņemot vērā Latvijas ģimenes ārstu asociācijas pieteikto protesta akciju, sākot no šā gada 3. jūlija plkst.12.00, Nacionālais veselības dienests (NVD) sniedz ieteikumus, kā rīkoties iedzīvotājiem situācijās, kad ģimenes ārsta praksē netiek nodrošinātas ārsta konsultācijas.
Lai pacientiem uzlabotu informācijas pieejamību, ir mainīts Ģimenes ārstu konsultatīvā tālruņa 66016001 darba laiks, un tas iedzīvotājiem būs pieejams visu diennakti arī darba dienās. Medicīniski padomi tiek sniegti saaukstēšanās, drudža, galvassāpju, kakla un ausu sāpju, vemšanas, caurejas, nelielu traumu vai hronisku slimību saasinājuma u.c. vienkāršu saslimšanu gadījumos.
Pacienti ar hroniskām slimībām tiek aicināti pārskatīt viņu rīcībā esošos medikamentus un nepieciešamības gadījumā vēl līdz streika sākumam vērsties pie savas ģimenes ārsta, lai saņemtu medikamentu receptes, ja to iegādei tādas ir nepieciešamas. Vienlaikus hronisko slimību pacienti, kuriem nepieciešama regulāra medikamentu lietošana, tiek aicināti pārrunāt ar ģimenes ārstu iespēju saņemt recepti medikamentu daudzumam, kas ir paredzēts līdz trīs mēnešus ilgam ārstēšanas kursam, kā to paredz normatīvie akti.
Arī gadījumā, ja jau šobrīd ir zināms, ka būs nepieciešams pagarināt vai noslēgt darbnespējas lapu, ieteicams vērsties pie ģimenes ārsta līdz 3. jūlija plkst. 12.00. Tas attiecas arī uz pacientiem, kuriem tuvākajā laikā var būt nepieciešama izziņa par veselības stāvokli (piemēram, par bērna veselības stāvokli dalībai vasaras nometnē).
Vienlaikus iedzīvotājiem ir tiesības vērsties ģimenes ārsta praksē un lūgt izrakstu no savas pacienta ambulatorās medicīniskās kartes, kas ietver informāciju par pacienta slimību diagnozēm, alerģijām, lietotajiem medikamentiem un citu informāciju par pacienta veselības stāvokli un ārstēšanu. Izraksta uzrādīšana sniegs būtisku informāciju dežūrārstam vai citam speciālistam, pie kura pacients vērsīsies laikā, kad ģimenes ārsts nebūs pieejams. Izrakstu, norakstu un kopiju izsniegšana praksei jānodrošina triju darbdienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas.
Iedzīvotāji tiek arīdzan aicināti sazināties ar sava ģimenes ārsta praksi, lai noskaidrotu, vai ģimenes ārsts sniegs valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus pēc 3. jūlija plkst.12.00.
NVD vērš uzmanību, ka arī laikā, kad nebūs pieejamas ģimenes ārstu konsultācijas, iedzīvotājiem tiks nodrošinātas daudzveidīgas medicīniskās palīdzības saņemšanas iespējas – dežūrārstu un pediatru, feldšerpunktu, steidzamās medicīniskās palīdzības punktu (traumpunktu), uzņemšanas nodaļu u.c. sniegtie pakalpojumi.
Detalizēta informācija par to, kur vērsties, ja nepieciešama medikamenta recepte, darbnespējas lapa, medicīniskā vai cita palīdzība, bet ģimenes ārsts nav pieejams, atrodama NVD mājaslapā: (uzklikšķinot uz sarkanā banera: „Kur saņemt medicīnisko palīdzību, ja ģimenes ārsts nav pieejams?”) un NVD profilos sociālajos tīklos Twitter un Facebook.
Informācija par medicīniskās palīdzības saņemšanas iespējām tiks regulāri papildināta un atjaunota.
Papildinformācija: NVD Bezmaksas informatīvais tālrunis: 80001234; E-pasts: nvd@vmnvd.gov.lv