Koncertā "Elektrominimālisms" - stīgu kvartets, elektroģitāra un Auziņa, Lāča, Tigula jaundarbi
Kultūra

Koncertā "Elektrominimālisms" - stīgu kvartets, elektroģitāra un Auziņa, Lāča, Tigula jaundarbi

Sadarbībā ar Rīgas pašvaldību

LNSO 13. aprīlī aicina klausītājus uz dinamisku mūsdienu klasiskās mūzikas koncertu “Elektrominimālisms”. Skanēs triju Latvijas komponistu – Mārča Auziņa, Kārļa Lāča un Raimonda Tigula jaundarbi, kas radīti speciāli stīgu kvartetam un elektroģitārai. Līdzās – klausītāju iemīļoto ASV komponistu Filipa Glāsa un Stīva Reiha šedevri. Mūziķu spēli koncertā rotās Latvijas uzņēmuma Reflector Audio unikālās akustiskās sistēmas.

Koncertā "Elektrominimālisms" - stīgu kvartets, el...

Programmas izveidotājs, LNSO II vijoļu grupas mūziķis, Raimonds Melderis teic, ka ideja par stīgu kvarteta apvienošanu ar elektroģitāru viņam ienākusi prātā pēc tam, kad 2016. gada “Latviešu simfoniskās mūzikas lielkoncertā” LNSO spēlēja Kristapa Pētersona simfoniju “Miegs”, kuras atskaņojumā pats autors “virs skatuves jauki ārdījās ar elektroģitāru”. Aizņemtības dēļ Kristaps pagaidām vēl nav sacerējis opusu stīgu kvartetam un elektriskai ģitārai, toties, Raimonda Meldera aicināti, jaunus skaņdarbus šādam sastāvam radīja trīs pazīstami neakadēmiskās mūzikas pārstāvji: Mārcis Auziņš, Kārlis Lācis un Raimonds Tiguls.

Koncerta “Elektrominimālisms” mēģinājums

Mārcis Auziņš saka: “Šī ir pirmā reize, kad rakstu mūziku stīgu kvartetam, un viens no iedvesmas avotiem te ir amerikāņu ostinētā minimālisma pārstāvis Stīvs Reihs. Jaundarba nosaukums ir “Mostas”, un stāsts, iespējams, ir par divu cilvēku attiecībām – kā tās sākas, kā veidojas, kā attīstās.”

Kārlis Lācis par sava Pirmā stīgu kvarteta rašanās impulsu saka: “Bija rudens pēcpusdiena, es izgāju uz balkona pīpēt, saule zemu, bet spīdēja spoži un nedaudz sildīja. Piektā stāva augstumā vējš atpūta avīzi, kas bija kamīnā sadegusi, bet cauri skurstenim izpūsta un saglabājusi struktūru. Avīze liegi plivinājās, ik pa laikam aizķerdamās aiz nostieptajiem interneta un elektrības vadiem, kas bija krustām šķērsām savilkti starp mājām. Ik pa laikam pārlidoja palielāks putnu bars, un tam visam pa vidu tālumā kokā mirguļoja un plivinājās krāsainas kļavu lapas. Nolēmu, ka šī idille arī būs mans pirmais stīgu kvartets. Tieši tik nemoderni un vienkārši!”

Raimonds Tiguls saka: “Šis ir, iespējams, pasaulē pirmais opuss stīgu kvartetam un hangam. Nosaukums divām jauntapušām miniatūrām ir Flashback I un Flashback II. Klausītāja ziņā ir iztēloties, vai runa par vīzijām, vai kinematogrāfisku skatu pagātnē, vai vēl ko citu. Stīgu kvartets bez hanga līdzdalības koncertā spēlēs manu “Madrigālu”, kas piedzīvoja pirmatskaņojumu 2016. gada LNSO vasaras festivālā “Vasarnīca”.”

Līdzās jaundarbiem skanēs divi ostinētā minimālisma klasiķu daiļrades paraugi: Filipa Glāsa Otrais stīgu kvartets Company un Stīva Reiha Electric Counterpoint, kas ir spēcīgs pārbaudījums ikvienam ģitāristam, un šajā reizē mums būs iespēja novērtēt jaunās paaudzes spilgtā talanta Jāņa Ruņģa sniegumu.
Pēc kvarteta pirmās vijoles Ilzes Kirsanovas ierosinājuma koncerta sākumā skanēs Latvijā nepelnīti maz spēlētā igauņu komponista Jāna Rētsa (Rääts, 1932) Koncerta kamerorķestrim enerģiskā, uzmundrinošā pirmā daļa pārlikumā stīgu kvartetam.
Vēl būtiski, ka programmā “Elektrominimālisms” LNSO pirmoreiz sadarbosies ar uzņēmumu Reflector Audio, kas rotās skanējumu ar unikālām akustiskajām sistēmām, kuru pielietojums ir daudzveidīgs – tās var lietot kā monitorus skaņu ierakstu studijās, caur tām var laist elektriskās ģitāras un basģitāras skaņu, var apskaņot nelielus mūziķu ansambļus un ar tām var arī baudīt visaugstākās kvalitātes mūzikas skanējumu mājās.
Uzņēmuma pārstāvji saka: “Līdztekus šiem pielietojumiem Reflector Audio attīsta vēl nebijušu apskaņošanas veidu klasiskiem mūzikas instrumentiem, kur akustiskā sistēma novietota tuvu aiz mūziķiem, tādējādi tā darbojas kā kontroles monitors mūziķiem un vienlaikus kā apskaņošanas sistēma klausītāju virzienā. Šāds unikāls pielietojuma veids ir iespējams, jo akustikai piemīt lineāra akustiskā fāze un frekvenču amplitūda, kā arī liels dinamiskais diapazons. Pateicoties šādiem parametriem, ir iespējams novietot mikrofonus tuvu sistēmas priekšā, tai neierosinoties.”

Reflector Audio pieredze klasiskās mūzikas jomā pagaidām ir samērā neliela, un tā saistās galvenokārt ar klasisko mūziku kā vienu no kvalitātes vērtēšanas objektiem akustisko sistēmu tapšanā. Līdz šim nozīmīgākais Reflector Audio klasiskās mūzikas apskaņošanas pasākums notika 2016. gada nogalē Vīnes koncertzālē Odeon, kur tika apskaņota solovijole un klasiskā ģitāra Daniela Muka (Muck) vadītā jauniešu simfoniskā orķestra koncertā.

Reflector Audio ir jauns uzņēmums – tā pirmā plašākā prezentācija notika 2016. gada martā Čehijā, un pērn bija vēl divas nozīmīgas prezentācijas Nīderlandē un Šveicē. Uzņēmuma produkciju novērtējuši klienti galvenokārt ASV, Anglijā, Latvijā un Vācijā, taču kopumā tirgus ir ģeogrāfiski neierobežots.
Sekojot daudzu citu nozīmīgu Eiropas kultūras institūciju praksei, LNSO dāvā iespēju jauniešiem un studentiem, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, stundu pirms LNSO vakara koncertiem iegādāties neizpirktās biļetes par īpaši draudzīgu cenu – viena biļete maksās 5 EUR. Biļetes uz LNSO koncertiem var iegādāties “Biļešu paradīzes” tirdzniecības vietās.