2009. gada 6. marts, 06:27

Zatlers un Godmanis februārī sasnieguši jaunus publicitātes apjoma rekordus presē

Jauns.lv

Rīga, 6.marts, LETA. Saspringtie ekonomikas un politikas notikumi arī februārī Valsts prezidentam Valdim Zatleram un nu jau demisionējušajam premjeram Ivaram Godmanim (LPP/LC) nodrošinājuši straujus publicitātes apjoma kāpumus preses izdevumos, liecina aģentūras LETA Mediju monitoringa nodaļas veiktais pētījums.

Abas valsts augstākās amatpersonas sasniegušas lielākos publicitātes apjomus, kopš LETA pērnā gada sākumā sāka veikt šos ikmēneša publicitātes pētījumus.

Godmanis februārī pieminēts 1077 preses publikācijās, kas veido 14,71% no kopējā politiķu - vairāk nekā 300 personu - publicitātes apjoma. Savukārt Zatlers pieminēts 732 preses publikācijās, kas viņam nodrošinājis 10% publicitātes apjomu.

Trešajā vietā reitingā ierindojies reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns (TP), bet ceturtajā - Eiropas Parlamenta deputāts Valdis Dombrovskis (JL).

Abi premjera amata kandidāti februārī piedzīvojuši strauju publicitātes apjoma kāpumu. Zalāna publicitātes apjoms dubultojies un viņš pieminēts 295 preses publikācijās, bet Dombrovskis pieminēts 261 preses publikācijā, kas viņa publicitātes apjomu salīdzinājumā ar citiem mēnešiem ir vairāk nekā desmitkāršojis.

Pēc sociologa Arņa Kaktiņa teiktā, aktuālie notikumi neizbēgami nosaka to, ka mediju uzmanības centrā ir tā brīža vadošie politiķi. Kaktiņš prognozē, ka turpmākos mēnešus publicitātes reitinga augšgalā jau būs Dombrovskis kā valdības vadītājs un Godmaņa publicitātes apjomi strauji sāks mazināties. "Valdības vadītāja krēsls jau ir tas, kas ģenerē lielos publicitātes apjomus, nevis cilvēks, kas tajā atrodas," sacīja Kaktiņš.

Tiesa, te gan esot jāņem vērā, ka Godmanis publicitātes reitinga augšgalā varētu noturēties, pateicoties atsaucēm uz viņa personību. Godmanim tuvākos mēnešus, pilnīgi droši, pašam nekas nebūs jādara, viņš tiks citēts, kaut vai, lai aprakstītu Dombrovski, lai jauno premjeru salīdzinātu ar Godmani - tas nozīmē citēšanu, norādīja sociologs.

Februārī reitingā piektajā vietā ierindojies finanšu ministrs Atis Slakteris (TP), kurš pieminēts 251 preses publikācijā, savukārt vēl pirms valdības demisijas amatu atstājušais zemkopības ministrs Mārtiņš Roze (ZZS) pieminēts 235 preses publikācijās.

Septītajā vietā ierindojies Ventspils mērs Aivars Lembergs, astotajā - satiksmes ministrs Ainārs Šlesers (LPP/LC), devītajā vietā - iekšlietu ministrs Meraks Segliņš (TP), bet pirmo desmitnieku noslēdz ZZS līderis Augusts Brigmanis.

Nemainīgu pozīciju reitinga vidusdaļā saglabājusi eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga, kura ierindojusies 11.pozīcijā, savukārt jaunās valdības nominētais finanšu ministra amata kandidāts Einars Repše (JL) piedzīvojis strauju publicitātes apjoma kāpumu - viņš pieminēts 113 publikācijās un ierindojies 12.vietā.

Pēc Kaktiņa domām, Repše marta reitinga pētījumā noteikti būs vēl augstākās pozīcijās. Repše kā politiķis ir pietiekami kolorīts, lai masu mediji viņam pievērstu pastiprinātu uzmanību, norādīja sociologs.

Kā ziņots, aģentūra LETA šo ikmēneša pētījumu sāka veikt 2008.gada februārī. Kopš marta pētījuma datus var analizēt arī pa atsevišķām kategorijām - pēc publicitātes apjoma reģionālajā vai nacionālajā presē, pēc publikāciju valodas.

Ziņu aģentūra LETA ir izveidojusi arī speciālu sadaļu, kurā šis pētījums, sākot no jūnija, aplūkojams vizuāli pārskatāmā formā.

Pētījumā tiek analizēti 17 nacionālie preses izdevumi un 39 reģionālie laikraksti, uzskaitot, cik bieži katrs no politiķiem tajos pieminēts.

Turpmāk iecerēts arvien paplašināt gan pētāmo personu loku, gan pētījumā izmantoto masu mediju skaitu.